En händelse i slutet av Juni 2023.
Berättelsen är förenklad för att ni ska slippa läsa alla detaljer.
Svärmor blev uppringd av en person som pratade med en lugn och stabil röst från banken, han var hela tiden trevlig och han berättade att det fanns någon som försökte sig på att kapa hennes identitet och att ta ett lån på 150000, telefonkillen kunde ju så många uppgifter om mig så det fanns ingen oro om att det kunde vara en bedragare och hon blev helt chockad över banklånet, där och då gick nog alla huvudsäkringar så hon kunde inte tänka på ett normalt sätt. Han berättade att hennes bankomatkort är spärrat och måste genast bytas ut, undertiden dom pratar med varandra så berättade han att han skickat en kvinna från banken som genast kommer komma och hämta kortet.
Hon tar på sig skorna och åker ner i hissen till entrén för att öppna till kvinnan, hela tiden med den lugna och trevliga rösten som stöd i telefonluren, han beskriver kvinnan som kommer för att hämta kortet så att svärmor inte ger bort kortet till vem som helst. Kvinnan som kommer har utländskt påbrå och det i sig är inget konstigt där vi bor men hon har munskydd för att inte smitta svärmor. Det var ju snällt, bankkillen tyckte att hon borde polisanmäla händelsen imorgon.
Efter en stund "förmodligen någon timme" inser svärmor att hon blivit lurad så hon ringer sin dotter och dotter frågar med skarp och bestämd röst GAV DU BORT KODEN.. Jag tror inte det säger hon med en ynkligt klen röst så då förstod dottern att hon har gjort det, dom avslutar samtalet genast för att dottern ska flytta bort hennes pengar från kontot.
Dagen efter ringer dottern till banken för kontrollera om dom lyckats få ut några pengar, 15000 har dom stulit från hennes konto, banken är inte jätte välvillig till att lämna ut uppgifter. Svärmor säger att det var inte så mycket och hon vill absolut inte göra en polisanmälan för hon skäms.
Det sjukaste är att jag har berättat exakt hur det går till för henne och ändå blev hon lurad, när vi säger att det är bättre att du ger bort din plånbok säger hon kvickt att den ger jag ALDRIG bort, det har hon lärt sig barnsben att portmonnän ska man hålla reda på!
Efter den här händelsen går svärmor och dottern till banken för att dottern ska sköta allting via internet och hela tiden se till att det inte finns för mycket pengar på kortet, så enkelt var det inte trots att svärmor ville skriva en fullmakt, det var mer eller mindre omöjligt att dottern ska sköta om sin mammas ekonomi på lagligt vis.
Sverige är fantastiskt, dom gamla står där som plock godis för dom kriminella och dom kriminella vet det!
Som svärmor sa: han hade så varm och förtrollande röst så jag gjorde allt han sa!
Lika skickliga ni var på ert arbetet då ni förvärvsarbetade, lika skickliga är dom kriminella/säljarna för sitt levebröd, tänk på det nästa gång ni svarar i telefonen.