Ett tuffare ekonomiskt läge till trots gjorde Bergholm en lyckad mässa under Elmia Husvagn Husbil, med nära 90 sålda fordon. Dessutom kunde man konstatera ett stort intresse för framförallt mindre fordon. Något som vi redan kunde notera när jag tidigare redovisade försäljningsstatistiken per den 31 juli i år, som ståtade med Volkswagen som den mest sålda husbilen.
Volkswagen har haft en unik försäljningsutveckling de senaste åren:
- 2020 sålde VW 58 husbilar och hade 1.45% marknadsandel.
- 2021 såldes 181 husbilar, 3,57% marknadsandel och hamnade på 11-plats bland marknadens husbilsmärken.
- 2022 kom det ut 237 nya husbilar från VW på gatan. 6,78% blev marknadsandelen, man var förra årets näst mest sålda husbil.
- 2023 fram till 31 juli hade 191 nya VW husbilar registrerats, vilket representerar 10,44% av marknaden och därmed blir det märket som sålt flest husbilar hittills under innevarande år.
Att på 3 år klättra från en marknadsandel på 1,45% 2020, till att 2023 presentera en marknadsandel på hela 10,44 är en extraordinär utveckling. Skulle tro att samma utveckling till mindre husbilar möter vi idag på de flesta europeiska marknaderna.
Nu kommer inte VW ha det lika lätt att ta marknadsandelar i framtiden, eftersom de redan etablerade husbilsleverantörerna, svarar med ett antal nya mindre modeller redan till nästa år.
Gissar att en av orsaken är att vi har en ny generation husbilsköpare i utställningshallarna idag, som har ett större klimat-/miljömedvetande än vi andra som varit med ett tag.
Tommy
Lars Bergholm, vd för Bergholm.
Bergholm Försäljning i Kristinehamn var ett av de företag som medverkade på årets husvagns- och husbilsmässa på Elmia i Jönköping, som lockade 31 150 besökare.
– Ett fortsatt ökat intresse för husbilar och då i synnerhet de små varianterna är en tydlig trend. Och fast vi inte sålde lika många husvagnar som normalt såg vi även här en större nyfikenhet för de mindre modellerna, säger Lars Bergholm, vd Bergholm Försäljning.
Bergholm Försäljning i Kristinehamn saluför sju olika varumärken från Tyskland och Italien. På mässan visade företaget upp ett hundratal fordon. Mest uppmärksamhet fick husbilar och då speciellt de mindre varianterna.
– I takt med att allt fler blir medvetna och vill göra lägre klimatavtryck ser vi en större efterfrågan på mindre husbilar och husvagnar. Samtidigt är mindre fordon smidigare att manövrera och kan köras oavsett vilket körkort du har, säger Lars Bergholm.
Under mässan såldes närmare 90 fordon i Bergholms monter, vilket var ett av de absolut bästa resultaten på årets mässa. Bakgrunden till resultatet tillskriver Lars Bergholm, utöver ett gediget arbete på plats, företagets samarbetspartners i Europa.
– Våra producenter har varit framsynta och tagit fram mindre och mer kompakta fordon som till exempel innebär minskad förbrukning vid körning, mindre material för byggnationen och lägre energiförbrukning vid uppvärmning. Trenden går mot mindre fordon som är 6,5 meter och kortare.
En annan inte lika rolig trend som återspeglades på mässan är att det för tillfället köps färre husvagnar. Här ser branschen en tydlig koppling till det allmänt tuffa ekonomiska läget, som gör att de självklara målgrupperna för dessa fordon, exempelvis barnfamiljer, håller extra hårt i plånböckerna.
– Just nu är det helt klart utmanande att sälja nya husvagnar men på sikt kommer det bli annorlunda. Eftersom camping är en växande, mycket populär och billig semesterform jämfört med mycket annat ser vi ett stort intresse även om man inte köper just nu.
Vad som också talar för husvagnen i framtiden är att barn älskar att bo i husvagn och att allt fler, inte minst unga vuxna, är medvetna om sitt klimatavtryck och därför väljer bort långresor för att semestra i Sverige och då ofta med ett eget boende på släp.
– Därför är det viktigt att vi fortsätter att utveckla mindre och kompakta husvagnar, som kan dras med el- och hybridbilar, avslutar Lars Bergholm.
Källa: Bergholm
Volkswagen har haft en unik försäljningsutveckling de senaste åren:
- 2020 sålde VW 58 husbilar och hade 1.45% marknadsandel.
- 2021 såldes 181 husbilar, 3,57% marknadsandel och hamnade på 11-plats bland marknadens husbilsmärken.
- 2022 kom det ut 237 nya husbilar från VW på gatan. 6,78% blev marknadsandelen, man var förra årets näst mest sålda husbil.
- 2023 fram till 31 juli hade 191 nya VW husbilar registrerats, vilket representerar 10,44% av marknaden och därmed blir det märket som sålt flest husbilar hittills under innevarande år.
Att på 3 år klättra från en marknadsandel på 1,45% 2020, till att 2023 presentera en marknadsandel på hela 10,44 är en extraordinär utveckling. Skulle tro att samma utveckling till mindre husbilar möter vi idag på de flesta europeiska marknaderna.
Nu kommer inte VW ha det lika lätt att ta marknadsandelar i framtiden, eftersom de redan etablerade husbilsleverantörerna, svarar med ett antal nya mindre modeller redan till nästa år.
Gissar att en av orsaken är att vi har en ny generation husbilsköpare i utställningshallarna idag, som har ett större klimat-/miljömedvetande än vi andra som varit med ett tag.
Tommy
Lars Bergholm, vd för Bergholm.
Bergholm Försäljning i Kristinehamn var ett av de företag som medverkade på årets husvagns- och husbilsmässa på Elmia i Jönköping, som lockade 31 150 besökare.
– Ett fortsatt ökat intresse för husbilar och då i synnerhet de små varianterna är en tydlig trend. Och fast vi inte sålde lika många husvagnar som normalt såg vi även här en större nyfikenhet för de mindre modellerna, säger Lars Bergholm, vd Bergholm Försäljning.
Bergholm Försäljning i Kristinehamn saluför sju olika varumärken från Tyskland och Italien. På mässan visade företaget upp ett hundratal fordon. Mest uppmärksamhet fick husbilar och då speciellt de mindre varianterna.
– I takt med att allt fler blir medvetna och vill göra lägre klimatavtryck ser vi en större efterfrågan på mindre husbilar och husvagnar. Samtidigt är mindre fordon smidigare att manövrera och kan köras oavsett vilket körkort du har, säger Lars Bergholm.
Under mässan såldes närmare 90 fordon i Bergholms monter, vilket var ett av de absolut bästa resultaten på årets mässa. Bakgrunden till resultatet tillskriver Lars Bergholm, utöver ett gediget arbete på plats, företagets samarbetspartners i Europa.
– Våra producenter har varit framsynta och tagit fram mindre och mer kompakta fordon som till exempel innebär minskad förbrukning vid körning, mindre material för byggnationen och lägre energiförbrukning vid uppvärmning. Trenden går mot mindre fordon som är 6,5 meter och kortare.
En annan inte lika rolig trend som återspeglades på mässan är att det för tillfället köps färre husvagnar. Här ser branschen en tydlig koppling till det allmänt tuffa ekonomiska läget, som gör att de självklara målgrupperna för dessa fordon, exempelvis barnfamiljer, håller extra hårt i plånböckerna.
– Just nu är det helt klart utmanande att sälja nya husvagnar men på sikt kommer det bli annorlunda. Eftersom camping är en växande, mycket populär och billig semesterform jämfört med mycket annat ser vi ett stort intresse även om man inte köper just nu.
Vad som också talar för husvagnen i framtiden är att barn älskar att bo i husvagn och att allt fler, inte minst unga vuxna, är medvetna om sitt klimatavtryck och därför väljer bort långresor för att semestra i Sverige och då ofta med ett eget boende på släp.
– Därför är det viktigt att vi fortsätter att utveckla mindre och kompakta husvagnar, som kan dras med el- och hybridbilar, avslutar Lars Bergholm.
Källa: Bergholm
Senast ändrad: