• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Branschtillhörighet

Status
Stängd för vidare inlägg.

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ramlösa
Det dök upp en tråd i ett annat forum som fick mig att tänka på vad stadgar och forumregler säger om medlemmar med branschtillhörighet här iHusbil. Det nämns inget överhuvud taget om detta vad jag kunnat hitta.

På ett forum jag följer får man inte nämna företag alls. Det innebär att det bakom en signatur kan dölja sig en person med koppling till husbilsbranschen på något sätt. Detta är på gott och ont, dvs personen kan inte "göra öppen reklam". Å andra sidan kan "dold reklam" och pushning för produkter mycket väl finnas insprängt.

På ett annat forum jag följer är tvärtom personer med branschtillhörighet skyldiga att ha en notis om detta i sin signatur så att alla läsare vet vem som skriver. Dock får ingen reklam göras.

Mitt förslag är att det i stadgar/forumsregler införs ett tvång för branschanknutna att öppet redovisa detta med signatur i varje inlägg. T ex "Driver Husbilsverkstaden i Ögnared".
 
Tack för de gillande som mitt inlägg fått. Tryck gärna även på upp- (eller ev ned-) pilarna som röstar för eller emot förslaget. Längst upp till höger i förstainlägget, åtminstone om du läser på PC.
 
Finns något som kallas..profilposter... fast jag vet inte riktigt hur det fungerar.... men skulle det kanske va en enkel lösning? Att de måste presentera sig där?
 
Det kan ju vara en fördel, både för företaget och för oss konsumenter att få veta vem som skriver i inläggen. Företaget kan presentera sitt utbud och bidra med sin kunskap och kompetens, som många gånger är gedigen. Läsaren/konsumenten får information om produkter och kan ta del av företagets kunskap. Dock är det viktigt att både företag och konsument vet vem som är vem.

Jag har funderat lite på om vi här i klubben till och med ska bjuda in företrädare för vissa företag som kan bidra kunskaper om produkter etc. Flera av dessa tänkta personer verkar redan i stor utsträckning på Facebook.
 
Finns något som kallas..profilposter... fast jag vet inte riktigt hur det fungerar.... men skulle det kanske va en enkel lösning? Att de måste presentera sig där?
Jag vet inte vad profilposter innebär. Men jag menar att det ska synas i varje inlägg som en person med branschtillhörighet gör.
För att exemplificera detta la jag just till "Jag har ingen branschtillhörighet." i min profil. Den syns nedan ett tag till men jag kommer att ta bort den texten så småningom.
 
Det kan ju vara en fördel, både för företaget och för oss konsumenter att få veta vem som skriver i inläggen. Företaget kan presentera sitt utbud och bidra med sin kunskap och kompetens, som många gånger är gedigen. Läsaren/konsumenten får information om produkter och kan ta del av företagets kunskap. Dock är det viktigt att både företag och konsument vet vem som är vem.

Jag har funderat lite på om vi här i klubben till och med ska bjuda in företrädare för vissa företag som kan bidra kunskaper om produkter etc. Flera av dessa tänkta personer verkar redan i stor utsträckning på Facebook.
Ska företag få lov att presentera sitt utbud så blir det ju reklam. Inget står om det i Stadgar eller Forumregler. Vill vi ha det? Ja, det behöver kanske också beslutas om det. '
Men om företag ska få presentera sig tycker jag det ska göras i en separat avdelning och ingen annanstans. Så att alla vet att här är det reklam/presentation och inget annat.
 
Jag vet inte vad profilposter innebär. Men jag menar att det ska synas i varje inlägg som en person med branschtillhörighet gör.
För att exemplificera detta la jag just till "Jag har ingen branschtillhörighet." i min profil. Den syns nedan ett tag till men jag kommer att ta bort den texten så småningom.
Då är det nog bättre att att branschtillhörigheten syns vid "avataren", vid bilden på sig själv alltså. För om man läser forumet på sin mobiltelefon, som jag tror att många gör idag så syns inte texten som du lade till i profilen.
 
Då är det nog bättre att att branschtillhörigheten syns vid "avataren", vid bilden på sig själv alltså. För om man läser forumet på sin mobiltelefon, som jag tror att många gör idag så syns inte texten som du lade till i profilen.
Jag såg det nu när jag kollade i telefonen. Det är fler saker som skiljer om man läser på telefon eller PC. Vissa saker mer allvarliga än andra.

Hela texten i profilen kan inte stå under avataren. Om jag förstått rätt så är alla registrerade under 2022 Plusmedlemmar. Fr o m 2023 är betalande Plusmedlemmar och icke betalande Medlemmar. Alltså ska det under avataren stå antingen Plusmedlem eller Medlem. Kanske kan man skriva
Medlem
Medlem Bransch
Plusmedlem
Plusmedlem Bransch

Eller markeras med olika färger (som vi ju tidigare sett kan användas).

Jag tycker som jag skrivit att det är viktigt att branschanknutna ska visa detta. Jag exemplifierar med:

Anta att jag är registrerad på detta forum men håller mig "anonym". Jag har en liten firma som producerar vintertäcke, typ Masatäcke. Det håller inte högsta kvalitet men inte heller högsta pris. I varje inlägg där Masatäcke eller mostsvarande nämns så skriver jag:
"Jag har testat VTXBRA vintertäcke. Det är verkligen bra och jag kan rekommendera det till alla. Dessutom billigare än Masatäcke."


Inget av ovanstående vore lögn men inte heller opartiskt. Sådan dold agenda med reklam vill inte jag ha. Står det i profilen vilken branschanknytning jag har så är det inga problem. Skulle det bli alldeles för många inlägg av en branschanknuten person med "reklam" så ska Admin påpeka detta.
 
Att signaturen saknas på mobiler är för att det är begränsad yta där, så forumet filtrerar bort en del saker som stör.
Kan tänka mig att många gärna vill slippa dem på mobilen...

Vad gäller branschtillhörighet, så är det något som vi diskuterat.
Personligen hoppas jag att vi kommer fram till en positivare och mindre kissnödig inställning än den jag sett på andra forum.
Men visst är det bra om man vet att inlägget kommer från en "part i målet" det är bra både då man vet att personen är väl insatt i ämnet och att det kan vara vinklat.
 
Utdrag ur Styrelseprotokoll 22-04-09:
"Branschtillhörighet Förslag har framförts om att branschtillhörighet skulle registreras för de medlemmar som företräder ett företag. Vi har beslutat att så inte skall ske. Våra moderatorer kommer att reagera när en information går över gränsen och blir renodlad reklam."

Bra att ni har diskuterat det. Med tanke på sista meningen ovan tolkar jag det som om ert beslut grundar sig på ev reklam. Det är för mig långt ifrån enda skälet till varför jag anser det vara lämpligt att ange branschtillhörighet. Fler skäl anger jag i inläggen ovan.

Men uppenbarligen är det slutdiskuterat för nu så därmed stänger jag tråden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen