• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme - Gas Byta vätska ALDE värme

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Täby
Med lite tur skall jag hinna få dit mina element och slingan tät till den vattenburna värmen nu i veckan.
Tänkte försöka gasa på med det nu när det är lite plusgrader ute och för att kunna kolla efter läckor innan jag börjar bygga in skarvar och annat för mycket.

Jag har läst på om lite olika varianter att fylla på/lufta och velar lite. Vätskan har garanterat aldrig varit bytt förut så allt måste tömmas först.
Min tanke var att först spola genom och fylla med vanligt vatten så jag vet att allt är ute (därför gärna plusgrader ute) och sen fylla med ny vätska.

Nu är min fundering det här med hur fylla på effektivt. Jag har köpt hem en mindre 12v vattenpump jag tänkt använda för att fylla på med lite fart men undrar om det finns någon risk att man trycker sönder den inbyggda cirkulationspumpen. Jag vet inte hur den är konstruerad men kan tänka mig att något kanske kan hända med den om man trycker på med för högt tryck ”bakifrån” och mycket mer än vad den själv ger när man satt den på fullt.

Har sett några snuttar på nätet där man bara kopplar in en pump rakt av och kör på men vet ju inte om det är samma cirkulationspump i dom. Det ser ut som att pumpen är av skovelhjulstyp och den borde bara spinna med men, men…

Anledningen till att jag vill använda en pump med lite mer fart och fylla med rent vatten först är att det är rätt mycket vattenslinga runt bilen samt en extraslinga för golvvärmen. Jag inbillar mig att jag spar en hel del tid och kan få ur mer luft då också.
Någon som vet eller testat?

Pannan är en Alde 3010
 
Med lite tur skall jag hinna få dit mina element och slingan tät till den vattenburna värmen nu i veckan.
Tänkte försöka gasa på med det nu när det är lite plusgrader ute och för att kunna kolla efter läckor innan jag börjar bygga in skarvar och annat för mycket.

Jag har läst på om lite olika varianter att fylla på/lufta och velar lite. Vätskan har garanterat aldrig varit bytt förut så allt måste tömmas först.
Min tanke var att först spola genom och fylla med vanligt vatten så jag vet att allt är ute (därför gärna plusgrader ute) och sen fylla med ny vätska.

Nu är min fundering det här med hur fylla på effektivt. Jag har köpt hem en mindre 12v vattenpump jag tänkt använda för att fylla på med lite fart men undrar om det finns någon risk att man trycker sönder den inbyggda cirkulationspumpen. Jag vet inte hur den är konstruerad men kan tänka mig att något kanske kan hända med den om man trycker på med för högt tryck ”bakifrån” och mycket mer än vad den själv ger när man satt den på fullt.

Har sett några snuttar på nätet där man bara kopplar in en pump rakt av och kör på men vet ju inte om det är samma cirkulationspump i dom. Det ser ut som att pumpen är av skovelhjulstyp och den borde bara spinna med men, men…

Anledningen till att jag vill använda en pump med lite mer fart och fylla med rent vatten först är att det är rätt mycket vattenslinga runt bilen samt en extraslinga för golvvärmen. Jag inbillar mig att jag spar en hel del tid och kan få ur mer luft då också.
Någon som vet eller testat?

Pannan är en Alde 3010
Jag skulle inte fylla vatten utan glykol, risken är att du sedan fyller och får en lägre fryspunkt om det blandar sig,verkstäderna kör i ny glykolblandning och ser sedan på färgen när den nya blandningen kommer ut, köra med en lös pump ska inte vara något problem.
 
3010 ble normalt kun montert med "pumpen" i nivåtanken, dette er en propell i inntaket i bunnen av nivåtanken. Med denne så er det ingen direkte motstand i sirkulasjonen. Frågan er mer hvor du skal koble på pumpen som skal trykke væsken inn i systemet. Det jeg gjorde når jeg fyllte opp min bil med 3010 var å fylle nivåtanken full og åpne en av de høyeste lufteventilene til tanken var tom og fylle på igjen. Det tar tid! Med rett verktøy kan en presse væsken inn i systemet via utløp i nivåtanken ved hjelp av ekstern pumpe, med denne løsningen skal alle lufteventiler være stengt og en sparer masse tid i forhold til min primitive løsning.

Uansett så trenger en å lufte regelmessig de første måneder til luften er ute av vatnet.

Om bilen har sirkulasjonspumpe ved siden av pannan (en tilleggsopsjon) så fyller en på i ekspansjonstanken og starter sirkulasjonen mens en etterfyller til systemet er fullt.
 
Jag skulle inte fylla vatten utan glykol, risken är att du sedan fyller och får en lägre fryspunkt om det blandar sig,verkstäderna kör i ny glykolblandning och ser sedan på färgen när den nya blandningen kommer ut, köra med en lös pump ska inte vara något problem.

Systemet är lite "halvtomt" nu efter att jag haft bort lite element och innan jag rev ner det så var det rejält med luft i systemet. Jag vill ju helst undvika att blanda den nya fina vätskan med den gamla så därför min tanke med att trycka på med vanligt vatten först med golvtermostaten och alla kranar öppna.
När jag får ut rent vatten i returen till tanken ( Jag kopplar loss slangarna och leder ut vattnet) bör jag ju ha spolat ur allt tänker jag samtidigt som jag kanske fått med en hel del luft ut.

Om jag sen skjuter på med den nya vätskan direkt efter borde jag ju se när den sen kommer fram i returen och allt rent vatten borde då vara ur och bara den nya vätskan kvar?
 
3010 ble normalt kun montert med "pumpen" i nivåtanken, dette er en propell i inntaket i bunnen av nivåtanken. Med denne så er det ingen direkte motstand i sirkulasjonen. Frågan er mer hvor du skal koble på pumpen som skal trykke væsken inn i systemet. Det jeg gjorde når jeg fyllte opp min bil med 3010 var å fylle nivåtanken full og åpne en av de høyeste lufteventilene til tanken var tom og fylle på igjen. Det tar tid! Med rett verktøy kan en presse væsken inn i systemet via utløp i nivåtanken ved hjelp av ekstern pumpe, med denne løsningen skal alle lufteventiler være stengt og en sparer masse tid i forhold til min primitive løsning.

Uansett så trenger en å lufte regelmessig de første måneder til luften er ute av vatnet.

Om bilen har sirkulasjonspumpe ved siden av pannan (en tilleggsopsjon) så fyller en på i ekspansjonstanken og starter sirkulasjonen mens en etterfyller til systemet er fullt.

Det är precis så jag tänkt göra. Koppla loss slangarna från expansionskärlet och koppla in en extern pump där för att fylla på.
Returslangen leder jag ut till en dunk.

Min panna har en cirkulationspump bredvid pannan och det var den jag tänkte ge lite "hjälp" med den externa pumpen. Tänker det spar tid och att jag kanske får ut lite mer luft på köpet.
 
Jag fick rådet, när jag köpte bilen, att inte ha cirkulationspumpen (vid pannan) igång när du luftar systemet efter att ha återfyllt det. Är pumpen igång så kan det, i olyckliga fall, hända att den suger in luft i systemet. Något att ha ögonen på.

Jag skulle inte heller skölja ur med färskvatten. Tömmer man systemet och öppnar alla luftningsskruvar så är det väldigt litet gammal glykol kvar. Gammal glykol som ju på inget vis är skadlig, bara mindre effektivt korrosionsskydd.
 
Ja den gamla glykolen gör nog kanske ingen skada. Det är nog mest känslan av att allt blir bytt och fräscht :)

Jag tror nog inte jag får ur så mycket ur systemet om jag skall låta det självdränera bara med tanke på alla slingor som går. Jag har å andra sidan inte heller testat. Jag har ju ingen aning om hur mycket luft det var i systemet innan heller med tanke på att tidigare ägaren varit inne och flyttat runt elementen där bak. Det var ett himla gurglande iaf.

Jag får suga på det där med färskvattnet, skulle ju vara skönt att veta att systemet är urspolat och kanske lite mer luftfritt innan jag fyller med nya vätskan :unsure:
 
Ja den gamla glykolen gör nog kanske ingen skada. Det är nog mest känslan av att allt blir bytt och fräscht :)

Jag tror nog inte jag får ur så mycket ur systemet om jag skall låta det självdränera bara med tanke på alla slingor som går. Jag har å andra sidan inte heller testat. Jag har ju ingen aning om hur mycket luft det var i systemet innan heller med tanke på att tidigare ägaren varit inne och flyttat runt elementen där bak. Det var ett himla gurglande iaf.

Jag får suga på det där med färskvattnet, skulle ju vara skönt att veta att systemet är urspolat och kanske lite mer luftfritt innan jag fyller med nya vätskan :unsure:
Om du sköjer systemet med vatten så gäller det att det vattnet inte är aggresivt på något sätt annars gör det definitivt mer skada än nytta.
Fixar du glykolblandningen själv så rekommenderar jag att du köper vattnet, avjoniserat batterivatten (avmineraliserat) är inte speciellt dyrt. Själv använder jag Aldes färdigblandade vätska då bör allt vara testat och ok.
Slå en signal till Alde service center och snacka lite med nån av teknikerna där, de brukar vara hur tillmötesgående som helst.


Hälsningar
Peter
 
Sköljningen blir i så fall med vanligt kranvatten. Det vattnet skall ju ändå ut sen.
Jag har köpt rätt glykol och batterivatten också så det som blir kvar i skall vara helt ok.

Jag har kollat lite på videos där Alde använder sin speciella pump som dom även använder för att lufta med. Den kopplas in på samma sätt.
När dom luftar systemet forcerar dom bara runt vätskan i systemet och låter den ner och vända i dunken innan den går in igen. Med lite snurr på pumpen(dom har dubbla) får dom antagligen med sig mesta luften i alla fickor och efterluftningen på nipplarna blir minimal.

Lite som jag tänkte men med det rena vattnet först. Lutar åt att jag nog kopplar på den nya vätskan direkt, kör tills den rena fräscha kommer fram i returslangen och sen flyttar över returslangen med "nya" returvätskan till dunken med den nya vätskan och låter det cirkulera ett tag.

Japp, så får det bli. Då behöver jag inte oroa mig för minusgrader heller. Hoppas bara det är tillräckligt bra sprutt i min extrapump. Om inte annat får jag köra med båda.
Varför göra det enkelt när man kan krångla till det 😁
 
Det kommer säkert att bli bra.
Jag har själv grubblat länge hur jag ska gå tillväga med att byta ut den över 20år gamla glykolen.
Mitt system (Truma Aquatherm) är mer komplicerat med flera slingor.
När jag köpte husbilen fick jag ingen sprutt på golvvärmen, det visade sig att kranen i garderoben som styr värmen i dubbelsängen stod helt öppen så den "kortslöt" de större slingorna, stängde kranen nästan helt, och de övriga slingorna hoppade igång :)

värmesystem S820.JPG
 
Ja det är ju lite det där man klurar på. Jag har ju en separat slinga till golvvärmen via en vanlig typ elementtermostat. Svårt att se hur allt är kopplat mot den "vanliga" slingan och man vill ju att man får full cirkulation när man byter glykol och luftar. Kanske en ide att leka lite med spaken till sängslingan för mig också när jag byter.

Jag har aldrig testat golvvärmen men jag reagerade på att termostatvredet, enligt dekalen bredvid, skall vridas till höger(dras åt) för att höja värmen. Känns lite bakvänt men jag har inte riktigt kunna se hur slangarna piper iväg i golvet. Jag får göra en djupare dykning innan jag börjar
 
Men i princip alla former av ventiler och kranar stryper väl när man drar dom åt höger? Det var mest det jag tyckte var konstigt.
Kanske är det så att ventilen istället sitter på en by-pass slinga så när man öppnar den flödar mer vatten den vägen istället för att gå genom golvslingan? Lite tvärt om mot vad man först tänker ( i alla fall jag :) ).

Nu blev jag så nyfiken så jag måste gå ut och gräva i bilen och se om jag kan se hur det går :)
 
En del fördelningsventiler fungerar ungefär som justerbara reduceringsventiler. Ju mer man skruvar in ratten desto mer ökar trycket.

Det finns flera olika sätt hur en fördelningsventil kan fungera så utan att ha data på ventilen är det svårt att veta hur den fungerar. Det kan också vara beroende på var någonstans ventilen är placerad som avgör vilken funktion ventilen har.

Det var när du nämnde att värmen höjdes när man skruvade höger som min tanke på flödesregleringsventil kom fram.
 
Jag har ju aldrig testat golvvärmen så jag vet inte om den höjs när man skruvar höger men jag tycker helt klart att dekalen bredvid termostaten visar så.

Men, jag har nu varit ute och kollat i bilen :) och kan nog konstatera att antingen är jag korkad och har svårt att tyda dekaler rätt eller så har dekalmakaren problem...
Det är en termostat som sitter där och den sitter rakt på slingan som går ut i golvet. Den öppnar också för mer värme när man vrider vänster.


Termostat.jpg Utan.jpg




Men när jag tittar på dekalen säger den till mig att vrider man höger så ökar värmen...
Är jag ensam?

Dekal.jpg
 
I den vita platshatten brukar det sitta en bälg som innehåller någon gas som utvidgar sig vid värme resp drar ihop sig vid kyla.
Bälgen jobbar mot en fjäder som med platshatten kan spännas eller slackas.
Bälgen trycker sedan på ventilspindeln som reglerar vattengenomströmningen.

Så ventilen är fullt öppen för värme när bälgen är kall/ihopdragen och börjar stänga genomströmningen av varmvatten allt eftersom bälgen utvidgas och trycker in ventilspindeln.
Vrider man plasthatten åt höger spänner man fjädern och bälgen orkar inte längre flytta ventilspindeln förrän den blivit mer uppvärmd.
Vrider man åt vänster släpper fjäderkraften på bälgen och den kan börja stänga av värmetillförslen.

Ventilen i bilden ser något annorlunda ut då det inte ser ut att finnas någon ventilspindel att verka mot men borde fungera på samma sätt ändå
 
..Vrider man åt vänster släpper fjäderkraften på bälgen och den kan börja stänga av värmetillförslen...

Enig/förstår det övriga men detta stämmer väl inte?
När man vrider vänster förflyttar sig hela paketet med "bälgen" längre från ventilen, låter den öppna sig mer och därmed rimligen öka flödet och temperaturen i slingan ? Precis som en vanlig elementtermostat hemma ?

Egentligen är det mest dekalen som jag tycker är extremt vilseledande. Den ger ju intrycket att man skall vrida åt höger för att öka temperaturen.
Precis som Anders skriver så stämmer det däremot om man sätter dekalen på termostaten istället och går mot en fix i träskivan.

Inget stort problem givetvis nu när man nu vet hur det fungerar och kan vrida åt rätt håll men det skapade lite huvudbry. Jag gör inget åt dekalen så får nästa ägare klura lite han också när han skall finjustera värmen en kall vinter:D
 
Enig/förstår det övriga men detta stämmer väl inte?
När man vrider vänster förflyttar sig hela paketet med "bälgen" längre från ventilen, låter den öppna sig mer och därmed rimligen öka flödet och temperaturen i slingan ? Precis som en vanlig elementtermostat hemma ?

Egentligen är det mest dekalen som jag tycker är extremt vilseledande. Den ger ju intrycket att man skall vrida åt höger för att öka temperaturen.
Precis som Anders skriver så stämmer det däremot om man sätter dekalen på termostaten istället och går mot en fix i träskivan.

Inget stort problem givetvis nu när man nu vet hur det fungerar och kan vrida åt rätt håll men det skapade lite huvudbry. Jag gör inget åt dekalen så får nästa ägare klura lite han också när han skall finjustera värmen en kall vinter:D
När man justerar in en radiator behöver man ställa in Kv-värdet för att det ska vara rätt flöde. Ventilen har ingenting med termostat vredet att göra. Kv-värdet går att öka eller minska genom att skruva på en intern skruv i termostatventilen. Ofta behövs ett specialverktyg. Normalt får man gå in i tabeller och kolla. Den interna ventilen stryper flödet i radiatorn även om vredet är helt öppet. Även vredet kan ha en intern begränsning. Då går det inte går att öppna helt. Vreden brukar ha en satt ( tex 21 grader) temperatur, ibland går det att ta bort den spärren.
Om det går att ställa in Kv-värdet på din ventil går inte att se på bilden. Om det går är den antagligen rätt inställd för balansera flödet på golvslingan mot resten av systemet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen