• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Champagne

Bosse och Gerd

Aktiv medlem
Medlem
Man får vad man betalar för...
...så brukar det ju nästan alltid heta...

MEN, det finns undantag från den regeln och detta inlägg handlar om just den ädla drycken Champagne.

Vi båda älskar merparten av allt mousserande vin och allra helst då Champagne, som vi kostar på oss med jämna mellanrum och helst då en gång i veckan...

Vi är naturligtvis medvetna om att en bra fransk Cremant eller en bra spansk Cava kan vara svåra att smakmässigt skilja från en ”sämre” champagne, men nu kommer vi med ett mycket bra alternativ till er som gärna helst vill servera Champagne - en Cremant eller Cava av bra kvalitet kostar på Systembolaget mellan 75-120 kronor.
Vårt tips är att öppna börsen ytterligare och i stället betala 189 kronor.
Ett ”normalt” pris för en skumpa brukar ju ligga på 350-400 kronor för en flaska, men vårt ”nya” alternativ sedan igår kostar endast just 189 kronor och det är verkligen väl använda kronor.

Champagne Comtesse de Neples
”Utvecklad, mycket frisk smak med inslag av röda äpplen, rostat bröd, marsipan, aprikos och apelsin” skriver Systembolaget.
Serveras 8-10 grader som aperitif eller till rätter av kyckling, fisk eller skaldjur.
Nr. 52537
Pris: 189 kronor.

Vi båda hoppas att även du är eniga med oss om denna Champagne - kl. 21.00 ikväll öppnar vi ytterligare en flaska då Indycar tävlingen i Toronto startar och som vi kommer att följa från start till mål på Viasat Motor - tanken är att få fira Felix Rosenqvist eller Marcus Ericsons seger i denna 85 varv långa tävling som går av stapeln på en ”Street Circuit” nära centrum av Toronto...!

Bilagor

• 6BC4BC47-3810-426F-AF6A-502EDBDB68B6.jpeg
    6BC4BC47-3810-426F-AF6A-502EDBDB68B6.jpeg
    719,5 KB · Visningar: 16
Tillfället ni fångade, för att öppna en flaska Comtesse de Neples, var väl valt. Klockan nio om aftonen då Indy car startar... När passar det väl bättre?

Som ni också indikerar finns det massor av tillfällen som lämpar sig utmärkt för en Cava, Cremant eller Champagne. Alla tillfällen egentligen.

Då vi en gång var i Champagne och hade det gott handlade vi in en års-konsumtion av den ädlaste av bubbel. Trodde vi! Tre månader senare var allt slut. Tillfällen gavs.

Vi märkte också att givmildhet ökar med innehav. Allt för många Pol Roger gavs bort i present där en Cava eller Prosecco hade fungerat lika bra.

Ska testa Comtesse... Tack för tipset.

På måndag blir det Moet på Parapetens ställplats i Helsingborg. Då har vi skrivit under överlåtelsen av vår bostadsrätt. Ett ytterst väl valt tillfälle att fira. Som Indycar ungefär fast aningen bättre om du frågar oss.

Sen är vi fria, som fåglarna...

Är det bara jag som förlorat alla de högre smakerna? Det som bolaget skriver upplever jag mest som prosa/svammel.
Själv skulle jag inte klara av att skilja på vinsorterna och har också svårt för att skilja på ölsorter utom alkoholhalten då.
Min egna teori om det hela är ju att förhärliga ett intag av alkohol som lika gärna kunde bestå av något mycket enklare, alkohol fungerar ju som bedövningsmedel även för smaksinnena så efter första glaset fint vin kan man gå över till billig spansk kava 2eu eller liknande.
Finns samma resonemang om konjak och wiskhy.
Jo ericsson femma och stärkte sin position med ett antal poäng och blomkvist trea och på pallen, har han inte gått upp i vikt börjar likna en amerikanare?
Skulle vara roligt om vi kunde få Marcus som vinnare sist var det Kenny Bräck han kör med insidan av huvudet och minimerar riskerna. Ganska ödmjuk jämfört med sina kollegor typisk svensk man ska inte tro att man är något.

Et problem med viner som må drikkes avkjølt er at dette demper de fine eteriske smaksemner. Skal en virkelig kjenne ell smak så må de nytes temperert. En som virkelig lærte dette var Jappe, han klaget over Riesling og en smak av fotogen - han rykket til når jeg kommenterte at du drikker den sikkert kald. Senere fikk han klar melding av en vinbonde i Moselle om at det var helligbrøde å drikke en fin Rieseling nedkjølt, de siste år av sitt liv var han helt frelst på nyansene i Riesling.

Faktisk er det samme sak med øl, en riktig god vinner på å drikkes temperert. En dårlig kan med fordel drikkes iskald, så slipper en smaken.

Hvem drikker en fin konjakk kald, uten å være fra USA?

Är det bara jag som förlorat alla de högre smakerna? Det som bolaget skriver upplever jag mest som prosa/svammel.
Själv skulle jag inte klara av att skilja på vinsorterna och har också svårt för att skilja på ölsorter utom alkoholhalten då.
Min egna teori om det hela är ju att förhärliga ett intag av alkohol som lika gärna kunde bestå av något mycket enklare, alkohol fungerar ju som bedövningsmedel även för smaksinnena så efter första glaset fint vin kan man gå över till billig spansk kava 2eu eller liknande.
Finns samma resonemang om konjak och wiskhy.
Jo ericsson femma och stärkte sin position med ett antal poäng och blomkvist trea och på pallen, har han inte gått upp i vikt börjar likna en amerikanare?
Skulle vara roligt om vi kunde få Marcus som vinnare sist var det Kenny Bräck han kör med insidan av huvudet och minimerar riskerna. Ganska ödmjuk jämfört med sina kollegor typisk svensk man ska inte tro att man är något.
Du har så klart rätt när det gäller att vi till åren komna människor tappar delar av smaklökarna. Precis som allt annat vi tappar med åren. Rörlighet, syn, hörsel och allt det andra 😉.

Men, visst känner du skillnader mellan en rökigt god Whisky och en blended. Och mellan tysk, spansk och fransk "Cognac". Kärt barn har många namn. Brandy och weinbrant eller som holländarna säger Brandewijn. Cognac är från Cognac men titulatureren på drycken varierar med landet.

En vaniljlig Rioja går inte att ta miste på. Tycker jag. Alsacevinner har sina "egna" karaktärer. Rhen o Mosel sina. Och sen alla röda viner. Det är inte bara färgen som avgör om ett rött är ett rött. Druvorna, klimatet, landet, världsdelen.

Sen finns det en massa skit viner. Tre för en hundralapp i Danmark var bara just skit. En massa danska småinköpare fick nöja sig med skrapet då världens största inköpare, Systembolaget, varit framme och snott det bästa.

Priset är en helt avgörande faktor. Någon har bestämt om ett vin ska kosta en femtiolapp eller femhundra. Dessa måste man ha respekt för. Det vet vad det gör och de är i branschen.

Sen håller jag inte med om att en två euro Cava kan ersätta allt annat efter ett glas gott. Snarare tvärtom.

Sen när det kommer till Champagne så handlar det i mitt fall till stor del av känsla. Har man anledning att fira starten av ett Indy Car lopp eller ett försäljningskontrakt, eller en 70-årsdag (2 april nästa år 🤠) ger en Champagne en extra aura kring sig. Annars går det alldeles utmärkt med de andra ländernas motsvarigheter.

Förfärligt tycker jag dock det är att dyr Champagne vaskas av unga rika ynglingar eller sprutas hejvilt av vinnare i racingtävlingar. F1 och sånt. Där hade den två euro cavan lämpat sig bättre.

Det här blev nog onödigt långt. Sitter i skuggan av husbilen vid Öresunds strand och har inget vettigare att göra än att svara på ett inlägg i iHusbil.

Jag är cognacs älskare, har provat i Tyskland, Spanien, Holland, men inget går upp mot de som kommer från Cognac. Resten kan enligt mej "slänga sig i väggen". Vill man ha kvalite på olika drycker får man nog vara beredd att betala för det. Köper aldrig en cognac under cirka 500.

Campange skall köpas från distiriket champange, annars är det inte champange.

Ja det är väl bara att gratulera dem som har så fina smaksinnen och en tillräckligt stor plånbok för att handla dyrt.
Själv har jag varken det ena eller andra men det jag har har jag ju och det kanske är viktigare i livet.
Sen har man väl sett en del långbord där det varit en påse blandat som inte varit direkt finsmakeri vilket jag aldrig sett. Resultatet är inte alltid trevligt.
Lasse du som är så noga med härkomsten av dyra drycker borde väl kunna stava rätt var de kommer ifrån?

Sen har man väl sett en del långbord där det varit en påse blandat som inte varit direkt finsmakeri vilket jag aldrig sett.
Är ditt liv så statiskt, att du inte ser skillnad på en sammankomst och en annan?
Drycken på en kräftskiva är väl kanske inte lika viktig som till en mer klassisk middagssittning (själva maten skilljer väl sig en hel del åt den med) tex. Cognac (om stavningen är okey) avnjuter oftast heller inte till ett virrvarr av öl, vin, kräftor, paj, ost, mm etc.
Men naturligtvis kan våra vanor skilja sig åt, och det får man respektera, ej heller måste det ena inte utesluta det andra. Men PPK är definitivt över för min del vare sig det är traditionell middag, jul eller midsommarbord, egen njutning eller vad det nu kan vara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen