- Ort
- Ljungby
- Växellåda
- Manuell 6
- Bilfabrikat
- Fiat
- Motortyp
- 2,3 lit. 130 hp
Byta luftfilter på denna Fiat modell är nog HB-ägarens
enklaste service åtgärd, busenkelt vårpyssel!
Men, det finns alltid ett: men, tusan också.
Fyra skruvar ska lossas...
Nu ska vi tänka som en Italiensk tillverkare.
Vi tar en skruv med Philips 2, för den kräver, omotiverat,
stort axialtryck, annars slinter den ut ur spåret.
Ytbehandling väljer vi självklart El-Förzinkat, för sämre finns inte.
Bellissimo, här har vi hittat en udda variant på dubbel-gänga, den tar vi!
Vad kan gå fel?
Jag fick tillgripa en liten självlåsande Svetstång på en av de hopplösa skruvarna.
När jag väl fått ut alla fyra missfoster till fästelelment,
tog jag flera noggranna bilder med skjutmåttet apterat.
Yrkesskadad som jag är, gjorde jag en önskelista, i skallen,
på relevant ersättningsskruv.
Inget axialtryck, gärna rostfri, helst samma kärndiameter, samma gängstigning/pitch.
Tror minsann att jag kunde bocka av varje önskemål på Hornbach byggvaruhus.
Dessutom fanns det två längder att välja på, en lite för kort , samt en lite för lång.
Inget problem, hålen i luftfilterhuset var genomgående, den långa, 40 mm blir toppenbra.
Vid bytet tog jag först bort, både Locket och Filtret.
Sen skruvade jag in de fyra nya skruvarna på resp plats, de fick först en droppe olja också.
Sen ut igen, bara för att säkerställa att gängorna fanns och funkade, det gjorde dom.
Hålen i locket kan må väl av en diameterökning på 0,4-0,6 mm. Men inget måste.
Jahaja, Sexkant NV 8mm och ett smidigt 1/4" spärrskaft leder lätt till ett självbelåtet flin
Summa summarum: 4 skruv a´ 2,5:- plus fyra brickor a´ 1,0:- hamnar klart under 15 Sek.
I HB världen känns den utgiften som ganska modest...
Nedan bjuder jag på bilder med läsbara artikelnummer.
Uppstår en fråga kring denna uppgradering så tveka inte, skriv.
.
.
.
.
.
.
.
enklaste service åtgärd, busenkelt vårpyssel!
Men, det finns alltid ett: men, tusan också.
Fyra skruvar ska lossas...
Nu ska vi tänka som en Italiensk tillverkare.
Vi tar en skruv med Philips 2, för den kräver, omotiverat,
stort axialtryck, annars slinter den ut ur spåret.
Ytbehandling väljer vi självklart El-Förzinkat, för sämre finns inte.
Bellissimo, här har vi hittat en udda variant på dubbel-gänga, den tar vi!
Vad kan gå fel?
Jag fick tillgripa en liten självlåsande Svetstång på en av de hopplösa skruvarna.
När jag väl fått ut alla fyra missfoster till fästelelment,
tog jag flera noggranna bilder med skjutmåttet apterat.
Yrkesskadad som jag är, gjorde jag en önskelista, i skallen,
på relevant ersättningsskruv.
Inget axialtryck, gärna rostfri, helst samma kärndiameter, samma gängstigning/pitch.
Tror minsann att jag kunde bocka av varje önskemål på Hornbach byggvaruhus.
Dessutom fanns det två längder att välja på, en lite för kort , samt en lite för lång.
Inget problem, hålen i luftfilterhuset var genomgående, den långa, 40 mm blir toppenbra.
Vid bytet tog jag först bort, både Locket och Filtret.
Sen skruvade jag in de fyra nya skruvarna på resp plats, de fick först en droppe olja också.
Sen ut igen, bara för att säkerställa att gängorna fanns och funkade, det gjorde dom.
Hålen i locket kan må väl av en diameterökning på 0,4-0,6 mm. Men inget måste.
Jahaja, Sexkant NV 8mm och ett smidigt 1/4" spärrskaft leder lätt till ett självbelåtet flin

Summa summarum: 4 skruv a´ 2,5:- plus fyra brickor a´ 1,0:- hamnar klart under 15 Sek.
I HB världen känns den utgiften som ganska modest...

Nedan bjuder jag på bilder med läsbara artikelnummer.
Uppstår en fråga kring denna uppgradering så tveka inte, skriv.








Senast ändrad: