• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Att boka eller inte boka ställplats är den stora frågan

Lasse

iValberedning
Medlem
På den ”gamla” goda tiden då det inte fanns så många husbilar, var det bara köra iväg efter jobbet en fredag kväll och där fanns plats på alla ställplatser. Idag med ökande antal husbilar och semester i Sverige på grund av pandemin, är alla platser på de populära turistorterna och ställplatserna fullbelagda om man kommer runt 14.00. Hade man siktat in sig på en ställplats och den är fullbelagd får man dra vidare.

Men nu har något hänt som delar husbilsvärlden i två delar, bokning av ställplats. Vissa tycker det är bra och andra ser rött bara de hör ordet BOKNING. Det är som att ”svära” i kyrkan att tycka bokning är bra, man blir nästan stenad. I Talmud (som är judarnas stora efterbibliska skriftsamling) föreskrivs stening som straff för 17 olika brott, men där står inget om bokning på ställplatser som tur är.

Fördelen med att boka,är att man vet, man har en plats när man kommer fram, eftersom många som har husbil jobbar under veckan och inte kan komma iväg förrän fredag eftermiddag har man kanske siktat in sig på att åka till en viss ställplats över helgen, då vill man inte mötas av att det är fullt när man kommer fram. Detta med bokning är något nytt för ställplatser, men om vi tänker till lite så bokar vi allt möjligt annat, hotellrum, flyg, bord på restaurang, camping, osv men det är det ingen som ifrågasätter. Fördelen med att boka, är att man vet man har en plats när man kommer fram, eftersom många som har husbil jobbar under veckan och inte kan komma iväg förrän fredag eftermiddag har man kanske siktat in sig på att åka till en viss ställplats över helgen, då vill man inte mötas av att det är fullt när man kommer fram.

Vi kommer nog få leva med att antalet bokningsbara ställplatser blir fler och fler. Det är under de tre sommarmånaderna då de flesta är ute med husbilen och när pandemin är över kommer även alla utländska husbilar. Då kan det vara bra att boka plats om man speciellt vill till en ställplats. Under övrig tid på året, kommer det säkert finnas plats för spontana besök.

Beslutet om det skall gå att boka eller inte ligger inte hos oss husbilsåkaren, utan de som driver ställplatsen har beslutsrätten i fråga. Utvecklingen kan vi inte göra mycket åt, det går inte att backa in i framtiden, vill vi inte åka till bokningsbara ställplatser är det bara låta bli. Men vi husbilsåkare har i varje fall fått en möjlighet till.

Jag tycker det är en ytterst tråkig utveckling. Har haft husbil i snart 30 år. Förr tog man sin husbil och körde dit näsan pekade. När man tyckte att man kört tillräckligt den dagen och såg en tilltalande plats, slog man nattläger. Det kunde vara en camping, skogsväg eller varför inte en hamn. Det var ingen som tittade snett eller till varje pris skulle tjäna pengar på att jag kanske var lite för trött att köra mer. I södra Sverige är tyvärr den tiden i stort sett förbi. I nordligare trakter kan jag som tur är fortfarande uppleva frihet.

Boka!?
Tjaaa… jag vill inte boka närheten av Kalmar och så får man ett nytt infall i Växsjö t.ex bortamatch (nej usch fy, hockey pratar jag om) och det är 3-0 i matcher, då vill jag kunna stanna till där.
Sen har jag förståelse för dom som tycker så med. Camping har väl haft bokningsmöjlighet länge.
Men personligen vill jag inte boka.
Om det är bokat när jag kommer? Då får jag lägga till någon annanstans.

Senast ändrad:
Jag förstår inte "problemet" gillar man inte att boka utan gillar överraskningar, ja då låter man bli att boka, kan väl inte vara för komplicerat, eller?
Känns lite som ett "panschisproblem"
Problemet är trenden att allt fler platser måste bokas. Kan bli så framöver att det spontana husbilslivet går förlorat i södra Sverige. Absolut inte ett panschisproblem.

Problemet är trenden att allt fler platser måste bokas. Kan bli så framöver att det spontana husbilslivet går förlorat i södra Sverige. Absolut inte ett panschisproblem.
Ifall man nu måste boka, så går det väl bra när man anlänt till platsen, det kan väl inte vara mer problem än att anlända en plats utan bokningmodell, eller?

Svaren, är nog exakt lika många som vi är medlemmar.
Endel är äventyrliga en del trygghetssökande, en del strukturerat en del vind för våg. Jag förstår att alla sidor och varianter finns, men en grej som kan komplicera för vissa är att man får lägga ner tid på att hålla koll på vilka man skall boka på och var o hur man bokar,
Hur ni än gör nu när tjällossningen närmar sig och det är ”ratt muff av” så ”krama varandra i trafiken”

Problemet med spontanitet är nog inte att platserna är bokningsbara, utan att de är fulla oavsett (bokningsbara eller inte) när du vill dit.... Helt enkelt så många fler HB ute på vägarna nu...

Om spontanitet är att fredag kväll åka å leta på vinst eller förlust, efter en plats att sova med dagens diesel pris, så är spontanitet inget för mig alla fall...

Det ena behöver ju heller inte utesluta det andra.
Vill man ha kvar "friheten" och åka på vinst och förlust precis som vanligt så gör man bara det. När man kommer fram och plats finns så bokar man bara plats där och då innan man kör in. Givetvis är det fusk att kolla i bokningsappen att det finns lediga platser innan man startar sin resa dit...
Man kan ju inte hålla på att plocka russinen ur kakan. Eller...? ;)

Bakom bokningsproblemet finns ett annat problem. Förbudsfloran. Många smutsar ner i naturen. Min uppfattning är att husbilsåkare är ansvariga för en ytterst liten del men får " ta skit för andra" . Resultatet är att södra Sverige är nedsmutsat med förbudsskyltar. Jag efterlyser den problemlösning som jag själv inte kommer på. Skapa gärna en ny tråd. "Hur skapar vi ett rättvist miljöanseende?"

Bakom bokningsproblemet finns ett annat problem. Förbudsfloran. Många smutsar ner i naturen. Min uppfattning är att husbilsåkare är ansvariga för en ytterst liten del men får " ta skit för andra" . Resultatet är att södra Sverige är nedsmutsat med förbudsskyltar. Jag efterlyser den problemlösning som jag själv inte kommer på. Skapa gärna en ny tråd. "Hur skapar vi ett rättvist miljöanseende?"
https://forum.ihusbil.se/pages/codeOfConduct/ ?

Jag tror faktiskt att de flesta som åker husbil ser både dessa och andra husbilsklubbars regler som tämligen självklara. Men som jag sa får vi nog oförtjänt ta skit för vad andra gör. Det jag menade var, hur får vi markägare att inse att det inte är vi som skapar nedsmutsning och skada.
Nu har vi kommit lite från tråden. Får jag be att fler inlägg i detta sidospår kommer i ny tråd.

Det är en fråga som förmodligen delar husbilsanvändarna på mitten dvs hälften tycker det ena eller det andra. Det finns många anledningar till att man kan boka en ställplats. Det vore intresant att få ta del av dina tankar och vad du tycker.

Eftersom jag fortfarande jobbar och inte har en chans på de populära ställplatserna fredag eftermiddag, utan att ha bokat först, så är jag positiv till det. Det gör att jag faktiskt kan välja ett mål för helgen och åka dit utan att behöva köra på måfå och inse att det var fullt.
Ju fler husbilar som är ute och åker, desto större är behovet av bokningsbara platser.

Alternativet är så klart att antalet ställplatser dubbleras, så att det alltid går att hitta lediga platser.

Mit ønske er at ingen stellpladser kunne bookes på forhånd. Hvis man vil have forhåndsbookning, så findes der mængder med Campingpladser, som man kan søge ind på.

Men det er jo suverænt ejeren som bestemmer, om der skal være mulighed for bookning, så hvis han mener, at han bedst kan gøre en god forretning på pladsen ved at have mulighed for bookning, så skal han da gøre det.

Ideelt ville så være, om man på pladsens hjemmeside kan se, om der er ledige pladser, så man slipper for at køre en en plads, som allerede er fuldt belagt.

När man vill att det ska bara ska fungera är det kanonbra att kunna boka.
Vi har gjort det i många år och försöker alltid boka ställplats när vi besöker större städer som Stockholm, Berlin, Amsterdam, etc, när vi vill vara säkra på att få en plats helt enkelt och slippa leta efter alternativ.

Vi körde 2250km till denna fina ställplats, fick nog extra bra plats, då jag bokade och betalade en del redan 1 månad innan.
Tycker det är bra om det finns en blandning av platser som inte går att boka också
Mvh
Anders

Tycker det är bra det finns båda delar. Jag ligger inte och kör 40-50 mil till en ställplats jag vill besöka om jag inte kan boka den. Har bokar 3 ställpltser i Tyskland 2 av dem är det 90 mil till och komma fram och där är fullt är ingen höjdare. Varför vi skall just dit är för vi vill bo vid ett SPA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen