• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Böter

Kaj.p

Välkänd medlem
Medlem
Tydligen har det blivit lättare att bötfälla utlandsregistrerad bilar i Europa Avgifter för missade vägtullar kommer från Portugal Fortkörning från Tyskland Danmark o nu senast Frankrike :) breven är till råga på allt på svenska. Får väl ändå säga att det är relativt ”billigt” o köra för fort i Tyskland o Frankrike iallafall o man jämför med Danmark Där gäller det o hålla hastigheten då det är dyyyrt :(

Bilagor

• 1EBD7BF5-E822-4234-B0A2-04620A7DAD67.jpeg
    1EBD7BF5-E822-4234-B0A2-04620A7DAD67.jpeg
    5,3 MB · Visningar: 106
  • 51C0AF42-CB4B-44F9-9EC5-05DB66E3D4A2.jpeg
    51C0AF42-CB4B-44F9-9EC5-05DB66E3D4A2.jpeg
    5,2 MB · Visningar: 103
Trist med böter, även om man själv oftast orsakar dem. Men beloppet var lite mer moderat än här hemma iafl.

Fick för många år sedan en bot från Italien, där jag råkat köra in i en zon där bara boende fick köra.
Förbudsskylten var täckt av en byggställning, så jag kunde inte se den.
Boten kom 362 dagar efter förseelsen med rekommenderat brev. Efter 365 dagar hade den varit preskiberad, vad jag förstod.
Det vara bara att betala :(

Den hade också "rabatt-trappan", udda modell för debitering, kan jag tycka. Kan tycka att en bot är en bot och inte ett "erbjudande".
Om jag minns rätt (~15år sedan), så fick jag betala €120 vid snabb betalning, därefter €180 och sista beloppet minns jag ej.

Det här med rabatter finns även i Spanien. Brorsan lånade vår spanskreggade bil förra sommaren i Spanien, körde för fort och blev tagen av radarn.

Eftersom jag är registrerad ägare fick jag boten på 100 Euro och ansvarig för att den betalas. Betalade inom 30 dagar och fick därmed 50% rabatt och betalade 50 Euro till postkassörskan.

Tror att det är ett bra incitament för att få in böterna snabbt och utan protester och överklaganden.

Tommy

Roligt att läsa att det finns bättre rutiner nuförtiden,

När vi för många år sedan körde för fort på Fuerteventura var alla papper på (svårbegripligt tillkrånglad) spanska. och det enda angivna betalningsalternativet var en polisstation i Las Palmas. Det blev till att köpa en postväxel och skicka i rekommenderat brev till den angivna adressen.

Pålle

Jag fick i dag böter från Frankrike inte så dyrt 45€. Men det står att om inte du körde bilen betala inte, hur gör man då med sitt samvete var det frugan som körde jag minns inte :)
Förstår att vissa inte har ett samvete, istället för att betala 500 spänn och få bort eländet som man faktiskt själv är skyldig till, utan protesterar och oftast förlorar. Vissa har satt det i system och ger väl några personer ett hederligt arbete att gå till varje morgon,

Vad jag däremot inte kan förstå, är hur man ids fajtas för en femhundring, det är helt obegripligt för mig, när man ändå vet att man är skyldig.

Tommy

Vi (jag menar jag) får löjliga böter varje år nuförtiden. Det handlar om fortkörningsböter i radarkontroll med automatiska kameror som registrerar även en endaste km ”för fort”. Lappen kommer hem i brevlådan, grannen känner redan igen vad detta handlar om, tar foto och skickar till mig. Grejen är den att jag i motsats till Marianne tänjer på gränserna eftersom jag kör efter GPS siffror (ca 4 km fortare). Sen är det bara att betala och tacka grannen annars hade vi fått betala även saftiga förseningsavgifter.
Än inga böter i Spanien, men från Tyskland & Frankrike, nästan garanterat!

I Portugal o säkert fler länder överlämnas nu obetalade böter/vägtullavgifter till externa inkasserare vilket medför kraftigt ökat belopp mot det ursprungliga. En obetald vägtullsavgift på under 10 Euro (2022) genererade en räkning hem till sverige på nästan 1500 kr.
Föraren hade ett kreditkort kopplat till avgiften men då han kom hem till sverige stängde han kortet för utlandsbetalningar så sista avgiften på väg till flygplatsen han inte dras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen