• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

VanLife Camping i småbil

uffepuffe

Medlem
Medlem
Ort
Storvik
Vill ge lite tips om vad som med enkla medel gör en småbil till en "campingbil". Bilen ifråga en Suzuki Wagon R årsmodell 2001 med demonterad passagerarstol. Några detaljer för er som är intresserade. Första bilden är på hela sängbrädan där ni ser de smärre uttag som behövs för bilens manöverfunktioner. Andra bilden är konsolen som fästes i stolens skruvar i golvet. Den har jag tillverkat av Thule lasträcke och vinkeljärn skruvar och muttrar. En tunn plywoodskiva är fastskruvad för sidledes stabilitet. Ett stag från konsolen skruvades fast i inre stolens bakre skruvfäste för att ge stabilitet i andra riktningen. Vid skarven på sängbrädans regel, skarv för att möjliggöra åtkomst till reservhjul, sitter en dubb som går ner i en balk i reservhjulsutrymmet. Totalt ger det en stabil säng i den lilla bilen.
 

Bilagor

  • IMGP7609.jpg
    IMGP7609.jpg
    1,2 MB · Visningar: 52
  • IMGP7617.jpg
    IMGP7617.jpg
    658,1 KB · Visningar: 52
  • IMGP7625.jpg
    IMGP7625.jpg
    1.008,9 KB · Visningar: 51
  • IMGP7630.jpg
    IMGP7630.jpg
    764,6 KB · Visningar: 49
  • IMGP7634.jpg
    IMGP7634.jpg
    637,3 KB · Visningar: 51
Ser att den intressanta tråden ”Bygga en övernattningsbil av en småbil” tyvärr har stängts av TS.

Föreslår därför att vi startar om diskussionen i ämnet i den här tråden, eftersom jag själv hade ett inlägg i den stängda tråden som just handlade om Uffes Suzuki Wagon, lägger jag in den här:

——————————————————

Vi har just varit och hälsat på svärmor och svärfar, som sedan sist sålt sitt senaste mobila boende, en fin GMC-van, folkabussen såldes för några år sedan. Erbjöd därför att de självklart kunde låna vår husbil, om längtan efter en tur blev stor.

Svärfar som är en friluftsmänniska, som älskar att ta sin kanot och utforska vår vackra natur, hade något att visa mig.

IMG_1916.jpeg


Det finns som bekant större och mindre bobilar.

Han tog med mig till den lilla Suzuki’n WagonR som stod ute på gården, för att visa produktutvecklingen bilen genomgått. Den hade blivit 2-sitsig som en Ferrari och husbil som en Morelo på en och samma gång!

IMG_1911.jpeg

2-sitsig, säten bakom varandra som i ett jaktplan och en säng 2 m lång 60 cm bred.

IMG_1912.jpeg

Vid punktering fäller man upp nedre delen av sängen för att komma åt reservhjulet.

IMG_1914.jpeg

Själva ”garaget” representerar ett nytänkande. Det har placerats längst fram i bilen och där finner man köket nerpackat i lådan och annat som är nödvändigt på en tur i vår fria natur.

Vet inte riktigt varför jag kom att tänka på Bengtic och den här tråden samtidigt som Uffe berättade om sin nya bobil och modernt vanlifeliv?

Tommy
 
Senast ändrad:
En bra rubrik... camping! För detta har nästan inget med husbil att göra! Förutom att man förflyttar sig med en bil.
Hur man än vrider och vänder... så är det mest en variant av camping. Och under vissa omständigheter med stora fördelar över camping med tält ( men inte alltid). Det känns hundrafalt bättre att ligga i en bil än i ett tält när regnet står som spön i backen... o vräker ner... skönt att slippa behöva packa ihop ett genomblött tält!
Det finns uppfinnarjockar som gillar att tänka ut egna lösningar och gärna bygger saker själv. Som upplever ett extra värde i att ha gjort något med sina egna händer.
Småbilar är små och kommer alltid att va små. De kommer varken att växa på längd, bredd eller höjd för att man bygger in en säng eller två. Nej, det är inte av praktiska skäl ! Men det går att hitta situationer när en liten bil med en bekväm säng får plus i kanten. Jag hoppas att jag gissar lite åt rätt håll, friluftsmänniska-- kanske gillar att fiska-- kanske plockar bär, svamp? Kan ju va rätt skönt att kunna lägga sig o ta en tupplur innan man åker hem!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen