• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Byte av gasolslangar

JanneEkan

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Hönö
Var nere idag på gasolmästarna och bytte min P11, nu är priset 350:- och det överlever jag. Tyckte att mina slangar såg lite slitna ut och tänkte att det var lika bra att byta ut dom. Modellen på husbilen är från 2014 men när vi kollade slangarna var dom från 2011alltså hög tid för att bytas. Så dagens tips är att ni kollar era slangar.
 
Var nere idag på gasolmästarna och bytte min P11, nu är priset 350:- och det överlever jag. Tyckte att mina slangar såg lite slitna ut och tänkte att det var lika bra att byta ut dom. Modellen på husbilen är från 2014 men när vi kollade slangarna var dom från 2011alltså hög tid för att bytas. Så dagens tips är att ni kollar era slangar.
Hej Då tar vi väl upp det här i stället. Jag har hört att i Tyskland inte får vara äldre än 10 år lär vist även gälla regulatorer men det är vad jag har hört så vet ej om det finns en rimlig förklaring till det.
Mvh Lasse
 
Fick byta regulatorn vid sista gasoltestet. Hade spruckit i gängorna till inloppet i husbilen. Det blev även nya slangar också. Inne på tredje regulatorn då den första havererade av olja från gasolen. Monterade filter efter första haveriet. Vår bil är en 2009:a, så visst är det viktigt att ha koll på gasolanslutninarna. Hälsningar Göran Hellman
 
Truma, som gör de flesta regulatorerna, skriver i manualen att de skall bytas efter 10 år, liksom högtrycksslangarna. Min misstanke är att membranet i regulatorn åldras. Det är väl gjort av någon form av gummi.
 
Vet inte om jag borde skriva detta, men i arbetsbilen har jag en gasolärsa. Den köptes begagnad för sjutton år sedan och innan dess hade en kollega den i närmare tio år. Slangarna är således ca tjugofem år gamla. Dom trycktestas fyra ggr/år. I övrigt står dom alltid med tryck, även om gasen är avstängd. Detta för att man ska upptäcka ev läcka, om trycket försvunnit, innan man vrider på gasen igen. Hittills har inga läckor upptäckts. Jag förstår att det är skillnad, då man bor och sover i husbilen och man bör ha större säkerhetsmarginaler där.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen