• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Assistansförsäkring

JanneEkan

Välkänd medlem
Medlem
Har fått erbjudande från olika företag om att lösa deras assistansförsäkring. I min försäkring som jag har på husbilen heter det räddning/assistans och jag skickar med texten. Frågan är om detta är samma som dom separata assistansförsäkringar som finns.
Skärmavbild 2022-05-30 kl. 22.48.41.png

Det brukar dimpa ner en massa erbjudanden om assistansförsäkring för min toyota 2012. Alla vet ju att en toyota
nästan aldrig går sönder så det är skottsäkert att försäkra den.
Husbilen däremot har ingen något intresse av att försäkra där ser man bara kostnader.
Dessa extraförsäkringar är alltså en ren inkomstkälla, bättre då att förbättra sin ordinarie försäkring.

Är inte de flesta assistansförsäkringar mer en självriskreducering för själva bärgningen?
Jag har inte sett att de erbjuder något extra, utöver vad bilens försäkring har.
Mer än att man slipper självrisken för bärgaren.

Betalade min HB försäkring häromdagen.
1500:- i självrisk vid bärgning.

Vill minnas att assistans-erbjudandena brukar kosta mellan 300-500/år.
Så kör du utan bärgningsbehov i 3-5 år,
samtidigt som du avstår "assistans"-kostnaden,
tja, då har jag räknat hem att ha råd med en ordinarie bärgare för 1500:-

Dock, alla gör förstås sin egen kalkyl.
Men kalkyler som denna har faktiskt gjort
att jag redan har fått ihop början på min första miljon... ;-)

Det här med persontransport, hemresa om föraren drabbas har jag inte sett i någon assistansförsäkring som brukar ingå eller som tillval i husbilsförsäkringen. De brukar bara gälla bärgning till närmaste verkstad.

Det här med persontransport, hemresa om föraren drabbas har jag inte sett i någon assistansförsäkring som brukar ingå eller som tillval i husbilsförsäkringen. De brukar bara gälla bärgning till närmaste verkstad.
Jodå, sådant finns med i Folksams fall åtminstone (för passagerare om orsaken är att föraren drabbats av något, för hela besättningen om det handlar om fel på bilen). Jag har inte lusläst så noga att jag kan säga exakt vad assistanstillägget ger utöver den ordinarie räddningsförsäkringen, valde till det ändå eftersom kostnadsökningen var så liten.
Villkoren finns på bolagets hemsida.

Senast ändrad:
Alla försäkringar är olönsamma om man har tur.
Själv fick jag ett rejält däckhaveri för ett par år sedan. Har Falcks räddningsförsäkring så jag ringde dem. Han som svarade beklagade att det kunde dröja lite innan de var på plats. Jag undrade hur länge. Kanske drygt en halvtimma blev svaret och det stämde bra. Vi blev bärgade till en däckverkstad som slog upp portarna när vi anlände. Däcket havererade kl 16 en söndagseftermiddag. Kl 18 rullade vi vidare med 2 nya däck, det visade sig att ett till var skadat.
Ja det har ju blivit en del i försäkringspremier under åren men trygghetskänslan får för mig ha ett pris.

Alla försäkringar är olönsamma om man har tur.
Själv fick jag ett rejält däckhaveri för ett par år sedan. Har Falcks räddningsförsäkring så jag ringde dem. Han som svarade beklagade att det kunde dröja lite innan de var på plats. Jag undrade hur länge. Kanske drygt en halvtimma blev svaret och det stämde bra. Vi blev bärgade till en däckverkstad som slog upp portarna när vi anlände. Däcket havererade kl 16 en söndagseftermiddag. Kl 18 rullade vi vidare med 2 nya däck, det visade sig att ett till var skadat.
Ja det har ju blivit en del i försäkringspremier under åren men trygghetskänslan får för mig ha ett pris.
Men den där servicen hade du fått även utan assistansförsäkring, men då till kostnaden för självrisken, i vårt fall 1500 kr.

Tommy

Det är nog inte försäkringsbolaget som har det utan Falck, Räddningskåren, eller vilken nu som kommer och hjälper dig.

En tidig söndag i Mariestad, någon skar sönder vårt däck bärgaren hämtade direkt ett nytt däck hos en däckfirma, trots att det var söndag.

En järnsprint i däcket, hände i Ullared en kväll förra hösten, bärgaren lagade skadan direkt på platsen.

82EA2F4E-2D40-4807-9B7A-0BA03A63BD30.jpeg
Snabbt och bra utan tilläggsförsäkring. Kostnad i Mariestad självrisk 1500 kr, i Ullared 0 kr.

Tommy

Jag har en sån sats som man kan laga hål efter en skruv eller liknande som gått in i däcket, kostar 200kr på biltema 25kr på kina affären i santa pola. Bilfirman som tog 200kr använde samma saker hemmavid. Pyspunka beror ofta på något föremål i däcket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen