• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Att ta upp en lifterska i norra Spanien

Detta inträffade 1983.

Jag hade tillbringat en dag och natt i San Sebastian.

Efter en stund på min färd söderut ser jag en kvinna som liftar. Stannar och plockar upp henne. Jag hade kört ensam i ett par månader - så det kunde ju vara trevligt med lite sällskap.

Vi pratar om allt möjligt. Hon jobbar fyra dagar, tisdag till fredag, per vecka och bor några mil söderut långt uppe i bergen. Det finns inga kollektiva transportmedel så hon liftar. Det har hittills alltid fungerat bra. Hon är inte rädd av sig. För mig var det första gången som jag tog upp en person som liftar.

När vi har åkt någon timme säger hon att jag skall stanna vid nästa vägkorsning. För skall hon gå upp i bergen. Hon bor två-tre km bort. Jag säger att jag kör gärna upp henne till bostaden om hon bjuder på middag.

Hon tycker att det är ett bra förslag. Det är en smal och kurvig väg uppför berget. Hon bor i ett hus med många skorstenar tillsammans med sin man. Huset ligger högst upp långt ifrån alla grannar. Det var ett litet hus med kök och ett stort rum på bottenplan och ett öppet sovloft.

Det visar sig att de har ett par ifrån Mallis på besök. Så vi blir fem personer till middagen.

Vi har mycket trevligt och pratar till sent.

Nästa dag som är en lördag hjälps vi åt med lite trädgårdsarbete. Kl 11 och 16 är det "mellis" består av en "säck" med vin med en pip. Nu gäller det att lägga säcken på en arm som är vinklad. Pipen får naturligtvis inte komma in i munnen utan här gällde det att sikta rätt. Jag hade pipen ganska nära munnen i början men sen lyckades även jag att hålla ett något längre avstånd. Vi fick tapas att äta till.

I tomtgränsen rann en liten bäck. De hade dragit en slang därifrån in i huset får att få färskt dricksvatten. Eftersom de var sista huset så fanns det inga som kunde förorena bäcken.

Mannen i huset hade inget förvärvsarbete. Men han såg till att det fanns ordentligt med ved som han samlade in ifrån skogen. I genomsnitt arbetade han tre timmar per dag med veden.

Det blev så att jag stannade hela helgen och måndagen. På tisdagen körde jag tillbaka kvinnan till Santander.

Sen körde jag västerut längsmed kusten för att så småningom komma in i Portugal.
 
Senast ändrad:
Välkommen Gösta, dina motioner kommer aldrig få gehör, annat än i den här klubben.
Jag blir så glad när russinen ur kakan hoppar över till oss, det utesluter visserligen inte att man kan vara med i flera klubbar, här är allas röster lika mycket värda utan att man ska behöva åka genom halva eller hela Sverige för att lämna sin röst!

Har alltid gillat och höra berättelser från äldre människor, helst skulle dom vara 50-60 år äldre än mig så man får höra hur det var förr i tiden.
Nu fungerar inte det längre eftersom jag har blivit för gammal, när barnbarnen blir tillräckligt gamla så får vi se om dom vill höra berättelser från min dåtid.

Några rubrikerna har jag så gott som redan klara men förmodligen är det nog bara en som lockar att få höra om och det är när barnbarnen läser om den hemska förintelsen i skolan och vill låna med sig tegelstenen från Auschwitz till klasskamraterna. "kommer inte inifrån själva området, utan precis i anslutning till området. Hittade den när jag skulle utföra ett naturbehov "ettan" i tät vegetation"


Sen måste jag ju göra en anknytning till liftning och då får det bli den senaste varianten med språkförbristningar!

För några år sedan när vi var i Kroatien närmare bestämt på Krk så bestämde vi oss för att åka söderut till Trogir och väljer den nya motorvägen som gick uppe på berget, den var verkligen toppklass kanske en av dom bästa motorvägar jag åkt på eller så var det bara för att kontrasten mellan deras ordinarie vägar var så stor som gjorde att den var så fantastisk.

Efter ett antal mil blir det tvärstopp pga bilolycka och alla leds av motorvägen på riktigt dåliga vägar i jämförelse med motorvägen, det går fruktansvärt långsamt. Det är en bra bit över 30 grader, vi hade ingen ac i den husbilen så det var nervevade fönster hela tiden, rullade 20 meter stod sen still en lång stund. När vi hade passerat en bondgård så ser jag en svettig dräng komma gåendes via bilens sidospegeln och nu börjar jag misstänka att den djurluktande drängen vill ha lift, givetvis stoppar han in huvudet hos genom passagerarsidans sidofönster.

Vi har nu mer eller mindre stått stilla ett par timmar på denna smala väg.
Han pekar framåt i bilens färdriktning och säger SPLIT, inte ett enda annat ord på engelska och eftersom jag inte alls ska till Split så skakar jag bara på huvudet och säger Trogir, han spärrar upp ögonen som tennisbollar och säger TRROOOOGIIIR, jag sitter kvar som den cola husbilsåkare man är och repeterar bara Yes Trogir. Han säger Merci och går tillbaks därifrån han kom och jag kikade på honom hela tiden genom sidospegeln och ser hur han hoppar in i en bil, gör en 180 gradare sväng och lämnar kön, nu trillar polletten ner han var ingen liftande dräng, han undrade bara om vägen rakt fram ledde till Split vilket den givetvis gör eftersom Trogir ligger precis bredvid.

Det var tur att det gick så sakta för vi dubbelvek oss av skratt och tårarna sprutade ur ögonen, jag såg knappt vägen pga tårarna, vi skrattar åt det än idag. Tror faktiskt att jag gjorde honom en tjänst som valde annan väg för vår färdväg var bedrövlig och tog tid, dessutom kom vi till en av dom hemskaste och otryggaste platserna jag varit på i hela mitt liv Knin, där vi tänkt stanna för natten men lämnade så fort det bara gick. Men det är ju en helt annan berättelse.

Ha det gott/Chippen
 
Senast ändrad:
Knyter an till rubriken,
att ta upp en lifterska... och bli misstänkt som en presumtiv våldsverkare.

I mina ungdomsår var det ju vanligt med folk som stod vid vägkanten och ville åka på tummen.
Minns ett tillfälle då jag med nytaget körkort var på väg hem från Dalarna och förbarmade mig över en tjej,
som gärna ville åka med - trots att jag då rattade en föga imponerande mörkgrå Fiat 850.

Alltid kul med lite sällskap, men tjejen var inte värst pratglad och hon verkade efterhand vara mer introvert än jag var.
Så där satt vi ganska tystlåtna i bilen på vår färd söderut. Det enda minnet som jag kommer ihåg från vår
konversation var, att hon meddelade sin judiska börd. Sneglade nog lite i ögonvrån för att upptäcka vilka
särdrag hon hade som skulle kunna utmärka detta? Jodå, hon hade ju visserligen mörkt hår...

I Askersund blev jag fikasugen. Det var på den tiden man absolut skulle fika någonstans utmed resan,
något annat var otänkbart. Det var något nedärvt beteende jag förmodligen ärvt av min äldre bror...
Ingen kunde njuta av att koppla av på ett konditori med kaffe och en dammsugare som han.

Den här fikapausen var nog inget som min reskamrat uppskattade, men hon tvingades genomlida
den påtvingade pausen för att komma vidare på färden. Kaffet fick jag dricka själv, hon bara blängde surt.

På den tiden har jag min hemvist i Motala, men det var kompisgänget i Vadstena som hägrade allra mest.
Där samlades killar i min ålder på nåt kondis eller parkerade på Stora Torget för trevligt umgänge med likasinnade.
Det pratades och gasades, ungefär som epa-förarna gör idag utanför Ica Maxi.

Detta hade jag nu i tankarna som prio 1, när jag nu från Dalarna närmade mig hemstaden.
Snabbt hem till lyan, slänga in resväskan i garderoben, kanske byta skjorta i hastigheten
och sedan direkt vidare till kompisarna i Vadstena.

Med detta i skallen där jag satt bakom ratten, vände jag mig mot min tillfälliga kvinnliga medpassagerare
och förslog, att vi skulle avvika från genomfartsgatan och först åka till min adress - sedan fortsätta färden.
Då skulle ju hon få åka med mig ytterligare några mil söderut innan hon skulle tvingas byta bil...
Jag tyckte det lät som ett gentlemannamässigt erbjudande och förvånades över hennes reaktion.

Jag såg paniken i hennes uppspärrade ögon tillta och hur hon instinktivt desperat famlade efter dörrhandtaget.
Bad mig stanna bilen och ville absolut stiga av helst omedelbart...

Det var inte direkt praktiskt möjligt där på genomfarten, men släppte av henne snarast när tillfälle medgavs.
Jag förstod ingenting i min då blåögda naivitet och fick nog inte ens ett "tack för skjutsen" heller.
Hon dammade igen bildörren, så att Fiaten höll på välta och bevärdigade mig inte med en blick.

Idag tar jag i princip aldrig upp någon okänd liftare, jag tror att hotbilden är oftast omvänd numera.
Men jag förstår ju nu, hur hon då upplevde situationen. Hoppas att flicke-kraken inte fick men för livet...
 
Har kört förbi ett antal lifterskor i Spanien de verkade vara utsläppta av en skåpbil och stod lättklädda på platser man inte väntar sej en lifterska.
Misstänksam som man är och lägger ihop 2+2 så var ju skåpbilen hallicken och lifterskorna de prostituerade.
Nej Jag tar aldrig upp någon i bilen som jag inte känner! Chansen att det är någon som vill åt allt jag äger och har är väldigt stor oavsett var man befinner sej. Stannar inte heller om det inte är polisen som vinkar in mej.
 
1965 köpte jag i högmod en "Ockelboare". D v s en plastkaross tillverkad i Ockelbo som liknade en Jaguar E-type. Alla utom en var byggda på Volvo-chassie utom en. MIN! som var byggd på ett Simca-chassie. (Motorn i den krävde byte av kolvar en gång i månaden, men det är en annan historia).
Bilen var en cab, utan tak, sufflett och vindrutetorkare och en plastbit som vindruta. Det enda som fanns var ett "knäppa-på-skydd" så det inte skulle regna in i sittbrunnen när bilen var parkerad.
Chefen på jobbet sa att jag skulle åka ned till Lund för en kurs i Allison automatlådor. (Jag bodde i Huskvarna den på den tiden).
Sagt och gjort, Lund nästa, tag plats och spotta ej på golvet.
Ljuvligt väder hela veckan, många utflykter med bilen och lika många avundsjuka blickar för snygg var den.
Men på fredagen när det var dags för hemresa så tornade molnen upp sig, men skam den som viker ner sig! En bit utanför Lund stod det en värnpliktig och liftade, och det var på den tiden en oskriven regel att dom plockade man upp. Det var tiden före gratis flygresa hem över helgerna.
När vi kommit ett par mil började det regna, först lite grand, sedan ösregn. Det gällde då att hålla (den för höga) farten uppe och ducka så plastbiten till vindruta dirigerade regnet över våra huvuden.
Som om det inte var nog så började det hagla! Vi kom snabbt underfund med att haglet brydde sig varken om farten eller plastbiten, så det blev till att sakta ner för att undvika blåmärken och andra defekter i det för naturens krafter exponerade ansiktet.
Under nästan hela färden tittade den värnpliktige på mig och skakade på huvudet.
När jag släppte av honom i Värnamotrakten undrade han varför jag inte köpt en bil med tak och vindruta.
Nåväl, hem kom jag utan att behöva byta kolvar på vägen.
Efter lite (läs mycket och övertygande) argumentation från min gravida, blivande hustru blev det en Volvo Amazon istället. En Sport naturligtvis.
 
Hej Alla,
Tack för intressant tråd. Det bli lite nostalgi när jag minns tiden som student och liftade till UK och på vägen dit fick jag träffa en lika ung holländare som skjutsade mig från Cloppenburg, via Hengelo (där han bodde och jag blev inbjuden att stanna med hans familj ett dygn) till färjeterminal i Hoek van Holland. Han också läste medicin och vi blev vänner för livet... Det var 1978. Sedan dess var det inte andra tillfällen för att lifta, då jag köpte själv bil. Några gånger tog jag upp liftar, när det var sommar och de var unga backpackers. Inga otrevliga händelser var jag då med om. När jag själv bilda familj så var det inga möjligheter för att ta lifterskor (har en sträng fru ;=)) ). Senaste decennier så blev man extra försiktigt på samma grunder som Bengtic skriver om. Tiderna förändras och vi med dem.

Jag är så glad att vara här och Tommy jag är tacksam för Ditt råd som ledde mig hit.
Det känns trevligt och överraskande att se många kända namn från andra HB föreningar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen