• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Underhåll Checklista inför vinteravställning

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Bifogar min checklista inför vinteravställningen.

Det finns säkert punkter som både kan tas bort och läggas till.

Kom gärna med tips på dina punkter.

Vinterklar husbil:

Töm bilen på allt ätbart inkl. ljus
Töm bilen på allt av papper och tyg - om risk för möss
Töm och rengör toatank
Töm och rengör vattentank
Töm varmvattenberedaren
Öppna kyl o frys
Öppna vattenkranar disk, handfat, dusch och garage och töm vatten
Spola toaletten/lossa vattenanslutning och tappa vatten
Töm vattenlås disk och handfat
Fyll frostskydd i vattenlås dusch
Öppna ventil till gråvatten
Ta bort lös elektronik
Öppna skåpluckor
Stäng av aldepanel
Fälla ner säng fram
Ställ upp alla dynor
Ta med handböcker mm hem
Ställ fram torrbollen?
Lås dörrar o luckor
Slå av ström vattenpump
Slå av ström elblock
Stäng gasolflaskor
Fyll frostskydd i spolarvatten/töm spolarvatten
Kolla däcktryck
Kolla tryck luftfjädring
Solskydda däck

Men hur gör jag för att tömma vattenledningen till toaletten?
Når friskvandstanken er tom, så tænker jeg at du kan suge vand fra toiletledningen tilbage i systemet mens du trykker på spoleknappen.

Jeg suger altid i slangen til brusehovedet. På den måde regner jeg med at også at kunne suge luft ind gennem tilbageløbsventilen i tanken så der ikke står vand der og fryser.

Bifogar min checklista inför vinteravställningen.

Det finns säkert punkter som både kan tas bort och läggas till.

Kom gärna med tips på dina punkter.

Vinterklar husbil:

Töm bilen på allt ätbart inkl. ljus
Töm bilen på allt av papper och tyg - om risk för möss
Töm och rengör toatank
Töm och rengör vattentank
Töm varmvattenberedaren
Öppna kyl o frys
Öppna vattenkranar disk, handfat, dusch och garage och töm vatten
Spola toaletten/lossa vattenanslutning och tappa vatten
Töm vattenlås disk och handfat
Fyll frostskydd i vattenlås dusch
Öppna ventil till gråvatten
Ta bort lös elektronik
Öppna skåpluckor
Stäng av aldepanel
Fälla ner säng fram
Ställ upp alla dynor
Ta med handböcker mm hem
Ställ fram torrbollen?
Lås dörrar o luckor
Slå av ström vattenpump
Slå av ström elblock
Stäng gasolflaskor
Fyll frostskydd i spolarvatten/töm spolarvatten
Kolla däcktryck
Kolla tryck luftfjädring
Solskydda däck
Du glömde det viktigaste, öppna tömningsventilerna på golvet (2st) så systemet töms.
Blås sedan ur allt vatten som finns kvar i beredare och slangar/rör, blås i duschslangen ta bort dusch munstycket först
öppna kalla kretsen och blås tills det inte låter något.. blås sedan varma sidan tills det inte låter något.
Vänta en stund så vatten som kan ligga kvar runnit ner.. blås igen, blås extra på varma sidan då beredaren är en dyr grej att byta,
Ett fåtal bilar har ett system som tömmer sig själv till 100% vilket varje Vår orsakar problem om man inte ser till att det är tomt på hösten, ger problem med läckage och med verklig otur en spräckt VV-beredare.
Töm WC inloppet genom att slå från pumpen håll in spolknappen 10-15 sekunder så systemet töms vattnet rinner baklänges ner i de tomma tillopps röret..
Du kan ytterligare säkra mot besökare med lång svans genom att droppa äkta Pepparmytaolja lite här och där i golvskåp och där elledningar finns då vissa plaster älskas av mössen.
Tipps: Klipp itu en disksvamp i 4 bitar, droppa på bitarna och lägg i motorrum och under stolarna.
OBS! Äkta pepparmynta olja finns på www,apoteket,se har testat andra men det tycks vara skillnad, endast apotekets hjälper i vår bil.
Man kan också köpa The i påsar pepparmynt The, droppa lite på påsen, den håller doften hela vintern och lite till.

Du glömde det viktigaste, öppna tömningsventilerna på golvet (2st) så systemet töms.
Blås sedan ur allt vatten som finns kvar i beredare och slangar/rör, blås i duschslangen ta bort dusch munstycket först
öppna kalla kretsen och blås tills det inte låter något.. blås sedan varma sidan tills det inte låter något.
Vänta en stund så vatten som kan ligga kvar runnit ner.. blås igen, blås extra på varma sidan då beredaren är en dyr grej att byta,
Ett fåtal bilar har ett system som tömmer sig själv till 100% vilket varje Vår orsakar problem om man inte ser till att det är tomt på hösten, ger problem med läckage och med verklig otur en spräckt VV-beredare.
Töm WC inloppet genom att slå från pumpen håll in spolknappen 10-15 sekunder så systemet töms vattnet rinner baklänges ner i de tomma tillopps röret..
Du kan ytterligare säkra mot besökare med lång svans genom att droppa äkta Pepparmytaolja lite här och där i golvskåp och där elledningar finns då vissa plaster älskas av mössen.
Tipps: Klipp itu en disksvamp i 4 bitar, droppa på bitarna och lägg i motorrum och under stolarna.
OBS! Äkta pepparmynta olja finns på www,apoteket,se har testat andra men det tycks vara skillnad, endast apotekets hjälper i vår bil.
Man kan också köpa The i påsar pepparmynt The, droppa lite på påsen, den håller doften hela vintern och lite till.
Vet inte vad du har för två tömningsventiler på golvet. Kanske olika mellan olika bilar. Den enda jag har på golvet är tömningsventilen till varmvattenberedaren och den finns med i listan. Tömningen till vattentanken sitter i min bil i vattentanken och även den finns med.

Jag lider av en typ arbetsskada, fyller upp tanken på husbilen när jag kommer hem från en tur.
Gjorde alltid detta i yrkeslivet och spolade dessutom av bilen om det behövdes, då var man alltid redo inför nästa körning.

Hur kul är det att packa husbilen och full av entusiasm börja resan med, att åka åt fel håll till macken, för att man först måste tanka?
Svar på din fråga; särskilt viktigt vintertid att fylla upp tanken med tanke på risken för kondensbildning. ;)

Beträffande fylla upp med adblue, får någon annan ha synpunkter på.
Tror inte det har någon betydelse, då det ändå är mest vatten i den behållaren...

Senast ändrad:
Batterierna.
Jag har en Ctekladdare som underhållsladdar startbatteriet. Lyfter inga poler.
Laddar mitt LiFePo4 till 70%. Drar sedan ur 50 A säkringen. Sen klarar det vintern.

Har också en liten sorptionsavfuktare. Både den och Ctekladdaren matas via en förlängningssladd genom fönstret. Bilen i övrigt strömlös.

Vet inte vad du har för två tömningsventiler på golvet. Kanske olika mellan olika bilar. Den enda jag har på golvet är tömningsventilen till varmvattenberedaren och den finns med i listan. Tömningen till vattentanken sitter i min bil i vattentanken och även den finns med.

Hur många och var det finns tömningsventiler skiljer mellan märken/modeller på husbilar.
Jag har tre stycken små + frostvakten.

Så här får man ta reda på vad som gäller för just sin egen husbil.

Att få till en detaljerad lista som funkar på alla husbilar är nog nästan omöjligt, din verkar inte ha missat något.

Hur hanterar du gasolflaskorna, får de sitta kvar i bilen under avställningstiden?
För egen del låter jag mina avstängda gasolflaskor stå kvar i husbilen under vintern.
Den står parkerad < än fyra meter ifrån huset, men den risken får jag ta ur brandsäkerhetssynpunkt.

Kör också liksom krinil med en sorptionavfuktare (svårt ord) under de mest fuktiga perioderna, höst och vår.
Ser till, att jag inte kopplar in extern el helt utan tillsyn, då skall det inte vara någon större fara för att brand
skulle kunna utvecklas om bodelsbatterierna också är frånkopplade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen