• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Batterifråga AGM till Eloped.

Knazig

iStyrelsen
Admin medlem
Medlem
Verkar som många här på forumet är insatta med batteri kunskap.
Så jag kanske kan få hjälp :)

Ska sälja en Eloped -20 som stått oanvänd i 1½ år utan underhålls laddning. Så nu verkar de vara slut...
Den är bestyckad med 2 batterier 12V 80Ah.
Original batterierna kostar 3 300 st.

Är det något speciellt med original batterierna, eller kan man köpa någon billigare alternativ?

/ Rickard

Söker man på 6-EVF-80 så kommer det upp en hel del alternativ som verkar vara i princip identiska. Verkar vara någon form av standard så om du kan hitta ett annat märke/säljare till bättre pris så bör det inte vara några som helst funderingar om det passar.
Alltid tacksamt när dom som brandar om produkterna dom säljer fortfarande behåller någon form av artikelnummer som är sökbart :)

Det verkar vara GEL batterier som därmed tål djupa urladdningar så personligen skulle jag, om något av dom ovan också är dyra, bara sikta in mig på ett slutet gelbatteri som passar fysiskt och har poler som på ett eller annat sätt går lätt att ansluta. t.o.m. kanske byta polskor.
6.800 för nya originalbatterier som det står Eloped på är ju inte rimligt och nya ägaren lär ju tacka dig när dom skall byta till nya i sin tur så småningom.

Är du säker på att de är slut? Om de har väldig låg laddning så kan vissa moderna laddare neka att starta laddning. Då kan de hjälpa med att en stund ladda med ett annat batteri så att de får upp lite spänning. Därefter kan laddare anslutas och ladda som vanligt.

Jag är inte expert på detta. Därför garanterar jag inget så vi får hoppas att någon annan tar vid och hjälper till.

Har testat flera gånger med Cetek laddare.
Går bara till steg 3-4 sedan error....
Ctek ingår i kategorin moderna, skulle jag påstå.

Jag har skrämt igång ett batteri genom en "vanlig enkel"laddare utan lysdiaoder och knappar.
Var bara på 1A (motorcykel) - den fick gå ett dygn.
Därefter fick Ctek ta över.
Batteriet blev verkligen inte som nytt, men tillräckligt för att övningskörningsbilen skulle kunna göra sitt jobb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen