• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Broschyrbibliotek

Michael S

Fd medlem
Under Köpa/byta Husbil, tror jag det vore bra att inrätta ett broschyrbibliotek.
Detta skulle vara en ren "bokhylla" utan möjlighet till kommentarer och trådar.

Om man är spekulant på en begagnad husbil kan det vara guld värt att bläddra igenom den bilens försäljningsbroschyr och prislista.

Jag gissar att många med mig sitter på ett avsevärt bibliotek själva av denna typ av info.
Det vore bra att kunna lägga upp detta för allas tillgång.
Detta bibliotek kommer i så fall, att fyllas på med aktuella kataloger som med tiden blir guldkorn.

(Detta bör organiseras efter fabrikat.)

MVH//MS

Kommer detta att hjälpa nybörjaren som går in på Köpa/byta Husbil för att få vägledning?
Jag kanske var lite för kryptisk i mitt tidigare svar, men rent tekniskt sett ser jag inget större problem med detta, det går att strukturera upp det bättre i Filer än i vanliga underforum och jag ser inget problem med att presentera något som ligger i Filer på ett bra sätt i forumet Köpa/Byta husbil.
Det jag spontant funderar på är om dessa broschyrer brukar vara belagda med någon form av upphovsrätt och om det då är supersmart att lägga dem i ett öppet forum som tex Köpa/Byta husbil.

Jag kanske var lite för kryptisk i mitt tidigare svar, men rent tekniskt sett ser jag inget större problem med detta, det går att strukturera upp det bättre i Filer än i vanliga underforum och jag ser inget problem med att presentera något som ligger i Filer på ett bra sätt i forumet Köpa/Byta husbil.
Det jag spontant funderar på är om dessa broschyrer brukar vara belagda med någon form av upphovsrätt och om det då är supersmart att lägga dem i ett öppet forum som tex Köpa/Byta husbil.
Föreslår att vi kontaktar alla generalagenter vi har i Skandinavien och erbjuder dem att presentera sina broschyrer här hos oss. Rättvist och vi står neutrala,

Genialt.

Tommy

Dom är faller absolut under upphovsrätten och behöver antingen ha en text i sig att dom är fria att använda, eller att få tillstånd av den som gjort den. Jag gör frekvent foldrar och broschyrer i min arbetsroll (inte husbilsrelaterat) och skulle inte hindra någon att använda dom, men vill ha frågan om dom ska användas i ett annat syfte än till det jag gjort dom.

Men det är ju bara reklam som bara önskar att bli spridd, eller?
Det är ju inte helt säkert.

Om du köpt bilder för en produktion på en bildbyrå så betalar man för användningssättet och hur man beräknat att det sprids. Det kan vara otroliga skillnader på om det är i tryckt form eller digitals t.ex.

Många har fått betala avsevärda böter för att man använt en bild som man inte har licensiering till. (Även i min organisation)

Under Köpa/byta Husbil, tror jag det vore bra att inrätta ett broschyrbibliotek.
Detta skulle vara en ren "bokhylla" utan möjlighet till kommentarer och trådar.

Om man är spekulant på en begagnad husbil kan det vara guld värt att bläddra igenom den bilens försäljningsbroschyr och prislista.

Jag gissar att många med mig sitter på ett avsevärt bibliotek själva av denna typ av info.
Det vore bra att kunna lägga upp detta för allas tillgång.
Detta bibliotek kommer i så fall, att fyllas på med aktuella kataloger som med tiden blir guldkorn.

(Detta bör organiseras efter fabrikat.)

MVH//MS
Jag uppfattar det som att i förslaget handlar det inte enbart om broschyrer för helt nya husbilar, utan även lite äldre broschyrer ?

Som exempel kan man gå in på VW och ladda ner broschyrer på alla modeller, allt för att vi ska köpa. Att länka till en sådan sida är ju helt ok. Att ladda ner den här tror jag utan att veta företaget skulle bli glada för, det blir ju lite gratisreklam.

Om det gäller nya eller äldre modeller tror jag inte spelar någon roll.

Kommer det att bli aktuellt anser jag att man för säkerhets skull kontaktar företaget, och jag tror inte dom skulle neka.

Som exempel på värdet, marknadsförningsmässigt, med gamla broschyrer så har Winnebago alla broschyrer tillgängliga för nedladdning från årsmodell 1969!
Det skulle man inte ha om det inte vore en fördel.

Samtidigt är det guld värt att titta på när man är spekulant på en specifik husbil.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen