• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Biltvätt

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Det finns kartor om Ställplatser tömningsstationer och annat men inga kartor om Biltvättar som många vill veta var de finns, är ju väldigt vanligt idag med GDS tvättar utomhus i städerna, såg nyss att i Norrköping finns b.l.a en tvätt med bryggor längs sidan så man kan tvätta taket på bilen!
Bor i Gävle och här finns 3 st GDS tvättar med höjd upp till 3 m.
1 ligger 300 m från E4 avfart 197, Gävle Södra Rv76, ligger vid BT Jula! 2 bås högre än 3 m.
I Sundsvall finns minst 2 varav 1 längs E14.
Sandviken Fredriksgatan!
Anser det borde finns en karta över dessa också liksom tömningsplatser!

I finspång finns det en vid parkeringen Viberga storlager. Ser ut som en brygga bredvis för att komma åt taket. Själv tvättar jag på tomten men nästan aldrig tror inte på tvätt, på 70-talet sprutade jag tunn olja på bilen som jag tog bort med avfettning på våren.

😂😂 vad menar Du?
Tror inte på tvätt? Naturligtvis tvättar man en pryl värd som ny 1 miljon..!
Tvättar ofta när vi är ute och kört i skit väglag, tar 10-15 min på en snabbtvätt!
Vintertid efter att kört några mil på E vägar är det skönt att spola av med varmt vatten och få bort salt och grus! 🤗

Vore bra tror jag om det fanns karta över tvättplatser i landet, växer ju upp som svampar ur jorden men finns 1000 tals redan.

Jo här på campingen som blänker bilarna men då får man betänka en investering på en tjugondel. Men knappast min bil, får ta tag i det när jag kommer hem kanske spola hela bilen med dieselolja först. Samtidigt kan jag bli av med ogräset, jag har det direkt från Bolund

Jo här på campingen som blänker bilarna men då får man betänka en investering på en tjugondel. Men knappast min bil, får ta tag i det när jag kommer hem kanske spola hela bilen med dieselolja först. Samtidigt kan jag bli av med ogräset, jag har det direkt från Bolund
😂🤗 i lumpen på INFSS blev jag och några till kommenderade att tvätta några nya Volvobilar och lastbilar inför Höjdarbesök!
Fanjunkaren var missnöjd med den militärgröna glansen så order kom!
Hämta Dieselolja i hinkar och tvätta om bilarna med diesel!
Bara att hämta hinkar och nya svampar!
Djäklar så Blankt det blev.. och Fanjunkare berömde oss för bra jobb!
Sedan hur det doftade i bilarna det hörde vi inget om, kom ju diesel i luftintagen..

I fjol testade en kille vid vår uppställningsplats att få HB blank med Olivolja!
Gick över förväntan, gick åt en liter Jungfruolja, glansen satt kvar i flera månader genom mins 3 tvättar…
😂

Senast ändrad:
Köpte ett dyrt medel på en båtfirma som skulle återge celcoaten blankhet osv. förmodligen så var det för kallt så allt skit fastnade i det. Enda som går att tvätta rent med är sprit och trasor massor med trasor. Dom har ju billig rödsprit på china så jag får väl handla det och trasor och handskar. Tror inte det går att tvätta med någonting annat eftersom det kom en del på rutan och det var svårt att få bort. Skulle inte förvåna mej om det är typ olivolja.

Varmpresset olivenolje er uten de aromatiske syrene i de kaldpressede, presses ut av restene etter kaldpressing. En industriolje med mange fine egenskaper, oljefilmen holder veldig lenge. Siste runde med varmpressing gir et voksaktig fett.

Har ikke sett fett utgaven på mange år, mulig grunnet bruk av raffinerings metoder. Ser at mye av literaturen har droppet betegnelsen varmpresset og heller bruker raffinert. Raffinert olivenolje blandet med virgin selges med navn som ikke inneholder virgin - Pure og regular er slike varianter.

Senast ändrad:
Hade nyligen tur att införskaffa 10 liter kallpressad olivolja direkt från ägaren till en olivlunda. Han pressar bara för husbehov och några släktingar där en av dessa är min gode vän. Den kallpressade oljan är grumlig och doftar oliver, aldrig att jag skulle använda en endaste droppe till biltvätt, detta vore helgerån! Lidl säljer betydligt billigare oljor…

1674750264921.png

Senast ändrad:
Köpte ett dyrt medel på en båtfirma som skulle återge celcoaten blankhet osv. förmodligen så var det för kallt så allt skit fastnade i det. Enda som går att tvätta rent med är sprit och trasor massor med trasor. Dom har ju billig rödsprit på china så jag får väl handla det och trasor och handskar. Tror inte det går att tvätta med någonting annat eftersom det kom en del på rutan och det var svårt att få bort. Skulle inte förvåna mej om det är typ olivolja.
Denna köpte jag till de svarta stötfångarna fram o bak samt skärmbreddarna, blev kalas bra, Rengöring med T-sprit eller liknade först.

Bilagor

• Polermedel sötfångare & annan plast.png
    Polermedel sötfångare & annan plast.png
    826 KB · Visningar: 25

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons