• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodel övrigt Byta hel bodelsdörr eller fixa liten trasig fjäder? Fiat 250xx,Rimor, Hartal. 2012

Raasken

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ljungby
Som hämtat ur en tecknad film:
Korpulent äldre man kommer tillbaka från St-Pl badrum.
Nyduschad och fräsch...nåja, ren åtminstone!
Foppa-tofflor, bar bringa, badlakan runt nedre plan.
Men va f.n... Ingen respons i manuella låset på bodelsdörren.
Mig skojar du med, men ingen annan!
Då aktiverar jag framdelens dörrar och kliver in den vägen, ha!
Men inte tusan kunde jag öppna bodelsdörren inifrån heller... suck!
Hemkommen kunde jag inifrån,
skruva loss dörrkarmens slutbleck från insidan.
Efter mycket fix, trix & finlir blev det både billigt och bra!
Missa inte nästa avsnitt. Bilder kommer.

Mvh RaaskenUtsida.jpg Insida.jpg Karm-kolv_övre.jpg
 
Senast ändrad:
Demontering av innerpanel.
Stora draghandtaget på dörrens insida satt med skruvar,
väldigt väl dolda under täckpluggar.
En mycket tunn och vass, liten kniv löste demonteringen av täckpluggarna.
Men många omtag och stark pannlampa behövdes.

Insidans öppningshantag var nästa utmaning.
Dekorramen runt öppningshantaget satt med fyra tunna fästöron.
Samma tunna kniv blev nu ett varsamt brytverktyg.
Bara lirka försiktigt, inget våld, men oändligt tålamod behövs.
Samt obligatorisk foto dokumentation av varje delsteg.

Hela innerpanelen sitter med dolda plastnitar.
Stekspade av rostfritt stål blev mitt brytverktyg för detta delmoment.

Nu minsannerligen kan felsökningen börja.
Missa inte nästa avsnitt...fjäderspänning utlovas!

Draghandtag.jpg Dekorram.jpg Innerpanel.jpg
 
Senast ändrad:
Första rundan av felsökningen visade en liten, flervarvig vridfjäder som lossnat.
Lätt fixat att återmontera den lilla fjädern.
Tråkigt nog så avhjälpte det inte själva huvudproblemet.

Fortsatt manövrerande och ricklande ledde, så småningom,
fram till en beslagsdel som inte svarade som förväntat...
Den gick att manuellt positionera var som helst,
trots att den var fjäderbelastad!
Eller rättare sagt, hade tidigare varit fjäderbelastad.
Den fick arbetsnamnet "Elefanthuvudet".

Om jag fixerade en närliggande, annan del av mekanismen,
i sitt ytterläge, kunde jag se "Elefanthuvudets" bakomliggande fjäder.
Något förbryllande var att fjäderns båda ändar såg ut att vara ok.
Inte alls väntat, eftersom fjädern uppenbarligen
inte uträttade sitt förväntade arbete. Svar kommer strax.

Först varsamt demontera Spårryttaren, Clipset, utan förlust.
Sen lösgöra "Elefanthuvudet", och den trasiga fjädern.
Sådärja, nu fattar jag att fjäderns ena ände satt kvar på plats.
Den var så pass rikligt infettad att den behöll sin ordinarie plats,
trots att den var brusten, och egentligen lös.

Underbart, förmodligen är felet både identifierat och lokaliserat.
Men men, hur löser jag detta dilemma?
Lös fjäder.jpg.Brusten fjäder_edit_161163261831655.jpg. Elefanthuvud baksida.jpg. Elefanthuvud framsida.jpg.Axel o Styrtapp_edit_160055025617762.jpg. Brusten vridfjäder 2 del.jpg.
 
Senast ändrad:
Nej, min bästa bodels-reparatör fick inga napp,
när dom sökte via sina kontakter.
Däremot kunde dom intyga att min fråga var mycket vanlig.
Märklig ordning egentligen:
Många frågar efter en viss typ av reservdelar,
men ingen tycks vilja att tillhandahålla de reservdelarna?

Nåja, brustna original fjädern mätte Ø 0,8 mm.
Tjoho! Hade en bit Pianotråd på 0,8 liggande, vilken tur! :-)
Tror minsann att jag gör mig en belastningsbar prototyp.
Spännande att se om den, isf löser mitt problem?

Lite enkel addition för beräkning av ämnets minsta längd.
På med arbets/plus-marginal i båda ändar.
Spiral-öglan på Ø 10 mm, drogs runt en M 10 skruv,
som fick sitta stadigt i stora skruvstycket.
Respektive tråd-ände hölls ordentligt fast med varsin liten svetstång.
Smidigt att kunna följa befintligt gängspår... :-)

20-30° vinkeln, på ena benet, bockades enkelt med två små plattänger.

180° böjen, böjdes först 90° med tängerna.
Sista biten, från 90° till 180° lade jag mha
en tjock planbricka som mellanlägg,
och en litern aning gasolvärme, samt min minsta hammare.
Kortkapade ändarna mha avbitare märkt "Piano" eller motsv.

Lyckdes återmontera alla 3 delarna utan missöden.
Elefanthuvudet, prototypfjädern och spårryttaren/clipset.
Underskatta aldrig nyttan/hjälpen från vanligt smörj-fett.
Smörj-fettet hjäper till, att tillfälligt fixera olika smådelar
på plats, medan man byter grepp eller verktyg.
Vitt fett är särskilt bra, för då syns komponenterna bättre.

Brusten vridfjäder 2 del.jpg. M10.jpg. 180 BÖJ.jpg 2 FJÄDRAR.jpg
 
Senast ändrad:
Summering:
Första prov-resan körde jag utan dörrens innerpanel.
Eftersom det har funkat klockrent från 1:a provet
så är nu dörrens innerpanel återmonterad.
Även 2:a resan så funkade dörren helt utan anmärkning, skönt det.

Googlar man på Pianotråd kommer det massor av träffar.
Särskilt i modell och radiostyrda hobby shopar.
Priser mellan 5-20 kr/m, känns ganska ok...
Jfr att byta hela låsmodulen eller ännu värre, hela dörren.

Jag kommer att köra med min belastningsbara prototyp, så länge den håller.
Skrev faktiskt en minneslapp och satte fast nära montagestället,
under innerpanelen.
Hoppas denna redovisning kan inspirera någon att lösa ett fjäderproblem.

Eftersom Pianotråden antagligen var "fådd"
så blev materialkostnaden för denna lyckade reparation, noll!
Men jag delade upp jobbet på 3-4 olika tillfällen,
någon timme per gång.

Eftersom jag tyckte att varje arbetspass slutade med framgång,
ja, då kunde jag kvittera ut en av de medföljande "Stödbensölen"
Så det blev min kostnad för detta jobbet: 4 "Stödbensöl".
Antagligen finns det andra belönings-alternativ...
men den tråden får någon annan starta och hålla liv i :-)

Nu stänger jag dörren, men inte tråden :) Mvh Raasken.

MINNESLAPP.jpg. IMG_20250529_155746_edit_194495970277091.jpg.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen