• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bra campingar i södra Italien

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Jag och gumman sitter och klurar lite på sommarens (för oss) långtripp söderut.
Tanken är att vi på turen även skall åka förbi och besöka ett par bekanta i södra Italien och funderar på att ta färjan från Genua ner till Sicilien och därifrån över till fastlandet där dom bor.

Vi har ingen erfarenhet av husbilande i södra Italien men har förstått att det kan vara lite trångt på en del gator och campingar/ställplatser.
Är det någon som har några tips på bra och trevliga campingar/ställplatser på Sicilen och på vägen från Palermo upp mot Rom? Bilen är 8,5m.
Det svårt att se på nätet hur det ser ut med framkomlighet och storlek på platser och vi vill helst undvika att trassla in oss i någon trång gränd och behöva kryssa runt för att leta plats.

Tips mottages tacksamt

Har kört nere vid Neapel o runt på Amalfikusten med vår bil 8,56m o kan lungt säga efter 10 års körande runt om i europa Att körningarna här är dom svettigaste jag varit med om. Trångt smalt och ett trafik tempo som inte finns någon annan stans

Jag har nyligen sett någonstans att husbilar numera är otillåtna på Amalfikusten, åtminstone vissa tider.
Jag hade väntat mig besvärlig trafik när jag körde personbil där en gång i tiden, liksom nere i Kalabrien, men jag blev positivt överraskad. Trångt och intensiv trafik ja, men italienarna stannade snällt och väntade om man var i vägen vid en fickparkering eller annat, eller hjälpte till att dirigera in på platsen. Kanske har det blivit sämre sedan.

Jag körde förra året ner till Neapel,inte just Amalfi ,men längs kusten både på västra och östra sidan,inga större problem, visst är det trångt och bitvis mycket trafik, men italienarna kör inte värre än andra länder .
Ställplats jag kan rekommendera är precis utanför ingången till Pomeji strax utanför Neapel, finns två att välja på.
Nära till tågstation om man vill åka in till Neapel eller Sorrento och ta båten till Capri.

Tack!
Det lutar åt att jag tar med Lill-Mc'n också så kan man åka iväg och reka lite i städerna innan man ger sig in i något knöligt med bilen. Det är ju till dom små ställena man vill..

Jag försökte hitta nån film om Vespa... det finns väldigt många som trixar sig mellan bilarna.... men så hittade jag den här filmen..o den visar vad som finns i " gamla stan"... så visst kan Genua va intressant...men väldigt svårt att parkera i...

Jag och gumman sitter och klurar lite på sommarens (för oss) långtripp söderut.
Tanken är att vi på turen även skall åka förbi och besöka ett par bekanta i södra Italien och funderar på att ta färjan från Genua ner till Sicilien och därifrån över till fastlandet där dom bor.

Vi har ingen erfarenhet av husbilande i södra Italien men har förstått att det kan vara lite trångt på en del gator och campingar/ställplatser.
Är det någon som har några tips på bra och trevliga campingar/ställplatser på Sicilen och på vägen från Palermo upp mot Rom? Bilen är 8,5m.
Det svårt att se på nätet hur det ser ut med framkomlighet och storlek på platser och vi vill helst undvika att trassla in oss i någon trång gränd och behöva kryssa runt för att leta plats.

Tips mottages tacksamt
Hej Roger!
Jag blir avundsjuk på er resa!
Vi var på Sicilien 2017, vid påsk 5 dagar, flög inrikes med Easyjet från Malpensa till Catania, kostade bara ca 20Euro. Vi bodde i Toarmina, o hade hyrbil, så vi körde runt en hel del.
Capo Milazzo längst ut på en halvö kan varmt rekommenderas, med jättefin natur o hav. Från hamnstaden Milazzo går båtar ut till tex Stromboli, en känd liten vulkanö.
I Cyrakusa finns jättemycket att se, bl.a antik teater o grottor, mysig stad med hamn o mycket god mat.
Etna är häftigt att åka upp på o vandra i lavan!
Mvh
Anders

Bilagor

• IMG_1110.JPG
    IMG_1110.JPG
    1,7 MB · Visningar: 12
  • IMG_1342.JPG
    IMG_1342.JPG
    611,9 KB · Visningar: 11
  • IMG_1339.JPG
    IMG_1339.JPG
    641,5 KB · Visningar: 12
  • IMG_1279.JPG
    IMG_1279.JPG
    1,5 MB · Visningar: 13
  • IMG_1131.JPG
    IMG_1131.JPG
    1,5 MB · Visningar: 13
  • IMG_1209.JPG
    IMG_1209.JPG
    1,8 MB · Visningar: 12
  • IMG_1193.JPG
    IMG_1193.JPG
    2,2 MB · Visningar: 12
  • IMG_1300.JPG
    IMG_1300.JPG
    1,8 MB · Visningar: 12
  • IMG_1260.JPG
    IMG_1260.JPG
    2,8 MB · Visningar: 12
Vi körde med husbil 7,15 meter till Amalfikusten i oktober 2024. Vi stannade på Agricampeggio Oasis Verde i Sorrento och hyrde en Honda scooter 125 cc och körde hela Amalfikusten tur och retur med den. Sov över en natt i Salerno på B&B CS Maria.
Trots att det inte var högsäsong var det långa köer på sina ställen och vissa sträckor hade förbud att köra husbil. Vi mötte en och annan mindre van, men inte en enda husbil. Det är väldigt trångt och krångligt att möta lokalbussarna och lastbilar.
Jag är glad att jag inte försökte trotsa förbud och köer och chansa att köra den fantastiskt vackra vägen längs Amalfikusten, med husbilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen