• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Carplay/Andriod Auto

Dahl1979

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Forsheda
Jag har ville bytta radio i var husbil på lang tid den är från 2014 då den inte har Carplay. Jag har kollat lite runt för två veckor sidan hittade jag denna: CARPURIDE Car Stereo with Wireless Apple CarPlay&Android Auto, 9" IPS Touch Screen, Multimedia Player & Bluetooth 5.0 Audio Hands Free Calling, GPS/Siri/Google/Mirror Link/Light-sensing/EQ effect with Backup Camera,Silver Frame. Den har båda Carplay och Android auto. Detta är en 9” skärm. Förbindes till Aux ingången på din Radio. Montage tid under 30 min. finns på olika hemsidor. Jag köpte denna på Amazon. For SEK 2399.00 det är en väldig bra och ekonomisk lösning.Visa bilaga 22532Skärmbild 2023-03-09 143318.png
 
Kanske prislapp om man inte nöjer sig med en bättre begagnad iPad mini?

Hittade denna idag, men den är knappt större än min ”pro max” mobil…(?)

Visa bilaga 23073
Har inte koll på hur dessa externa apple car/android auto fungerar.
Kopplar de upp med eget simkort?
Ansluter de till stereon via BT?
 
Har sett att vissa fabrikat kopplar upp mot bilens radio/högtalare genom att sända på FM-frekvens.
Alltså som en "mediaspelare med radio". Man behöver alltså inte koppla in den mer än för att få 12 V, t ex via cig uttag.
Men , de har ändå en egen högtalare. (antagligen relativt dålig).

Fördel: Mycket enkel installation, plus kanske lite friare placering. Och man har ju sin gamla bilstereo kvar orörd.

PS. Tror att de även kan kopplas till bilstereon via bluetooth om sådan finns. DS.
 
ok, då tolkar jag att den ska utföra det mobilen gör, som man ändå använder för media i "stereon" idag, då känns den meningslös för mej samt fel att kalla detta för en "stereo".
Att sända media (mp3) via FM gjorde man på 90-talet med ganska dåligt resultat då, detta känns som ett "kinaskräp", men jag kan ha fel. :rolleyes:

Kanske bättre att gå hela vägen med t.ex en sådan här dubbel-din som ger garanterat bra ljud och med samma finesser, fast till ett lägre pris.
 
Senast ändrad:
Vi har 2 st Aygo personbilar, en snygg liten automatare från 2016 (i Spanien) och en (tråkig manuellväxkad) från 2019 (hemma i Gbg). Jag kan prata ”handsfree” i telefon på båda, men inte GPS navigera på den från 2016. Grejen är att plugga in mobilen med kabel för att kunna anslutas sig till bilens elektronik. Därefter fungerar både mikrofon & högtalare så fort någon ringer. Ganska kul då det hörs bra och är handsfree, allt syns på skärmen och man behöver inte ens ta fram mobilen från fickan/väskan.

Jag är inte hemma på den här tekniken, men har fattat att det krävs en mobiltelefon som man ”parar” ihop med bilen. När det gäller GPS navigering med kartor och styrning, då måste mobilen (iPhone i vårt fall), vara uppkopplad med kabel till USB uttaget. Helt makalöst bra gjort fr.o.m. årsmodell 2018, allt speglas på den lilla skärmen som är större än min iPhone 12 pro max.
I husbilen har vi iPad mini till GPS styrning (Google maps & IGO) och inget annat. Vi skulle kunna använda handsfree till mobilsamtal, men undviker helt att svara eller prata under färd. Det finns inget så viktigt som inte kan vänta till senare…

Gud så mycket enklare allting har varit förr i tiden… Saknar den tiden ibland, även om det krävdes mer arbete med både kartor och hjärnceller…
 
Kanske prislapp om man inte nöjer sig med en bättre begagnad iPad mini?

Hittade denna idag, men den är knappt större än min ”pro max” mobil…(?)

Visa bilaga 23073
Jag har ju redan en iPad mini så det är ju ingen extra kostnad. Finns det några fördelar med denna apparat som jag inte redan har på min iPad?
 
Många av finesserna bygger ju på röststyrning i fordon, eller via rattknapparna, jag vet inte ifall rattknapparna funkar på dessa, huvudenheten jag länkade har canbus och interagerar med bilens funktioner.
Kan du skicka/ta emot sms, ringa/svara på telefon m.m. med röststyrning på din ipad så tror jag inte det är några större skillnader.
Allt bygger på att använda rösten vid körning.

PS. Vad jag förstått så går det inte att röststyra en ipad med google maps (?), det kanske ni med ipad kan bekräfta/dementera.
 
Senast ändrad:
Jag har ju redan en iPad mini så det är ju ingen extra kostnad. Finns det några fördelar med denna apparat som jag inte redan har på min iPad?
Jag med, har en egen iPad (faktiskt 2st. 2 generationer) sen länge, men det har inte alla forum användare. Vad har man då för alternativ? Det var min tanke, så ursäkta mig Hasse… 🥶
 
Hej det nästan allt är redan beskrivet i dom
svar som är kommit fördelen vid denna är att den fungera bra ihop med den radio som redan är installerad båda över FM och på AUX över FM men det kan vara lite strul när man använder FM och köra till en ande region då kan man få in en radiostation på samma frekvens.
Fördelen är denna model har en stor skärm och är let att följa med på. Ni kan enbart använda dom lovlige funktioner på denna icke läsa email och andra grejor. CarPlay/android Auto är trådlös.
Och framför allt mer säker att att använda an lös monterat Ipad. Jag inte an hittat noten bra montage for iPad i en bil.
Har nu åkt med den i fyra veckor och är det bästa köp jag här gjort på länge
 
Senast ändrad:
Hej det nästan allt är redan beskrivet i duóm svar som är kommit fördelen vid denna är att den fungera bra ihop med den radio som redan är installerad båda över FM och på AUX över FM men det kan vara lite strul när man använder FM och köra till en ande region då kan man få in en radiostation på samma frekvens.
Fördelen är denna model har en stor skärm och är let att följa med på. Ni kan enbart använda dom lovlige funktioner på denna icke läsa email och andra grejor. CarPlay/android Auto är trådlös.
Och framför allt mer säker att att använda an lös monterat Ipad. Jag inte an hittat noten bra montage for iPad i en bil.
Har nu åkt med den i frie veckar och är det bästa köp jag här gjort på länge
Har du någon bild på hur du monterat den i husbilen?
 
Carpuride 901 pro har en trevlig funktion om man redan har bluetooth i bilen/stereo, den här dubbla bluetooth kretsar så den kan anslutas trådlöst till bil/stereo och den andra till din telefon. Behöver bara ström då, inga fmsändare, aux kablar inget sånt och bättre överföringen (jämfört med FM) Har en sån på typ top 5 inköpslista, nr 1 är fortfarande en husbil... 😄

Fördelen blir att det är enkelt att flytta den från bilen till husbilen och man klarar sig med en enhet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen