• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme - Gas Byta vätska ALDE värme

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Med lite tur skall jag hinna få dit mina element och slingan tät till den vattenburna värmen nu i veckan.
Tänkte försöka gasa på med det nu när det är lite plusgrader ute och för att kunna kolla efter läckor innan jag börjar bygga in skarvar och annat för mycket.

Jag har läst på om lite olika varianter att fylla på/lufta och velar lite. Vätskan har garanterat aldrig varit bytt förut så allt måste tömmas först.
Min tanke var att först spola genom och fylla med vanligt vatten så jag vet att allt är ute (därför gärna plusgrader ute) och sen fylla med ny vätska.

Nu är min fundering det här med hur fylla på effektivt. Jag har köpt hem en mindre 12v vattenpump jag tänkt använda för att fylla på med lite fart men undrar om det finns någon risk att man trycker sönder den inbyggda cirkulationspumpen. Jag vet inte hur den är konstruerad men kan tänka mig att något kanske kan hända med den om man trycker på med för högt tryck ”bakifrån” och mycket mer än vad den själv ger när man satt den på fullt.

Har sett några snuttar på nätet där man bara kopplar in en pump rakt av och kör på men vet ju inte om det är samma cirkulationspump i dom. Det ser ut som att pumpen är av skovelhjulstyp och den borde bara spinna med men, men…

Anledningen till att jag vill använda en pump med lite mer fart och fylla med rent vatten först är att det är rätt mycket vattenslinga runt bilen samt en extraslinga för golvvärmen. Jag inbillar mig att jag spar en hel del tid och kan få ur mer luft då också.
Någon som vet eller testat?

Pannan är en Alde 3010

Jag har nu bytt glykolen men kunde givetvis inte hålla mig från att först spola igenom med rent vatten för att helt säkert få ur all gammal grön glykol. Förmodligen den som fylldes på fabriken för 14 år sedan. Kanske inte behövdes spolas ur allt men det känns bättre 😁
Det blev lite springandes till säng- och golvvärmekranarna för att vrida dem av och på för att förhoppningsvis få bra flöde även genom dom slingorna. 30 liter fick jag ihop i dunk innan det kom ut helt rent vatten vid spolningen. Så mycket rymmer ju inte hela systemet så det talar för att extraslingorna har ett klart lägre flöde.

Pumpen fungerade utmärkt. Jag kopplade in den direkt på slangarna till expansionskärlet.
20250201_124619.jpg

När det bara var vatten som kom ur returen vid spolningen bytte jag och började fylla med ny Glykol istället. Samma där att jag vred på kranarna av och på för att få flöde i alla slingor.
När returvattnet var lika starkt i färgen som den nya glykolen flyttade jag över returslangen så returvattnet gick tillbaka till dunken med ny glykol igen. Sen lät jag den stå och gå så i ca 5 minuter tills det slutade komma luftbubblor i returslangen innan jag kopplade ur pumpen och toppade upp expansionskärlet.

Det verkade först som alla luft var ur men så var det ju givetvis inte. Jag körde cirkulationspumpen på högsta och det gurglade och surrade rätt rejält. Efter en hel del luftande vid luftnipplarna fick jag det dock helt tyst även när cirkulationspumpen gick på högsta fart.

För att vara säker på att allt funkar och att det inte finns rent vatten kvar någonstans så körde jag igång värmen på högsta och med slingorna öppna.
Här märkte jag att jag fick full värme överallt förutom i slingan till golvvärmen som var iskall. Noll cirkulation trots att det var öppet. Så vågar jag ju inte lämna det ifall det råkar ligga rent vatten i den slingan. Trist om det fryser...
Det finns en luftnippel på den slingan och ur den kom ny glykol och ingen luft.

Jag tänker att det kanske ligger någon luftficka någonstans och behöver öka flödet mer. Enda sättet då är att bromsa flödet i huvudslingan så jag satte en klämma vid elementen straxt efter utgående från pannan och efter avsticket till matningen av golvvärmen.

20250201_125100.jpg

Det blev ändå ingen skillnad framme vid termostaten under sittgruppen där vattnet kommer i retur upp från golvet. Fortfarande iskallt.
20250201_134410.jpg

Nu började jag fundera på om det är något som låser flödet bakom sittgruppen där returröret går in. Oklart också hur det är kopplat där.
Givetvis går det inte att se så det var bara att skruva bort hela möbeln.

20250201_140312.jpg

Det fanns ingen kran eller annat och returröret från golvet var bara inkopplad på vanliga slingan direkt efter elementen i överkant på bilden.

Nu testade jag med att sätta ytterligare en klämma på elementslingan. Tänkte om den andra klämman släpper igenom vatten så blir det iaf stopp här. Nu började det flöda i golvslingan. Slingan blev het på nolltid utan någon luft eller annat.

Då vet jag iaf att det är glykol även i den slingan. Jag skall fortsätta att testa för att se om problemet är löst eller om det helt enkelt är ett konstruktionsfel. Kan ju vara att flödet i huvudslingan inte riktig släpper in returvattnet från golvslingan eller att det är för dåligt tryck på matningssidan av golvslingan. Kanske behöver en extra cirkulationspump där.

Min slutsats vid glykolbyte är iaf att man gör klokt i att strypa huvudslingan för att forcera fram ett högre tryck i dom eventuella extraslingor man har. Annars finns en risk att den glykolen inte byts ut.

Bra jobbat,
Jag bävar inför mitt glykolbyte, vill absolut inte pilla på de olika kretsventilerna i onödan, men man blir nog tvungen för att försäkra sig om att allting blir utbytt, det är enkelt i ett enkrets-system.
Dock är det hyffsat lättåtkomligt då pannor och kretsvetiler sitter i ett pannutrymme bakom en yttre lucka.

2015-04-28 18.46.12.jpg

Även den luftburena Trumapannan sitter i ett eget utrymme med lucka utifrån, hyffsat enkelt att serva utifrån.

2015-04-28 18.46.50.jpg

Vilken glykol valde du Roger?

Ja det där blir nog lite pill... Svårt också när man inte ser eller vet flödet i slingorna.
Skall du öppna dom där en efter en för att vara säker kommer det att gå mycket ny glykol till spillo. Man kan ju inte sluta kassera returglykolen förrän det som kommer ut garanterat är i skick och färg som den nya.

Denna köpte jag på Swedol. Tror den låg på runt tusingen. Vattnet köpte jag på Biltema.
20250201_192432.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen