• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem Baklampor ta lös o byta lampa

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Karlstad
Hej
Kan inte hitta i instruktionsboken hur man byter lampor bak. Vet någon hur man gör ? Tänkte det skulle vara bra att kunna innan någon lampa är trasig och att man har rätta lampor med sig
Bilen är en weinsberg caracompact -21
Mvh Hasse
20230114_183409.jpg
 
Tror det är LED lyktor, alltså inga glödlampor att byta, går någon sönder får man byta hela lyktan.
I boken står det se bilden, fram kunnde jag ta bort lampor enligt boken för Fiat.
Mvh
Edit dom menar kanske som du skriver byta ut hela lampsatsen, jag kollade nu sidomarkeringsljusen led allihop även alla lampor inomhus är led så då är nog det led även bak. 20230114_200522.jpg
 
Senast ändrad:
Gjorde ett byte för ett tag sen. Fick ett bra tips om en film som visade hur man gjorde. Nu är det ju inte samma bil men kanske det kan ge en vink på hur det kan fungera.

 
Hej
Kan inte hitta i instruktionsboken hur man byter lampor bak. Vet någon hur man gör ? Tänkte det skulle vara bra att kunna innan någon lampa är trasig och att man har rätta lampor med sig
Bilen är en weinsberg caracompact -21
Mvh Hasse
Visa bilaga 20606
På vår LMC vi hade med liknade lyktor fanns ett verktyg med som man drog ut glaset med, svårt att beskriva
men en U formad fjäder med skänklar som greppade kanten på glaset och så drog man ut det... någon kanske har bild från sin LMC...?
 
Jag mejlade Bergholms i dag och frågade det är led, men att ev. byta var inte lätt
Men nu är det väl så att led håller läng länge ;)
Klipp från Berghomls svar, bilderna kommer från Berghomls

"Pratade med en kollega som var husvagnsmekaniker förr, han menade att det ibland går att få in handen bakom bakljusrampen och försöka meka loss, men det låter krångligt.
Å andra sidan är ju alternativet att ta loss hela bakljusrampen, och det är ju inte så kul det heller."

Mvh Hasse
 

Bilagor

  • processed-9bd96ff8-771f-44b7-b68d-175f23af4a93_20wLcnzG.jpeg
    processed-9bd96ff8-771f-44b7-b68d-175f23af4a93_20wLcnzG.jpeg
    631 KB · Visningar: 19
  • processed-b79baa05-a703-40cd-b64d-e43c3d9df90a_COyXBKYf.jpeg
    processed-b79baa05-a703-40cd-b64d-e43c3d9df90a_COyXBKYf.jpeg
    628,2 KB · Visningar: 18
  • processed-ef6556e9-3a56-4249-a64c-8e1e3187f801_5B3I28F8.jpeg
    processed-ef6556e9-3a56-4249-a64c-8e1e3187f801_5B3I28F8.jpeg
    635,7 KB · Visningar: 18
Känns som du oroar dig i onödan. Två av mina bilar som jag har nu är över 10 år gamla. Kan inte minnas att jag bytt någon glödlampa där bak på dessa. En känd armaturtillverkare (allt är LED) för kontor och hem garanterar en livslängd på sina armaturer på 50 00 timmar, vissa 100 000 timmar. Du kör cirka 10 mil i timmen med din husbil. En liten överslagsberäkning 50 000 timmar X 10 mil blir 500 000 mil!
 
Husbilen skakar dock oftast mer än hem och kontor så lite kanske du får dra av?
Finns ingen glödtråd som kan skaka sönder.. :) Ofta när LED ramper i badrum på HB slocknar behöver man bara lossa på anslutningen och sätta tillbak så fungerar det igen, smörjer man in kontakten med vaselin och trycker ihop så blir det aldrig ärg i kontakten.
 
Finns ingen glödtråd som kan skaka sönder.. :) Ofta när LED ramper i badrum på HB slocknar behöver man bara lossa på anslutningen och sätta tillbak så fungerar det igen, smörjer man in kontakten med vaselin och trycker ihop så blir det aldrig ärg i kontakten.
Stämmer, men armaturer osv vidare skakar. Vi har bytt både rör och lampor på jobbet(båten) och visst håller de avsevärt längre än original, men det är som sagt inte bara lampa och lysrör som pajjar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen