• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bergholm ser tydlig trend mot mindre fritidsfordon som ger lägre klimatavtryck

Ett tuffare ekonomiskt läge till trots gjorde Bergholm en lyckad mässa under Elmia Husvagn Husbil, med nära 90 sålda fordon. Dessutom kunde man konstatera ett stort intresse för framförallt mindre fordon. Något som vi redan kunde notera när jag tidigare redovisade försäljningsstatistiken per den 31 juli i år, som ståtade med Volkswagen som den mest sålda husbilen.

Volkswagen har haft en unik försäljningsutveckling de senaste åren:
- 2020 sålde VW 58 husbilar och hade 1.45% marknadsandel.
- 2021 såldes 181 husbilar, 3,57% marknadsandel och hamnade på 11-plats bland marknadens husbilsmärken.
- 2022 kom det ut 237 nya husbilar från VW på gatan. 6,78% blev marknadsandelen, man var förra årets näst mest sålda husbil.
- 2023 fram till 31 juli hade 191 nya VW husbilar registrerats, vilket representerar 10,44% av marknaden och därmed blir det märket som sålt flest husbilar hittills under innevarande år.

Att på 3 år klättra från en marknadsandel på 1,45% 2020, till att 2023 presentera en marknadsandel på hela 10,44 är en extraordinär utveckling. Skulle tro att samma utveckling till mindre husbilar möter vi idag på de flesta europeiska marknaderna.

Nu kommer inte VW ha det lika lätt att ta marknadsandelar i framtiden, eftersom de redan etablerade husbilsleverantörerna, svarar med ett antal nya mindre modeller redan till nästa år.

Gissar att en av orsaken är att vi har en ny generation husbilsköpare i utställningshallarna idag, som har ett större klimat-/miljömedvetande än vi andra som varit med ett tag.

Tommy

Lars Bergholm_Elmia Husvagn Husbil[26].jpeg
Lars Bergholm, vd för Bergholm.

Bergholm Försäljning i Kristinehamn var ett av de företag som medverkade på årets husvagns- och husbilsmässa på Elmia i Jönköping, som lockade 31 150 besökare.

– Ett fortsatt ökat intresse för husbilar och då i synnerhet de små varianterna är en tydlig trend. Och fast vi inte sålde lika många husvagnar som normalt såg vi även här en större nyfikenhet för de mindre modellerna, säger Lars Bergholm, vd Bergholm Försäljning.


Bergholm Försäljning i Kristinehamn saluför sju olika varumärken från Tyskland och Italien. På mässan visade företaget upp ett hundratal fordon. Mest uppmärksamhet fick husbilar och då speciellt de mindre varianterna.

– I takt med att allt fler blir medvetna och vill göra lägre klimatavtryck ser vi en större efterfrågan på mindre husbilar och husvagnar. Samtidigt är mindre fordon smidigare att manövrera och kan köras oavsett vilket körkort du har, säger Lars Bergholm.

Under mässan såldes närmare 90 fordon i Bergholms monter, vilket var ett av de absolut bästa resultaten på årets mässa. Bakgrunden till resultatet tillskriver Lars Bergholm, utöver ett gediget arbete på plats, företagets samarbetspartners i Europa.

– Våra producenter har varit framsynta och tagit fram mindre och mer kompakta fordon som till exempel innebär minskad förbrukning vid körning, mindre material för byggnationen och lägre energiförbrukning vid uppvärmning. Trenden går mot mindre fordon som är 6,5 meter och kortare.

En annan inte lika rolig trend som återspeglades på mässan är att det för tillfället köps färre husvagnar. Här ser branschen en tydlig koppling till det allmänt tuffa ekonomiska läget, som gör att de självklara målgrupperna för dessa fordon, exempelvis barnfamiljer, håller extra hårt i plånböckerna.

– Just nu är det helt klart utmanande att sälja nya husvagnar men på sikt kommer det bli annorlunda. Eftersom camping är en växande, mycket populär och billig semesterform jämfört med mycket annat ser vi ett stort intresse även om man inte köper just nu.

Vad som också talar för husvagnen i framtiden är att barn älskar att bo i husvagn och att allt fler, inte minst unga vuxna, är medvetna om sitt klimatavtryck och därför väljer bort långresor för att semestra i Sverige och då ofta med ett eget boende på släp.

– Därför är det viktigt att vi fortsätter att utveckla mindre och kompakta husvagnar, som kan dras med el- och hybridbilar, avslutar Lars Bergholm.
Källa: Bergholm
 
Senast ändrad:
Jag har skrivit tidigare om den utvecklingen som jag tror på tyvärr har den svenska marknaden inte så många fordon VW är ett undantag men också ett högprisalternativ där man kan få en plåtis som är större och billigare men samtidigt svårare att ha som enda bil.
Romahome fanns för ett antal år sedan på svenska marknaden men har lagt ned finns många i England högerstyrda. I Sverige finns ett fåtal beg. (1) till höga priser. Annars är det mer eller mindre oftast mindre lyckade hembyggen. Det finns alltså en marknad för importörer och ett antal märken men det finns mej veterligen ingen importör.
Jag tror nypriset avskräcker det finns nästan ingen beg marknad men det kommer nog att ske så småningom.
Det är en hälsosam utveckling som kommer att ske och en återgång till campinglivet nära naturen som är betydligt bekvämare än tält som har sin publik under 50 år.
 
Westfalia har haft "nugget" på Ford custom ett tag för att inte tala om alla VW varianter. Vi har sett en hel del på våra utsvävningar, framför allt i Frankrike, oftast ungdomar som var anpassade till "compact living". Mysigt med spartanskt, väljer hellre en 6m plåtis med rejäl toa och mattillagnings möjligheter (större kyl + frys samt gasol-kök och 180 cm dubel-långbädd). Bränsleförbrukning skall vara under litern, helst kring 0,7 - 0,8 "normal" körning (följa trafikregler).
 
Gissar att en av orsaken är att vi har en ny generation husbilsköpare i utställningshallarna idag, som har ett större klimat-/miljömedvetande än vi som varit med ett tag.
Det tror jag inte ett ögonblick på skulle vara orsaken till plåtisars popularitet.

Min teori:
Populärt i sociala media med "Van life" trenden.
Funkar bra som enda bil = billigare lösning än husbil + personbil.
Husbilar och husvagn med dragbil har blivit så komiskt dyra att en plåtis framstår som budgetalternativet.
 
Det tror jag inte ett ögonblick på skulle vara orsaken till plåtisars popularitet.

Min teori:
Populärt i sociala media med "Van life" trenden.
Funkar bra som enda bil = billigare lösning än husbil + personbil.
Husbilar och husvagn med dragbil har blivit så komiskt dyra att en plåtis framstår som budgetalternativet.
Jag som köpte plåtis utan att titta i sociala media och innan ”Van life” blev ett modebegrepp stämmer inte in på din teori. Billigare än en lika stor eller något större plastis var den inte heller. Och personbilen är kvar. Så om teorin är riktig hör jag väl till undantagen. Det kan jag leva med ;)
 
Det är billigare att ha både husbil och liten snål lokalbil. Liten bil drar 9-10 kronor/milen medan husbil’s dieselnota är en katastrof för lokalt bruk, en mil kostar ca 26:- pengar eller mer i stadskörning, dvs mer än dubbelt!
Om man kör 1500 mil blir besparingen på bränsle/energi 24 000 kr per år. (1500 x 16 kronor)
Då måste extrabilen vara oootroligt billig i inköp, service, skatt och försäkring om det skall löna sig.
 
De yngre jag stött på i plåtis denna sommar när jag fricampat i Sverige har oftast varit tyskar i hembyggen för <100kkr. Upplever också att de står still mer än en natt, samt de verkar inte ha behov av extern 230V.
Ifall de äger fler fordon vet jag dock inte.
 
Om man kör 1500 mil blir besparingen på bränsle/energi 24 000 kr per år. (1500 x 16 kronor)
Då måste extrabilen vara oootroligt billig i inköp, service, skatt och försäkring om det skall löna sig.
Michael, HB kostar 7500:- i årlig trafikskatt och 900:- försäkring/mån., knappt några kronor som avställd. Lillbilen (2019) kostade 119 000:- i inköp, skatt 360:-/år, men nå't är den väl värd om vi skulle göra oss av med den en vacker dag, eller...? ...och service, det gör jag numera själv (bl.a. inga rem byten). Detta är bara den ekonomiska delen för att inte tala om livskvalitén när det gäller den lokala "rörligheten".
 
Absolut, men där tog argumenten i ditt inlägg #10 slut. (att det är så billigt med två bilar)

Kör du 1500 mil om året med lill bilen?
Nej, absolut inte, det var din kalkyl, vi är "hemma" bara drygt ett halvår och tycker ändå att 2 bilar är den bästa lösningen för oss ("så" billigt är kanske att ta i, men, men...). Vad du inte vet är att vi har en liknande Aygo i Spanien också istället för att leasa en veckobil för dryga Euro (framför allt svindyra försäkringar). Den ger oss rörelsefrihet och har öppnat helt nya vyer i den vackra Spanska miljön.
 
Finns väl ett reglemente om man som svensk äger en spanskreg. bil i spanien?
Kände en som hade en köpt lägenhet i fuengriola som hon inte hade bokfört hos myndigheterna. Likaså ett svenskt hus där hon var skriven. ingen visste var hon bodde svensk sjukpension pga ett knä men hon var en jävel på att dansa och gick flera mil per dag. Jo hon var busschaufför samtidigt med svensk sjukpension men finska.
Men jag har förstått att det finns regler för allt som många inte följer varken hemma eller borta.
Om jag skulle vara i spanien t.ex med en husvagn där och flyga ner skulle jag absolut ha en bil eller scooter som jag köper där blir ju svårt med besiktning annars. Men hur det fungerar med besiktningar och försäkringar vet jag inte, handlar man en spansk husvagn uppställd på en camping konstant vet jag heller inte.
Har hittat en romahome r10 mycket billigare än i england och med toalett och värme men bilen är ju inte större än min toyota om man undantar det uppfällbara taket. Den har gått i europa diesel 0,4l/mil. väldigt frestande att köpa men sängen lika lång som jag är själv men bara 60cm bred. Fast ett väldigt billigt resande kostar ju nästan ingen ting att resa och bo. Men det är väl lite sent i livet, hade man varit ung så hade jag redan lämnat sverige.
Tommy som har bil i spanien och är expert vet väl allt om reglementet. Svårt att ha en husbil både som bostad och vardagsbil när man står still hela vintern om man inte heter Jappe.
 
Du trenger en NIE registrering hos spanske myndigheter - med denne er det fritt frem om reglene ikke er endret siden jeg sjekket 2005.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen