• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Corsica kanske i juni i år!

ae.in.gbg

Välkänd medlem
Medlem
Vi är bjudna på bröllop i Italien den 1/6, min fru är gudmor till sin bästa väninnas son, som nu ska gifta sig, fästmön kommer från Trento trakterna, så bröllopet kommer hållas där. Min son o fru flyger ner till Venedig så behöver han inte ta så många dagar ledigt, då dom slutar gymnasiet ganska tidigt i år, medans jag o hunden tar husbilen ner, så det blir tidig semester i år, kom å tänka på att vi pratat mycket om åka till Corsica, min svåger o hans döttrar har varit där många gånger o gillar det mycket. Såg att färjan från Livorno till Bastia inte tar mer än 4.5 - 5 timmar o inte är så dyr.

Sökte här på forumet o hittade denna bara:

Var på Sardinien 2018 med husbil, fantastisk. Åkte vidare till Korsika, ännu mer fantastiskt.

Hej @Bege! har du tipps, åkte ni runt hela ön, uppe i bergen?

Eller om någon annan har tipps, svara gärna.

Mvh
Anders

Senast ändrad:
Det är fint på Korsika, det kan vara lite smalt ibland. Tar ni färja Livorno- Bastia och Calvi - Nice, är det samma pris som att åka tor Livorno.
Tog ni dessa färjor? Tog ni nattfärja till Nice hur många timmar tog den? Ska kolla Bastia - Savona/Genova för vi ska till Biella också.

Körde ni runt på både väst- o öst-sidan o uppe i bergen? åkte ni tåg? Andra intressanta tipps?

Mvh
Anders

Vi tog dagfärjor, kommer inte ihåg restiden, men mellan 3 - 6 tim. Till Nice gick en snabbfärja. Vi hade husvagn (2005) på den tiden och körde runt med bilen.
Bonifacio är väl värd ett besök.

Hej igen såg att jag ej stavat på svenska, när jag söker på Korsika hittar jag även denna

@JonasS var på Korsika var ni? tipps?

Mvh
Anders
Vi var i Ille Rousse på charterresa -09 tror jag. Ett av de finaste semesterminenna någonsin var när vi en sen eftermiddag/ kväll körde med hyrbil från Ajaccio norrut på smala vägar längs kusten. Solen sänkte sig och vi var nästan ensa mma på förutom alla getter som kom fram och låg på vägen. Kan rekommendera Korsica!
Hemresan var via Livorno med båt/buss pga. askmolnen från Island.

Vi är bjudna på bröllop i Italien den 1/6, min fru är gudmor till sin bästa väninnas son, som nu ska gifta sig, fästmön kommer från Trento trakterna, så bröllopet kommer hållas där. Min son o fru flyger ner till Venedig så behöver han inte ta så många dagar ledigt, då dom slutar gymnasiet ganska tidigt i år, medans jag o hunden tar husbilen ner, så det blir tidig semester i år, kom å tänka på att vi pratat mycket om åka till Corsica, min svåger o hans döttrar har varit där många gånger o gillar det mycket. Såg att färjan från Livorno till Bastia inte tar mer än 4.5 - 5 timmar o inte är så dyr.

Mvh
Anders
Jag kommer att berätta om husbilsresan imorgon

Mvh
Anders
Hej. Vi åkte husbil på Corsica 2018. Kom med färja från Santa Teresa på Sardinien till Bonifacio på södra Corsica och åkte sedan västerut via Propriano till Site Prehistorique de Filtosa och sedan högre upp mot Vivario och Corte mitt på ön och sedan österut mot kusten till Cervione. Därefter norrut mot Borgo, Bastia och vidare västerut till Lile- Rousse och Calvi. Med färja till Toulon på fastlandet från Lile- Rousse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen