• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Batteriladdning

Piston 59

Ny Medlem
Medlem
Ort
Umeå
Hej alla jag är ny som husbilsägare o funderar lite över batteriladdaren i min husbil, jag har en Weinsberg caraloft från 2016 . Idag sitter det 2 st blybatterier. En till bodelen en till start.. på laddaren kan man skifta från bly till gel. Min fråga är om man byter ut bodelsbatteriet till ett lithiumbatteri men sparar startbatteriet hur ska man då ställa batteriladdaren på? Gel eller syra… en fråga till om man köper ett mobiltsolcell typ Jula mm kan koppla direkt på batteriet via en laddregulator, utan den ordinare laddaren går sönder? Tacksam för era svar
 
LFP eller LiFePO4 som de oftest kalles er ganske snille å lade så det spiller mindre rolle hvilken profil så lenge en unngår puling med spenning over 15 volt (grensen for skadelig overspenning er 4 volt pr. celle og det er 4 celler i batteriet). Optimalt er det om en lader til 14,5 og holder denne spenningen i noen timer slik at BMS registrer 100% ladning. BMS har ofte en utkobling om spenningen for en celle kommer over en grense som ofte er satt til 3,7 volt - teoretisk blir det 14,8 volt. En kan uten å tape mye effekt ha ladespenning i float noe lavere, men en bør da sjekke hvilken spennig pr celle som BMS starter balansering av cellene. Det å koble flere typer ladere i parallell er uproblematisk.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen