• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Boka eller inte, en polariserad fråga bland oss husbilsåkare

IMG_1876.jpeg
Det senaste året har troligen frågan om möjligheten att boka ställplatsen eller inte, varit den hetaste och mest polariserade frågeställningen bland oss husbilsägare, både här på vårt eget forum och på andra husbilssajter på nätet.

Två helt oförenliga grupperingar som odlar två ytterlighetsbilder – och alla vi andra som i detta ser två mer eller mindre extrema ståndpunkter, men har en mera objektiv inställning. Det är trots allt en frågeställning som vi brukare har små, eller rättare sagt inga möjligheter att själva påverka, ställplatsägaren avgör själv den frågan. Att som vissa föreslår bojkotta de ställplatser som kräver förbokning kommer knappast att ha någon reell effekt.

Orsakerna till att det blivit flera ställplatser som är bokningsbara, eller där förbokning helt enkelt är en förutsättning att få stå där är flera. För det första tror jag att det helt enkelt är många ställplatsägare våta dröm att få se alla sina ställplatser förbokade och betalda redan dagen innan. Den möjligheten finns idag utan stora egna ekonomiska insatser. Det finns företag som erbjuder färdiga standardlösningar för både bokning och betalning över nätet, för en spottstyver. En kostnad som ofta debiteras kunden, vi som gör bokningen.

De populäraste ställplatserna idag, är de som erbjuder en bra attraktiv plats, samt ett servicekoncept som påminner om campingens. Det vill säga att det finns en stor investering i ställplatsen och självklart till det kopplat ett ekonomiskt mål, för åtminstone de som inte ägs och drivs av kommuner, som kan räkna på ett annorlunda sätt. Då är förbokning och förskottsbetalning ett viktigt ekonomiskt incitament.

Vidare så har vi blivit flera husbilar ute på vägarna, som idag ofta ägs av en ny yngre grupp användare, som är vana att boka det mesta på nätet, från charterresan till hemleverans av restaurangmat från Foodora. Den yngre gruppen husbilsägare är fortsatt yrkesverksamma och hänvisade till att använda sina husbilar främst under sommarens semesterperiod och weekends, då det börjar bli väldigt trångt på våra svenska husbilsplatser, de vill inte använda sin dyrbara fritid med att åka runt för att leta och mötas av fullsatta ställplatser.

IMG_0666.jpeg
Trist att mötas den här synen när man inte förbokat.

Att boka en ställplats för din husbil har både fördelar och nackdelar. Här är några för- och emot-argument för oss som är gäster på ställplatsern.

Fördelar:
1. Säkerhet och trygghet: Genom att förboka vet du att du har en plats att stanna på, vilket kan vara särskilt viktigt under högsäsong, weekends, eller på populära platser.

2. Planering och bekvämlighet: Det gör din resa mer organiserad och du kan enkelt planera din rutt med förbokade stopp. Inte minst viktigt med barn i husbilen.

3. Tillgång till faciliteter: Många husbilsåkare föredrar ställplatser som erbjuder bekvämligheter som el, vatten, toaletter och dusch, vilket kan vara osäkert att få tillgång till utan bokning.

Nackdelar:
1. Flexibilitet: Du får begränsad flexibilitet att ändra din resplan spontant, om du är bunden till förbokade platser.

2. Kostnad: Vissa platser kan vara dyrare att boka i förväg, och om du inte använder dem kan det vara svårt att avboka och få pengarna tillbaka.

3. Svårt att hitta tillgänglighet:Ibland kan det vara svårt att hitta tillgängliga platser, särskilt om du bokar sent eller reser till för dig helt okända områden.

För hen som bestämmer, det vill säga ägaren av ställplatsen kan jag inte se en enda nackdel med att få bokningar och betalt tidigare, utan större egen ekonomisk insats.

För kommunernas är det det annorlunda, eftersom deras egna ställplatser kan finnas där för att locka oss till att besöka och spendera våra pengar i deras kommun, då gäller andra parametrar. Här är det upp till oss själva att sälja in oss hos kommunerna, presentera argumenten för att skapa en bra image av oss som besökare, kort sagt byta image från att setts som tärande, istället övertyga att vi är en närande besökare, som man bland annat lockar genom att erbjuda centralt placerade ställplatser till konkurrenskraftiga priser.

Skall fundera över argumenten som kan vara relevanta att sälja in till kommunerna, återkommer.

Sammanfattningsvis beror det på din personliga preferens och resplan. Att boka ställplats kan kännas tryggt och bekvämt för en del, medan andra föredrar att resa mer spontant och inte vara bundna till förbokningar. Vi är alla olika och har våra egna preferenser, ibland oförenliga men då är det bara att gilla läget.

IMG_8305.jpeg
Det var iallafall skönt att komma fram en sen eftermiddag till en fullbelagd ställplats i Trosa och veta att den reserverade platsen 20, var vår reserverade plats. Vi såg säkert över 20 bilar som cirkulerade kring ställplatsen under kvällen och sökte en plats att stå på för natten. Stackare tänkte vi.

Tommy

Senast ändrad:
Varför välja det ena eller det andra? Jag tycker att det är bra med olika alternativ. Ibland passar det ena bättre än det andra.
DET ÄR, väldigt skönt att efter ha kört 10-12 timmar veta att jag kommer ha en plats att stå på utan att cirkla rundor och leta ett ställe att sova på.

Sedan är det väl oundvikligt att det kommer fler ställplatser som har bokning, dels för den ekonomiska biten som ägare, och inte minst av att det verkar vara så att åldrarna sjunker på de som åker husbil och de som är yngre har helt andra krav än de som är äldre och var med förr (när ALLT var bättre, ju förr desto bättre), detta kommer nog i förlängningen betyda att den tydliga uppdelningen mellan camping och ställplats kommer att suddas ut ytterligare med något högre priser (?) En möjlig prisökning bestäms ju till stor del av de som åker husbil hur stor den kan bli.

Någon dramatisk skillnad mot idag blir det väl inte skulle jag tro. De flesta ställen som är bokningsbara och har all service och helst en restaurang nära, är ju alltid fulla, så det verkar som om det är detta de flesta föredrar.

Givetvis är det det några som säger att "Jag tar aldrig in på Camping" "Jag skall bara fricampa", "Jag kommer aldrig betala dessa priser",,,,,
Dessa är nog ett fåtal generellt. (även om en del övervintrar gladeligen på en camping/ställplats i södra Europa hela vinterhalvåret och betalar för detta.)

Senast ändrad:
Vi har bara en stående bokning året runt (nov-apr) och det är på "vår" pet-fria 4-stjärniga övervintrings-camping. Alla andra ställen på väg dit och ifrån har aldrig behövt bokas. Vi tvättar och duschar på vägen t.o.r. utan några som helst problem, det händer ibland att allt (tömning/övernattning/påfyllning/el) är gratis och då är det bara att tacka och buga. Allt är inte svart o vitt, det finns så många "grå" nyanser mellan...

1694967063703.png

Jag har för det mesta sett till att vara tidig på en gratis ställplats När jag kom fram till ett ställe kl 14.00 var det två platser kvar men det fylldes snart på. Sen dök det upp ett antal husbilar en som kom sent var en 8 meters som måste ha haft det jobbigt att ta sej dit med tanke på vägen.
Han satt länge och grubblade över var han skulle stanna fanns ju inget enkelt att få tag på inom rimligt avstånd innan mörkret kom.
Tänkte då att med en sån bil måste man vara säker på att få en plats, själv hade jag nog kunnat parkera någonstans ganska enkelt.
Valet mellan att boka eller gå upp kl 07.00 för att hitta en ställplats för en stor bil är nog ganska självklart sen stor dyr husbil - mycket pengar ger sig själv.
Men själva vitsen med att kunna stanna enkelt på en ställplats håller på att sättas ur spel helt enkelt för att husbilstätheten i vårt samhälle ökar snabbt. Från att ha varit en service har det växt till en inkomst.
Man får nog räkna med att det blir fler som bara stannar lite varsomhelst. Ibland är ju ev. böter i paritet med ställplatskostnaden sen kan man ju tänka själv och väga risker.

Det är väl en jättebra lösning att kunna försäkra sig om en plats om man har bestämmt sig för att ställa sig där! Alternativet är att där inte är en plats när man kommer dit och det kan ju rasera hela den planerade rutten.
Jag har bara bokat en enda gång men det funkade bra.

Var på en liten resa i Sverige och då ville vi besöka vissa platser, självklart bokade jag för att garanterat få plats. Några tycker säkert är det fullt åker jag vidare. Det är som om man vill se en speciell film, men när man kommer till bion och skall lösa biljett är det fullt, inte går man och ser en annan film då. Skulle tro det bara är under sommarmånaderna man behöver boka för då är det många ute på vägarna.

Var på en liten resa i Sverige och då ville vi besöka vissa platser, självklart bokade jag för att garanterat få plats. Några tycker säkert är det fullt åker jag vidare. Det är som om man vill se en speciell film, men när man kommer till bion och skall lösa biljett är det fullt, inte går man och ser en annan film då. Skulle tro det bara är under sommarmånaderna man behöver boka för då är det många ute på vägarna.
Om det är så lugnt varför då boka..? då finns det väl plats ändå? Finns istort alltid platser på SP denna årstid om det inte är något på gång på Orten.
Bokning är ett Gissel som förstör många HB resor, reser man utan mål som de flesta som åker HB så vill man inte behöva boka en plats och vara Tvingad att hinna dit före ett visst klockslag eller betala i förväg och sedan hitta en fin plats där man vill stanna i stället..
Boka gör man på vissa Campingar men långt ifrån alla, men en vanlig SP ska man Aldrig aldrig behöva bokas, HB-campingar som exempelvis Borensberg och liknade får man gärna fortsätta boka för oss, sådana "gettoplatser" är inget för oss som helst fricampar, men smaken är delad...
:cool:

Om man har som avsikt att besöka exempelvis fängelsemuseerna och/eller järnvägsmuseet (när det åter har öppnat) i Gävle, känns det för oss tryggt att kunna boka en ruta på ställplatsen.

Alternativet är att köra väldigt tidigt på morgonen från Uppsala för att kunna stå i kö när folk börjar lämna ställplatsen på förmiddagen.

Skulle vi då helt spontant vilja ta vägen förbi Gysinge och brandkårsmuseet därstädes, låter detta sig inte göras.

Men, som skrivet: smaken är ...

Pålle

Om det är så lugnt varför då boka..? då finns det väl plats ändå? Finns istort alltid platser på SP denna årstid om det inte är något på gång på Orten.
Bokning är ett Gissel som förstör många HB resor, reser man utan mål som de flesta som åker HB så vill man inte behöva boka en plats och vara Tvingad att hinna dit före ett visst klockslag eller betala i förväg och sedan hitta en fin plats där man vill stanna i stället..
Boka gör man på vissa Campingar men långt ifrån alla, men en vanlig SP ska man Aldrig aldrig behöva bokas, HB-campingar som exempelvis Borensberg och liknade får man gärna fortsätta boka för oss, sådana "gettoplatser" är inget för oss som helst fricampar, men smaken är delad...

Reser verkligen de flesta av oss utan mål för natten?

Det låter märkligt i mina öron :rolleyes:

Nu är det väl så att även om det går att boka så är man inte tvungen att göra det. Går utmärkt att resa som i gamla tider, kanske man blir besviken ibland när man kommer till en plats där det ser ut att finnas många lediga platser men de säger att det är fullbelagt.

” Ska man aldrig aldrig behöva boka”…I den här världen jag bor i kan man boka 🤔 oavsett vad man tycker om det. Däremot måste man inte och det är väl skönt för de som inte vill.

Jag tycker boka är bra, men i år så kom vi till Sågen vid 11.00 på förmiddagen, vi kommer oftast tidigt för övernattning när vi är ute på rull, dessutom får man nästan alltid bra platser då.

Nästan alla platser mot vattnet var lediga på sågen i Västervik, svänger in och tar en plats men när vi skulle betala så var alla sjötomtplatser upptagna. Vi visste inte ens att dom hade infört bokningssystem så där stod vi med långnäsa och fick byta till en mycket sämre plats.

Det är det luriga, man vet ju inte vilka som har bokningsbara platser!
Nästa gång vi ska till Sågen så blir det mycket bättre, eftersom vi vet vad som gäller nu!

Jag tycker boka är bra, men i år så kom vi till Sågen vid 11.00 på förmiddagen, vi kommer oftast tidigt för övernattning när vi är ute på rull, dessutom får man nästan alltid bra platser då.

Nästan alla platser mot vattnet var lediga på sågen i Västervik, svänger in och tar en plats men när vi skulle betala så var alla sjötomtplatser upptagna. Vi visste inte ens att dom hade infört bokningssystem så där stod vi med långnäsa och fick byta till en mycket sämre plats.

Det är det luriga, man vet ju inte vilka som har bokningsbara platser!
Nästa gång vi ska till Sågen så blir det mycket bättre, eftersom vi vet vad som gäller nu!

Just Sågen meddelade bl.a i appen Ställplatser i april-23 att det går att boka.

Screenshot_20230918-124956.png

Reser verkligen de flesta av oss utan mål för natten?
Det låter märkligt i mina öron :rolleyes:
Det beror på. Vi har alltid haft en stående bokning och detta på vår övervintringsställe. Campingen (ägaren) kräver detta för sin egen planering, annars blir man lätt utan sin plats. Däremot allt annat resandet inom Norden och t.o.fr. Spanien (mest Frankrike) har vi aldrig någonsin bokat en endaste natt av enkel anledning. Vi vet sällan i förväg var vi vill övernatta! Det är skillnad här hemma med överhängande risk att allt är upptaget, självklart att en bokning är att föredra, om nu möjligheten finns. Man får "ta seden dit man vill komma"...

Saint-Paul de Vence (videoöverakad "ställplats"), övernattning utan service men massor av kaféer & butiker på gångavstånd..
.
1695040646647.jpeg

1695040775057.jpeg
Bara ett par hundra meter från sovplatsen... Marianne dricker bubbelvatten!
1695040839841.jpeg

Boka eller inte beror väl lite på förutsättningarna, men visst börjar bokningsbara ställplatser efterlikna campinglivet?
Blir det inte svårare för oss (som kollektiv) att hävda, att vi bara "parkerar" med våra husbilar?
En p-ruta är aldrig och kommer heller aldrig kunna bli bokningsbar. Hur skulle det se ut?

Gemene man förstår nog inte skillnaden mellan husbilistens hårfina syn på "parkering" vs "camping".
Sover vi i husbilen, så ligger nog begreppet "camping" nära tills hand och tillbringar vi dessutom 24 tim på en och samma p-ruta,
då tycker man att det liknar camping, oavsett...
Bokar vi dessutom vår p-ruta / övernattningsplats, ja då är det definitivt att betrakta som camping...!

Sen får man väl förstå marknaden. Här finns ju ett smörgåsbord uppdukat för internetbaserade serviceföretag,
som jobbar med bokningstjänster och erbjuder ägarna att slippa administrera bokningar själva. Visst, det är ju smart.
Men det betyder också, att i slutänden smyger det in ytterligare en aktör, som vill vara med
och profitera på det till en början så enkla begreppet, "ställplats".

Extrakostnaden den här mellanhanden vill ha, måste ju läggas på avgiften och det är inte alltid givet,
att den som bokar också betalar mer för ynnesten jmf med den som bara dyker upp sporadiskt.
T.ex i Vadstena kostar det en 50-lapp extra (än så länge) och det kan väl var sunt, att den som nyttjar
systemet också betalar för det. Risken är att det kanske lockar till, att införa permanent bokning?

Ju fler bokningsbart det tenderar att bli på ställplatserna, desto dyrare kommer notan att bli i slutändan.
Det är iallafall min uppfattning. Så därför är jag av princip emot bokningsbart.

Men å andra sidan, visst är det fantastiskt bra i vissa lägen att kunna säkra en plats.
Samtidigt är det tråkigt, om utvecklingen skulle styra oss in oss i ett alltför övergripande bokningssystem.

Vart tog frihetskänslan vägen med att åka husbil, om allt måste förbokas?

Boka eller inte beror väl lite på förutsättningarna, men visst börjar bokningsbara ställplatser efterlikna campinglivet?
Blir det inte svårare för oss (som kollektiv) att hävda, att vi bara "parkerar" med våra husbilar?
En p-ruta är aldrig och kommer heller aldrig kunna bli bokningsbar. Hur skulle det se ut?

Gemene man förstår nog inte skillnaden mellan husbilistens hårfina syn på "parkering" vs "camping".
Sover vi i husbilen, så ligger nog begreppet "camping" nära tills hand och tillbringar vi dessutom 24 tim på en och samma p-ruta,
då tycker man att det liknar camping, oavsett...
Bokar vi dessutom vår p-ruta / övernattningsplats, ja då är det definitivt att betrakta som camping...!

Sen får man väl förstå marknaden. Här finns ju ett smörgåsbord uppdukat för internetbaserade serviceföretag,
som jobbar med bokningstjänster och erbjuder ägarna att slippa administrera bokningar själva. Visst, det är ju smart.
Men det betyder också, att i slutänden smyger det in ytterligare en aktör, som vill vara med
och profitera på det till en början så enkla begreppet, "ställplats".

Extrakostnaden den här mellanhanden vill ha, måste ju läggas på avgiften och det är inte alltid givet,
att den som bokar också betalar mer för ynnesten jmf med den som bara dyker upp sporadiskt.
T.ex i Vadstena kostar det en 50-lapp extra (än så länge) och det kan väl var sunt, att den som nyttjar
systemet också betalar för det. Risken är att det kanske lockar till, att införa permanent bokning?

Ju fler bokningsbart det tenderar att bli på ställplatserna, desto dyrare kommer notan att bli i slutändan.
Det är iallafall min uppfattning. Så därför är jag av princip emot bokningsbart.

Men å andra sidan, visst är det fantastiskt bra i vissa lägen att kunna säkra en plats.
Samtidigt är det tråkigt, om utvecklingen skulle styra oss in oss i ett alltför övergripande bokningssystem.

Vart tog frihetskänslan vägen med att åka husbil, om allt måste förbokas?
Hej. Det du skriver är jättebra. Jag förhandsbokar aldrig och hoppas att man ska slippa det i fortsättningen oxå, då man låser sig för att åka till den plats man har bokat inte så kul om man hittar något bra längs vägen.
Mvh Umebo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen