• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Besiktningen - Avgasrening K-värde

-geva-

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Ingelstad
Så här olika värden har Bilprovningen mätt upp de senaste åren. (Ducato 2,3 130 multijet, årsmodell 2011, idag ca 7000 mil på mätaren)
Gränsvärdet är 1,5
2018 0,8
2020 0,1
2021 0,1
2022 1,1
2023 0,6
2024 1,2

Jag vet att det är bra att (framförallt) inför besiktningen gasa lite extra för att "rensa" partikelfiltret, men det verkar inte resultera i några konsekventa värden.

Så jag undrar vad ni andra har för erfarenheter kring detta?
Någon som behövt byta partikelfiltret?
 
Hej. Motor och partikelfilter bör vara ordentligt varma vid besiktningen för då blir värdena lite längre så har jag i alla fall märker att det blir. Jag brukar köra några mil i anslutning till besiktningen och aldrig varit över 0,6 vid någon besiktning.
Mvh Umebo
 
Jag har 2,5 mil till Bilprovningen, sedan så försöker jag tänka på att ”gasa extra” då, men också lite vid varje resa under året för att ”bränna bort” sot, men ändå får jag så olika värden mellan gångerna.🤔
 
K-värdet handlar om sot och ev små mängder andra partiklar. Har bilen ett partikelfilter som inte är trasigt skall det i stort sett inte finnas några partiklar överhuvudtaget. Sotpartiklarna kan inte passera filtret utan fastnar där och bränns upp vid regeneringen som sker automatiskt då och då.
 
Fast jag nu har dragit mig till minnes, att vi INTE har partikelfilter, det var tillval 2011
Så jag får väl gasa mer och hårdare istället 😄
(Något jag egentligen inte känner tillför någon glädje med en husbil, till skillnad mot när jag kör MC … 😗)
 
Har en Iveco -07 177 hk utan partikelfilter och lite över 10.000 mil.
De sista 5-6 åren har jag haft ett stigande k-värde och de sista 2 åren på gränsen trots att det gasades på rejält före besiktning.
Luftfilter nytt och variabel turbo som är rörlig utan kunna kolla slaglängd mot undertryck.
I år så gjorde jag som besiktningen gör och varvade upp motorn med bilen stillastående ett flertal gången och hamnade på 1,0 vid besiktningen.
Det är väl så att det samlas partiklar i ljuddämparen av att man sällan varvar ut motorn utan kör på vridmomentet och när man väl gasar på rejält kommer det ut allt på en gång.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen