• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Blir uppringd dagligen

PeterK

Välkänd medlem
Medlem
Min mobil blir uppringd dagligen oftast mellan 09:00-12:00 på fm.
Det går bara fram en ringsignal så jag har aldrig hunnit svara.
Vid nummerkoll så existerar inte de flesta numren, (det är bara från 07-nummer) men det kan även vara mindre företag eller privatpersoner.
Detta har pågått i ca. 2 veckor.

Någon som vet mer om detta?

Jeg har tidligere i en længere periode haft disse opringninger, men lige nu er det stille. Måske har de i stedet kastet sig over Sverige?

Ideen med opringningerne er at folk ikke kan nå at svare og at de i stedet ringer tilbage. Det er så til gengæld til et meget dyrt udenlandsk telefonnummer. På den måde kan de skaffe en større indtjening. som den der ringer tilbage så betaler.

Mine opringninger viste altid et udenlandsk nummer, så jeg ringede aldrig tilbage. Men nu er de åbenbart blevet så dygtige, at de kan få skiftet opringer nummeret ud med et svensk nummer, så det ser tilforladeligt ud. Og så kan de alligevel få tilbageringningen til det dyre nummer.

Vi har ligeledes set den samme trafik med e-mails, der så tilforladelige ud, men hvor hensigten var at lokke alt muligt forskelligt ud af modtagerne af emails, sådan som kortnummer og kode og adgangskoder til forskelligt.

Vad jag har hört så är det Bingolotto, till dom som vunnit 1 miljon, svarar man inte på ett antal chanser så övergår miljonen till din granne. :ROFLMAO:

Nu till allvaret, jag spärrar alla nummer som ringer utan att jag vet vem det är, har varken lust eller tid att prata med säljare, som det oftast är!
Min bror har ett lite speciellt jobb och när detta skedde till honom så kontrollerade han upp vad det handlade om, det visade sig då att ett säljarföretag ringer massor med nummer på en gång och den som svarar först har vunnit chansen att få prata med en säljare.

Peter ta det lugnt med att svara i framtiden också.👍

Robot dial hos callsenter. De ringer et antall nummer samtidig og den første som svarer blir koblet til selger. De andre blir kuttet. Det slemme i dag er at mange av disse benytter falske call-id nummer - oftest et mobilnummer. Har opplevd slike med mitt eget mobilnummer!

Jag har varit uppringd då och då i över 3 år av ett Engelskt (044...) investment bolags uppringare, en gång faktiskt även Svensktalande sådan. Alla ville sälja investeringar och lovade gröna skogar tills jag blev förbannad och bad dom fara dit pepparn växer på 4 olika språk. Det blev ännu värre... Nu har jag minst 40-50 st. 044-xxx-spärrade nummer (skapade troligen av en nummergenerator).

Min teori är att om man surfar mycket på alla möjliga sajter, beställer ohämmat varor från Kina och är "sällskapssjuk" på FB, då löper man större risker att bli trakasserad (eller virus-smittade) på ett eller annat vis. Mina FB besök är nästan noll i dagsläget, är mycket nogrannare vid inköp via nätet och spärrar så mycket det bara går via olika inställningar vilket har lönat sig i längden. Jag städar cash minnet regelbundet och tar bort länkar i systeminställningar vilket betalar sig i längden. Även Mac datorer är sårbara om man är oförsiktig!

Hustrun fick nyss ett lite lurigt sms med texten
"DHL
Hej, vi har sökt dig...bla - bla .... - och med sändningsnr 4XXXXXXXX
var vänlig ring oss på detta nr 070-409 XX XX
DHL Express".

Nu har jag rätt god erfarenhet från DHL Express och klassade det direkt som bedrägeriförsök.
Rutinerna stämmer inte och dessutom väntar hon inget expresspaket ...
Söker man på telefonnumret, får man ingen träff.

Verkar som om det är ganska hög aktivitet just nu från aktiebolaget Bluff & Båg därborta i Långtbortistan.
Trodde, att de här försöken att få oss ringa ett nr, kopplat till någon utländsk betaltjänst (s.k. spoofing) var förlegat?
Det gäller att tänka efter (!), innan man gör något dumt... Ring inte, kolla först...!

En händelse i slutet av Juni 2023.
Berättelsen är förenklad för att ni ska slippa läsa alla detaljer.

Svärmor blev uppringd av en person som pratade med en lugn och stabil röst från banken, han var hela tiden trevlig och han berättade att det fanns någon som försökte sig på att kapa hennes identitet och att ta ett lån på 150000, telefonkillen kunde ju så många uppgifter om mig så det fanns ingen oro om att det kunde vara en bedragare och hon blev helt chockad över banklånet, där och då gick nog alla huvudsäkringar så hon kunde inte tänka på ett normalt sätt. Han berättade att hennes bankomatkort är spärrat och måste genast bytas ut, undertiden dom pratar med varandra så berättade han att han skickat en kvinna från banken som genast kommer komma och hämta kortet.

Hon tar på sig skorna och åker ner i hissen till entrén för att öppna till kvinnan, hela tiden med den lugna och trevliga rösten som stöd i telefonluren, han beskriver kvinnan som kommer för att hämta kortet så att svärmor inte ger bort kortet till vem som helst. Kvinnan som kommer har utländskt påbrå och det i sig är inget konstigt där vi bor men hon har munskydd för att inte smitta svärmor. Det var ju snällt, bankkillen tyckte att hon borde polisanmäla händelsen imorgon.

Efter en stund "förmodligen någon timme" inser svärmor att hon blivit lurad så hon ringer sin dotter och dotter frågar med skarp och bestämd röst GAV DU BORT KODEN.. Jag tror inte det säger hon med en ynkligt klen röst så då förstod dottern att hon har gjort det, dom avslutar samtalet genast för att dottern ska flytta bort hennes pengar från kontot.

Dagen efter ringer dottern till banken för kontrollera om dom lyckats få ut några pengar, 15000 har dom stulit från hennes konto, banken är inte jätte välvillig till att lämna ut uppgifter. Svärmor säger att det var inte så mycket och hon vill absolut inte göra en polisanmälan för hon skäms.

Det sjukaste är att jag har berättat exakt hur det går till för henne och ändå blev hon lurad, när vi säger att det är bättre att du ger bort din plånbok säger hon kvickt att den ger jag ALDRIG bort, det har hon lärt sig barnsben att portmonnän ska man hålla reda på!

Efter den här händelsen går svärmor och dottern till banken för att dottern ska sköta allting via internet och hela tiden se till att det inte finns för mycket pengar på kortet, så enkelt var det inte trots att svärmor ville skriva en fullmakt, det var mer eller mindre omöjligt att dottern ska sköta om sin mammas ekonomi på lagligt vis.

Sverige är fantastiskt, dom gamla står där som plock godis för dom kriminella och dom kriminella vet det!
Som svärmor sa: han hade så varm och förtrollande röst så jag gjorde allt han sa!
Lika skickliga ni var på ert arbetet då ni förvärvsarbetade, lika skickliga är dom kriminella/säljarna för sitt levebröd, tänk på det nästa gång ni svarar i telefonen.

Kanske snart allt blir perfekt. Vi har ju AI på väg att lösa alla eller nästan alla problem i världen så...
Var finns alla dessa fantastiska företag som utvecklar AI baserade tjänster osv.
Man läser dagligen om vilka enorma krafter och framgångar AI baserade lösningar ger (t o m inom sjukvården) och snart blir det ännu bättre.
Verkar att AI inte kan hjälpa mot sådan så enkel som besvärliga telefonuppringare...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen