• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Batteribackup

Daniel K

Välkänd medlem
Medlem
Jag tänker i första hand på strömförsörjning av en hub, router och fibermodem som behövs för att hålla igång internet hemma så man kan ha koll på innetemperatur och en del annat om det blir strömavbrott när man är bortrest. Går det att koppla in ett bilbatteri till en billig UPS för att förlänga drifttiden och duger modifierad sinus till nämda prylar?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/ups/apc-back-ups-be850g2-ups-p65915

Se litt på hvilken spenning de mates med, de fleste slike enheter for konsum markedet har ekstern strømforsyning og mates med DC spenning. Et stort antall går faktisk på 12 volt. Fibermodem inneholder ofte et lite batteri - 12V 7Ah, dette kan en bytte ut med et eksternt mye større som og kan forsyne router og hub. Sett på en enkel lader med supply mode (ikke en med recond funksjon!). Selv ville jeg kostet på meg et LFP drop in batteri og en lader for dette.

Jag får fundera på alternativet med 12V LFP och laddare. Jag tänkte att en UPS ger avbrottsfri kraft som automatiskt tar över vid strömavbrott vilket ju är bekvämt dock lite kort drifttid med den som jag länkade till. Går drygt en timme vid 260W.

Tänk på att fiberleveratörens utrustning också måste ha batteribackup för att hela kedjan skall fungera. Gäller ju också eventuellt andra "molnsystem" (för t.ex. kameror och larm) som kan vara inblandade. Så en del av frågan är hur omfattande strömavbrott man kan klara. Ser man sårbarheten som störst hos det egna huset (luftledningar med trän i närheten, som kan blåsa ner) eller är det strömavbrott som drabbar hela stan/bygden man vill kunna klara?

De strömavbrott som drabbat oss under de senaste åren har orsakats av träd som påverkat luftledningar, alltså ganska lokala störningar.
Det som egentligen är mest kritiskt är att ha koll på innetemperaturen när man inte är hemma och kylan slår till. -25-30°C är inte helt ovanligt i januari och februari här i krokarna.

Jag läste någonstans att det är lag på att bredbands och telefonbolagen måste ha reservkraft som klarar minimum 1h drift vid strömavbrott.
Kommer ihåg när Gudrun besökte vårt land och det stod elverk och puttrade vid varenda telemast i närområdet i flera dagar....

Jag läste någonstans att det är lag på att bredbands och telefonbolagen måste ha reservkraft som klarar minimum 1h drift vid strömavbrott.
Kommer ihåg när Gudrun besökte vårt land och det stod elverk och puttrade vid varenda telemast i närområdet i flera dagar....
Bredbandet (ut till privatkund) har sällan några direkt hårda krav på tillgänglighet?
Skulle vara helt andra priser på abonnemangen då.
Tex 1GB-anslutningen på jobbet, med 99% tillgänglighet kostar ca 5000kr/mån ink moms om jag minns rätt - motsv. hastighet på privatabonnemang kostar väl runt 600kr?

Här har du kraft så det räcker https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerstation/ecoflow-delta-max/1020980.17952/ du har den hemma som reserv du kan ha den med dig i husbilen. Du kan driva eldrivna trädgårdsverktyg där det är för lång till ett vägguttag. Jag kan enkelt koppla om i villan min cirkulationspump till radiatorsystemet och koppla in min pelletsbrännare på powerstationen så klarar jag mig ett tag.
Jo, det där är ju rejäla doningar men priset avskräcker med tanke på mitt tänkta användningsområde.

Senast ändrad:
Nu har jag googlat en stund och funnit att det är fullt möjligt att utöka kapaciteten med ett bilbatteri om UPS:en har 12V DC-matning vilket tycks vara vanligt på de billiga varianterna. Hittade flera youtube videos som visar detta. Då återstår frågan om modifierad sinus duger till mina prylar.

De flesta nya prylar har switchade nätaggregat och dessa går ofta sönder om man kör på något annat än ren sinus.
Själv har jag bränt både dator och bortmaskinsladdare.
Köp en liten ren sinus dito istället.

Själv har jag "laddat upp" för störningar i vinter med att plocka in invertern från husbilen.
Den ger kontinuerligt 1500W sinus vilket räcker till det viktigaste.
På matningssidan har jag ett powerpack med ett 105Ah litiumbatteri.
Skulle detta inte räcka har jag fyra 95Ah blybatterier stående i garaget.
Blir det riktig nöd får man koppla in husbilens start och bobatteri och får ytterligare 300Ah....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen