• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Betalvägar utan bomstationer

Olof G

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Betalvägar byggs om till sk. Freeflow, vilket innebär att du skall betala avgiften via internet ofta inom 72 timmar, dessa typer av vägar finns i norra Frankrike samt i norra Italien just nu.
Än så länga är det ett fåtal sträckor men det verkar som det kommer fler, på sikt byggs nog alla vägar om till detta system.
Så planerar ni åka till dessa länder kan det vara bra att förbereda sig, genom att skapa ett konto för betalning.
 
Vi har ifjol fått första erfarenhet av liknande metod som användes i Frankrike.

Vi åkte från Chalon sur Saóne till Clermont-Ferrand (först via E607 [N80], sedan E607 [N70]) och nära Digoin körde vi in på E62 [N79]. Denna väg plötsligt efter Moliner blev betald motorväg A79 av den typen som Olof G beskriver. Innan dess var det nästan ingen information. Vi stannade vid parkering efter några km och där fanns det utförlig information och man kunde betala via app.
 
Vi har ifjol fått första erfarenhet av liknande metod som användes i Frankrike.

Vi åkte från Chalon sur Saóne till Clermont-Ferrand (först via E607 [N80], sedan E607 [N70]) och nära Digoin körde vi in på E62 [N79]. Denna väg plötsligt efter Moliner blev betald motorväg A79 av den typen som Olof G beskriver. Innan dess var det nästan ingen information. Vi stannade vid parkering efter några km och där fanns det utförlig information och man kunde betala via app.
Tyvärr är det som dom svenska parkeringsapparna, det finns många olika bolag som sköter dom franska motorvägarna, och alla har sin egen lösning på betalningen.
Det är nog lätt att tro som utlänning att det är bara att köra,men en dyr räkning kommer till slut.
 
Transponder är melodin, iaf om man åker regelbundet. Fungerar fint med Fulli också som jag har. Funderade första resan m Fulli om det skulle gå bra inte bara vid betalstationerna utan där det var nummerskyltsavläsning som t.ex längs Algarvekusten. Gick alldeles utmärkt! Dosan pep till vid varje passering och debiteringen blev rätt.
 
Transponder är melodin, iaf om man åker regelbundet. Fungerar fint med Fulli också som jag har. Funderade första resan m Fulli om det skulle gå bra inte bara vid betalstationerna utan där det var nummerskyltsavläsning som t.ex längs Algarvekusten. Gick alldeles utmärkt! Dosan pep till vid varje passering och debiteringen blev rätt.
Det fungerar inte på en bil över 3.5 ton, men på lätta bilar.
 
Det fungerar inte på en bil över 3.5 ton, men på lätta bilar.
Fungerar visst min 4400kg ej över 3 meter gå in o läs på maut1.de
Så får du förklaring varför jag blir debiterad class 2.Jag mailade till dom ang free flow motorväg fick detta besked.
Dear Sir or Madam


Thank you for your message to maut1.de.


Your license plate is registered with the toll operator through us. There are open systems in Italy, France and Portugal where there are no stations with barriers - on the contrary, here the toll is not assigned via data exchange using the wireless signal between the toll station and the toll box, but exclusively via license plate recognition. This means that photos are taken of your license plate on the vehicle and these are compared with the toll operator's database. In open systems, the toll charge is therefore assigned to you by us and billed normally by license plate recognition alone. In Portugal and Italy, it is therefore perfectly acceptable and even normal if the toll box does not emit a signal tone.


In Italy, license plate registration and recognition also serves as a “backup system” in the event of a technical problem at a toll station (either at the toll station itself or at the device).


Either barriers are permanently opened in the event of problems at the toll station itself or the barrier at a toll station in Italy does not open, whereupon the staff must be contacted (on site or via the emergency button) and informed that you are in possession of a Telepass device. The staff will then open the barrier.



In both cases, a photo of the license plate on your vehicle will be taken and the transaction will be charged through us as if the communication between the toll box and the toll station had worked without any problems.


Please do not hesitate to contact us again.


Kind regards
 
Senast ändrad:
Transponder är melodin, iaf om man åker regelbundet. Fungerar fint med Fulli också som jag har. Funderade första resan m Fulli om det skulle gå bra inte bara vid betalstationerna utan där det var nummerskyltsavläsning som t.ex längs Algarvekusten. Gick alldeles utmärkt! Dosan pep till vid varje passering och debiteringen blev rätt.
Hur fungerar det med debiteringen, vilken typ av kort har du? Jag har haft problem med Fullis debitering via Revolutkortet och funderar på att skifta till ett svenskt kort.
 
Hur fungerar det med debiteringen, vilken typ av kort har du? Jag har haft problem med Fullis debitering via Revolutkortet och funderar på att skifta till ett svenskt kort.
Anv inte Revolut själv utan mitt Spanska konto men vet flera som betalar via Revolut €-konto och det fungerar bra. Har du satt in pengar på kontot, växlat till €, öppnat för utlandsbetalning och sen fyllt i IBAN hos Fulli?
 
Anv inte Revolut själv utan mitt Spanska konto men vet flera som betalar via Revolut €-konto och det fungerar bra. Har du satt in pengar på kontot, växlat till €, öppnat för utlandsbetalning och sen fyllt i IBAN hos Fulli?
Svaret är ja, ja och ja. Det har ändå krånglat och krävt diverse extra kontakter med både Revolut och Fulli (dvs APRR). Någon spärr har slagit till hos Revolut av okänd anledning. Får prova igen om några veckor när det är dags för nästa tur söderöver.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen