• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodelsbatteri

Jag har haft olika bodelsbatterier genom tiderna.

Oavsett vilka jag använt så lyckas jag förstöra dem när jag drar ur dem för mycket. Jag har inte märkt någon större skillnad på start, fritid, eller AGMbatteri. Nu har jag bytt till ett Litium som man kan dra ur utan att det förstörs. Det verkar vara bättre, men har bara haft det i ett år än så länge.

Billige LFP batterier er i samme prisklasse som bly kull og andre topp bly batterier. Det batteriet jeg satte inn i 2013 lever fortsatt i min gamle husbil, regner med at dette blir bekreftet av nåværende eier av bilen. Nå var det batteriet i en noe høyere prisklasse.

Köpte bly/kol-batterier och gjorde ett samköp med @Bosse E, detta för att kunna dela på frakten.
Beställde från ett företag i England och eftersom det var före Brexit slapp vi tull.
Av någon anledning som vi inte protesterade mot slapp vi även moms.
Hade vi köpt batterierna i Sverige hade vi fått betala dubbelt mot vad de importerade kostade.
Tillverkaren: http://www.leoch.com/
Produkt: http://www.leoch.com/product/industrial/141.html
Produktspecifikation: http://www.leoch.com/pdf/reserve-power/PL/C2/LB-PLHC100-PD-EN-V3.3-202111.pdf
Referens: [email protected]

Batterierna har fungerat utmärkt.
Köpte också en laddningsbooster för att kunna snabbladda under körning.
Bilder på förpackningen.
IMG_3902.jpgIMG_3903.jpg

Senast ändrad:
Billige LFP batterier er i samme prisklasse som bly kull og andre topp bly batterier. Det batteriet jeg satte inn i 2013 lever fortsatt i min gamle husbil, regner med at dette blir bekreftet av nåværende eier av bilen. Nå var det batteriet i en noe høyere prisklasse.
Ja, jeg kan bekrefte att det batteriet fremdeles står i husbilen.

Någon som har erfarenhet av ett bly/kol batteri som bodels batteri

Jag har ingen erfarenhet av bly-kol batteri, men är det bästa batteriet i blykemin när det gäller förbrukarbatterier.
Kan/vill man inte använda LiFePO4 batteri av någon anledning, så skulle jag välja Bly-kol som förbrukarbatteri.
Inköpspriset på Bly-kol batteri är väl idag i nivå med lågpris-LFP (LiFePO4)

Jag har bly kol batterier från Leoch, inköpta från samma firma som ovan i England, före brexit.
2 X 6V 435 Ah.

Så långt håller dom vad som utlovas, av det jag kan kolla.
Livslängd återstår att se, däremot tar dom laddning som utlovat, bättre eller jämförbart med lithiumbatterier.
Även vid bara någon % minskning av state of charge, maxar batteriladdaren 90A i många minuter.

Det är inte några problem att dra ur mycket ström ur batteriern, genom invertern. Jag har under minuter varit uppe på 180A.

Jag är mycket nöjd med dessa batterier, mest för priset, totalt sett.
Det finns inget behov av att uppgradera elsystemet och skaffa en ny hobby som heter "jag lägger min fritid på att kolla i appar hur mina batterier mår".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen