• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Backkamera beter sig underligt

skalman52

iStyrelsen
Admin medlem
Medlem
Ort
Uddevalla
Jag har en bekant som har en Waeco backkamera med två linser där den ena ju är "backspegel" och den andra används vid backning.

Den som används för backning har förut alltid visat bakre kofångaren nertill i bild. Nu har det uppstått ett egendomligt fel. Ibland visare den kofångaren, som den skall, och ibland visar den ett område ca en halvmeter längre bak. Man ser, med andra ord, inte kofångaren längre. Själva kameran sitter ordentligt fast så det är inte den som har lossnat i fästet.

Någon annan som har stött på samma problem?
 
En möjlighet är att visiret på något sätt drar med sig kameran eller rubbar den ur sitt läge. Har fått två bilder från min bekant. Det är monitorn som är fotograferad. Där ser man kofångaren i den ena bilden men inte i den andra. Och, som sagt, kameran är fastskruvad ordentligt.
IMG_20240420_152349_2.jpg

IMG_20240420_152218_2.jpg
 
Det som syns i nederkant på den första bilden verkar vara ett cykelställ. Sitter det kvar även när den andra bilen togs?

Har bilen flyttas mellan de två bilderna, eller står den kvar på exakt samma ställe?

Pålle
 
Det som syns i nederkant på den första bilden verkar vara ett cykelställ. Sitter det kvar även när den andra bilen togs?

Har bilen flyttas mellan de två bilderna, eller står den kvar på exakt samma ställe?

Pålle

Bilen har inte flyttats. Det är bara någon minut mellan bilderna. Något cykelställ finns inte på bilen. Tittar man på den svarta fläcken på asfalten till höger så ser man att något har flyttat sig i vertikalled.

När jag skrev att visiret möjligen kan ha påverkat så tänkte jag på motorn till visiret kanske sitter på ett sånt sätt inne i kameran att bildsensorn vrids.

Felet verkar uppträda slumpmässigt och vi har, med gemensamma krafter, inte kunnat spåra minsta orsakssammanhang
 
Det undre fotot verkar lite beskuret i nederkant. Men troligen inte så mycket så att det förklarar det som saknas.
Tittar man i ovankant ser man faktiskt mer på andra bilden än på första. Så motivet verka mycket riktigt vara förskjutet.
Varför är nedre bilden svartvit?
 
Det undre fotot verkar lite beskuret i nederkant. Men troligen inte så mycket så att det förklarar det som saknas.
Tittar man i ovankant ser man faktiskt mer på andra bilden än på första. Så motivet verka mycket riktigt vara förskjutet.
Varför är nedre bilden svartvit?
Vet ej varför färgerna har blivit som de har blivit. De är båda tagna vid 15:20 - tiden i lördags. Det är foton av monitorbilden så det kan ha något med kombinationen mobilkamera och monitor. Monitorn har ju betydligt lägre pixelupplösning än mobilen.

Som du säger så ser man ju i överkant (den andra bilens reg.skylt) att bildutsnittet är olika.
 
Hvis en ser på bredden av den parkerte bilen så virker den bredere på det nedre bilde. Mye har forsvunnet i nederst på det nedre bilde men ikke hevet seg nevneverdig i overkant, se på skiltet på bilen.
Jeg synes det ser ut som att kamera/linse løfter seg og zoomer inn bilde, se også på de svarte strekene på den høyre kantsteinen.
Det er slik jeg oppfatter forskjellen på de to bildene.
 
Slutter meg til Ivar sin oppfatning av problemet. Muligens er deler av innmaten i kamera løsnet slik at sensoren får litt annen avstand fra linsen, men fortsatt innenfor tilnærmet fokus. Bevegelsen kan være rundt en mm eller mindre.
 
Har funderat på samma sätt som Ivar och Knut. Och som jag antydde tidigare; att motorn till visiret, som väl sitter fast i ett kretskort inne i kameran, har vridit kretskortet med sensorn, bakom linsen. Ibland har visiret kanske vridit kretskortet, ibland inte, och ett slumpmässigt beteende uppstår.

Det går att skruva isär kameran. Jag och min bekant får fundera på hur vi går vidare. En ny kamera är ju ganska dyr.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen