• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Civil olydnad

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
8C6EBFC8-ABEF-4CAB-A3DB-65A655BCAC1D.jpeg

Så kom äntligen dagen vi väntat på i veckor, dagen med grå himmel, när kvicksilvret i termometern inte orkar upp till 20 grader och stranden är helt folktom. Äntligen dåligt väder!

Vi såg båda förutsättningarna direkt när vi klev upp imorse och tittade ut genom fönstret, nickade mot varandra. Båda visste att det var nu eller aldrig, vi kan leva ut vår gemensamma innersta rebelliska dröm. Drömmen att få visa upp CIVIL OLYDNAD.

Stämningen blev nästan lite högtidlig när vi grävde i garderoberna efter våra kamouflageplagg, d.v.s. våra beigebruna kläder, som smälter fint in mot strandens sand sten.

Nu var det bråttom, frukosten fick vänta. In med hundarna i bilen, full fart till playan. Framme, skynda dig… inte en människa i sikte, ut med hundarna, ställ ner dem nedanför förbudsskylten.

Klick! Klart ta hundarna, släng i dem i bilen, nu sticker vi!

Vilken härlig känsla så här efteråt, känslan av att man visat civil olydnad, att man är rebellisk, lite upprorisk, ja helt enkelt modiga!

OK, nu var det inte en människa som såg oss, men vi har bildbeviset!

Nej, nej…det är inte photoshoppat, det är äkta!

Senast ändrad:
Och ändå har dom bemödat sig med en två-språkig skylt…. Vi som är här i Spaninien för nästa första gången med HuMobil måste försynt undra varför? Vi talade med en expat-fransman härom dagen i Roses som berättade att spanska inte riktigt ”dög” enär dom ville helst prata katalanska… Är det samma system i övriga regioner? Blir det rad på svenska nästa år??

Och ändå har dom bemödat sig med en två-språkig skylt…. Vi som är här i Spaninien för nästa första gången med HuMobil måste försynt undra varför? Vi talade med en expat-fransman härom dagen i Roses som berättade att spanska inte riktigt ”dög” enär dom ville helst prata katalanska… Är det samma system i övriga regioner? Blir det rad på svenska nästa år??
Spanskan är ett världsspråk och talas av 470 miljoner människor i världen, 90% av dessa bor i Nord- och Sydamerika.

Men i Spanien är det rörigare, där finns det 5 officiella språk.
1. Castellano, det som vi dagligt tal kallar spanska.
2. Catalán - Valenciano - Balear, varianter på Catalan som man talar utefter Medelhavskusten från franska gränsen ner till Alicante och på de Baleariska öarna. Talas även i sydvästra Frankrike.
3. Gallego, som man pratar i Galicien.
4. Euskera, som är språket som Baskerna pratar uppe i Baskien.
5. Occitano/Aranés, som talas av 2800 personer i en liten dal i nordöstra hörnet av provinsen Lérida.

Till det kan läggas ett antal icke officiella språk, men som jag skulle kalla dialekter av de officiella språken.

Tommy

Senast ändrad:
Mina bågskytte klubbvänner (i övre mogen ålder) pratar ”Valenciano” och rättar mig på måmangen om jag läser/säger något på ”Catalan”. Det är tydligen ganska känsligt ämne vilken dialekt som används på vissa ställen.

Helt rätt Tommy, Spanska är världens mest spridda språk (ej Kinesiska som jag trodde). Fin redovisning!

Största språken i världen​

1. Engelska (1 268 000 000 talare)
  2. Mandarin (1 120 000 000)
  3. Hindi (637 000 000)
  4. Spanska (538 000 000)
  5. Franska (277 000 000)
  6. Arabiska (274 000 000)
  7. Bengali (265 000 000)
  8. Ryska (258 000 000)
  9. Portugisiska (252 000 000)
  10. Indonesiska (199 000 000)
Mest beroende på att kinesiskan har så många ”dialekter” med större inbördes skillnader än t.ex. spanskan. Även Arabiskan har många ”dialekter” som gör antalet lägre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen