• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Avställning utomlands

Birglas

Välkänd medlem
Medlem
Se nedanstående mejl från FolksamHej och tack för ditt mejl.

Avställningsförsäkringen gäller inte bara i Sverige utan även i övriga EES-länder samt övriga länder som är anslutna till systemet med grönt kort för Husbilsklubbens medlemmar.

Viktigt att veta

Vi vill trots ovanstående tillskott avråda Husbilsklubbens medlemmar från att ställa av sin husbil när man bor i den på semestern. Skälet är att avställningsförsäkringens skydd inte är lika omfattande som en halv- eller helförsäkring.

Skulle man välja att framföra fordonet när det är avställt kan detta få ödesdigra konsekvenser vid en trafikskada. Räddnings-, maskin- och elektronikskadeförsäkringen ingår inte när husbilen är avställningsförsäkrad.

Till följd av nya lagkravet IDD kan vi inte teckna/offerera avtal via mejl. För att vara säker på att du får rätt försäkring behöver vi komma i kontakt med dig via telefon. Vi ber dig därför ringa in till oss på 0771-950 950 eller chatta med oss på folksam.se.

Med vänlig hälsning

Pierre

Folksam Kundservice

https://c5.staticflickr.com/4/3341/3500581812_ecae1400ee_b.jpg
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande.
Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare.
Vår vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld.

Gå gärna in på Mina sidor på folksam.se och registrera din e–postadress. Så att vi snabbt kan
komma i kontakt med dig med information samt skicka tips och råd som du kan ha glädje av.

2021-12-20 12:06:22 skrev "Birgitta Nyström" <[email protected]>:

Tack för svar angående reseförsäkringen.

En fråga beträffande husbilen: Vad händer när vi ställer av husbilen utomlands? Vi bor inte den när vi ställer av den.

Er avställningsförsäkring gäller ju bara i Sverige.

Se nedanstående mejl från FolksamHej och tack för ditt mejl.

Avställningsförsäkringen gäller inte bara i Sverige utan även i övriga EES-länder samt övriga länder som är anslutna till systemet med grönt kort för Husbilsklubbens medlemmar.

Viktigt att veta

Vi vill trots ovanstående tillskott avråda Husbilsklubbens medlemmar från att ställa av sin husbil när man bor i den på semestern. Skälet är att avställningsförsäkringens skydd inte är lika omfattande som en halv- eller helförsäkring.

Skulle man välja att framföra fordonet när det är avställt kan detta få ödesdigra konsekvenser vid en trafikskada. Räddnings-, maskin- och elektronikskadeförsäkringen ingår inte när husbilen är avställningsförsäkrad.

Till följd av nya lagkravet IDD kan vi inte teckna/offerera avtal via mejl. För att vara säker på att du får rätt försäkring behöver vi komma i kontakt med dig via telefon. Vi ber dig därför ringa in till oss på 0771-950 950 eller chatta med oss på folksam.se.

Med vänlig hälsning

Pierre

Folksam Kundservice

https://c5.staticflickr.com/4/3341/3500581812_ecae1400ee_b.jpg
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande.
Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare.
Vår vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld.

Gå gärna in på Mina sidor på folksam.se och registrera din e–postadress. Så att vi snabbt kan
komma i kontakt med dig med information samt skicka tips och råd som du kan ha glädje av.

2021-12-20 12:06:22 skrev "Birgitta Nyström" <[email protected]>:

Tack för svar angående reseförsäkringen.

En fråga beträffande husbilen: Vad händer när vi ställer av husbilen utomlands? Vi bor inte den när vi ställer av den.

Er avställningsförsäkring gäller ju bara i Sverige.
Tack Birgit, för att du la ut det senaste från Folksam.

Precis den informationen levde vi efter förra vintern, när vi hade husbilen avställd i Spanien och kände oss trygga med det.

Men så i våras såg jag någonstans, troligen på något Forum att avställningsförsäkringen bara gäller i Sverige och kollade det finstilta i Folksams: ”HUSBILSFÖRSÄKRING, Faktablad för försäkringsprodukten”.

Där läser jag det här vad som ingår i försäkringen när bilen står avställd.
F7218ABA-C80C-4432-AC77-43E09D7D5CDA.jpeg

Men i samma faktablad, läser man sedan det här:
7A620597-7CB4-4A70-879C-E5674B268AAD.jpeg
För avställda fordon gäller försäkringen bara i Sverige”

Den meningen kan väl knappast tolkas som skrivningen i brevet från Folksam till Birglas?

Imorgon kontaktar jag Folksam och ber om ett brev som förtydligar och sparar ett antal tusenlappar i vinter!

Tror faktiskt att Folksam är bundna till internationella överenskommelser och inte kan/får svära sig fri från ansvar om bilarna är försäkrade, men avställda i ” EES-länder samt övriga länder som är anslutna till systemet med grönt kort.”

Att komma med argument som det här; ”Skulle man välja att framföra fordonet när det är avställt kan detta få ödesdigra konsekvenser vid en trafikskada. Räddnings-, maskin- och elektronikskadeförsäkringen ingår inte när husbilen är avställningsförsäkrad.” …… är ju larvigt och kopplat precis till samma ödesdigra konsekvenser i Sverige om det sker något med en avställd bil.

Återkommer när jag också fått den nya texten från Folksam.

Tack Birglas!

Tommy

Senast ändrad:
Är nu i Spanien för fjärde vintern, har haft olika försäkringsbolag, LF, Folksam, men aldrig ställt av, lugn och försäkrad...:cool:
Samma här, aldrig avställd i Spanien. Man vet aldrig när det är dags att röra på sig, antingen vi måste fylla på gasol tanken (en liten sådan, bara för matlagning), eller om det skulle brinna i närheten. För nå't år sen brann en husbil 3 platser ifrån oss då ägaren använde myr-sprey vid kylskåpets galler, hmmmmm... Det var ingen vacker syn på hans nerbrända tält m.m..

Samma här, aldrig avställd i Spanien. Man vet aldrig när det är dags att röra på sig, antingen vi måste fylla på gasol tanken (en liten sådan, bara för matlagning), eller om det skulle brinna i närheten. För nå't år sen brann en husbil 3 platser ifrån oss då ägaren använde myr-sprey vid kylskåpets galler, hmmmmm... Det var ingen vacker syn på hans nerbrända tält m.m..
Jag kan förstå dina argument,men har du en nyare bil ,att då betala 35000kr i månaden i skatt för att ha den parkerad på en camping skulle inte jag göra.

Edit: 35000kr per år.

Senast ändrad:
Med de skattene blir norsk engangsavgift rene gavepakken :D. Men der hjelper det ikke å stelle av bilen, kun litt på forsikringene. Men påstilling koster noe så i praksis er det enklere å la bilen være registrert hele året.

Sådärja, nu har jag pratat med Åsa Sköldefalk som sysslar med just det finstilta i försäkringens villkor hos Folksam.

Åsa bekräftar att Folksams avställningsförsäkringen endast gäller i Sverige, men precis som det står i Birglas trådstart #1 finns det ett undantag:
Avställningsförsäkringen gäller inte bara i Sverige utan även i övriga EES-länder samt övriga länder som är anslutna till systemet med grönt kort för Husbilsklubbens medlemmar.”

Vidare så påstod Åsa att den regeln har alla stora bolag, en sak som jag själv inte vet om det är korrekt, men jag är tveksam.

Tommy

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen