• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Blev vi lurade?

Sevallbo

Välkänd medlem
Medlem
Körde av färjan i Rostock igår knappade in en husbilsparkering , på vägen dit kom vi till en tunnel som kostade oss 11,80 euro . Sen kom vi till parkeringen som kosta 20 euro utan någon service sen kom det ett tyskt par och frågade om vi skulle sova i bilen vi sa ja då måste vi betala turiststskatt 4,50 euro för 2 personer ! Allt såg riktigt ut dom skrev upp våran hemma adress och jag fick skriva under + att vi fick ett papper med olika erbjudande , har aldrig varit med om det tidigare ! Sevallbo

Körde av färjan i Rostock igår knappade in en husbilsparkering , på vägen dit kom vi till en tunnel som kostade oss 11,80 euro . Sen kom vi till parkeringen som kosta 20 euro utan någon service sen kom det ett tyskt par och frågade om vi skulle sova i bilen vi sa ja då måste vi betala turiststskatt 4,50 euro för 2 personer ! Allt såg riktigt ut dom skrev upp våran hemma adress och jag fick skriva under + att vi fick ett papper med olika erbjudande , har aldrig varit med om det tidigare ! Sevallbo
Tunneln i Rostock kan man runda, det blir en omväg men billigare än köra genom.
visst har jag betalat kurtaxa i Tyskland, men det brukar ingå i priset inget som tillkommer.

Alle de steder jeg har betalt Turistskat (Kurtaxe) har det været et tillæg til den ordinære stellpladspris (eller til den ordinære værelsespris på hotellet) Som jeg husker det, ligger det mellem 1 og 5 € pr person pr. døgn.

Som et kuriosum kan jeg fortælle, at jeg senest her i oktober har betalt 4€ pr. person pr. nat på et hotel i Italiens hovedstad Rom, så det er ikke bare i Tyskland.

Alle steder har jeg fået en fin officiel kvittering på det betalte beløb

Kollade Rostock & Warnemündes turistbyrås hemsida och det verkar vara helt i sin ordning, man debiterar en ”KURABGABE”,
en Turistskatt helt enkelt.

Ganska vanligt förekommande i Tyskland, men börjar komma även på andra populära turistorter runt om i världen.

Tommy

Är som avgift på Bron till Häsunda.. om det fanns sådan.. :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen