• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Bytte däck i dag - sen startade inte husbilen

Langerstorm

Välkänd medlem
Medlem
Bilfabrikat
Fiat Ducato
Jag var iväg tidigare idag och bytte däcken på husbilen hos en kompetent däckfirma. När jag sedan skulle backa ut ur hallen så startade inte bilen. Startmotorn malde på men motorn hackade inte ens till. Fiat Ducato 2017 med 180 hp motor.

Testade att låsa och låsa upp bilen, kollade att motorhuven var ordentligt stängd mm. Inget hjälpte. Till slut lyfte jag av den ena batteripolen på startbatteriet, väntade en stund och satte sedan tillbaka polen. Då startade bilen direkt.

Däckverkstaden lyfte en sida i taget, så förvisso lutade bilen lite granna, men inte jättemycket - kan det ha utlöst krocksensorn som då stängde av bränslepumpen? Finns det ens en krocksensor på denna årgången av Fiat? Jag vet att det finns på äldre modeller. Jag letade efter en återställningsknapp för krocksensorn, som jag läst om i andra trådar, men hittade ingen sådan.

Är det någon som har varit med om liknande eller har några kloka uppslag?

Krocksensorn sitter på passagerarsidan där vederbörande har sin vänsterfot. Lyft på mattan och ta bort ett plastlock, sitter med två plåtmuttrar.Du kan sedan känna med handen där den sitter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen