• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Antennspröt Fiat Ducato 2021

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Som original på min Fiat Ducto -21 sitter ett antennspröt enligt bild.
Antenn Ducato.jpg

Om jag förstår det rätt är det en sk "kvartsvågsantenn". I ett försök att få bättre mottagning hade jag tänkt försöka med ett dubbelt så långt spröt (halvvågsantenn) som jag har liggande. Jag hade förväntat mig att kunna skruva av sprötet för hand. Men det gick inte. Inte ens med polygrip och en del kraft lossnade sprötet.

Någon som vet hur det sitter fast? Och vilket fattning det är? Ska det kanske inte gå att ta bort sprötet?

Då förutsätter du, som jag också har gjort, att den är gängad på. Och det låter ju rimligt.
Samtidig förstår jag inte varför den skulle monteras med låsvätska.

Hur mycket kan man värma med tanke på att sprötet är gummiklätt?
Å andra sidan har jag inte varmluftpistol så det får bli hörfån och en sådan ger inte lika mycket värme.

Det kanske inte skall finnas något "klister" där. Texten i servicemeddelandet nedan, som iofs gäller tidigare årsmodeller, tyder på det.

Visa bilaga 44405
Din text från eLearn gav mig tanken att söka där och då även efter demontering. Jag hittar dock inget om det och tyvärr, som du skriver, kommer man, åtminstone just nu, inte åt nyare varianter.
Men någon här har förhoppningsvis själv någon gång demonterat sitt spröt och kan kommentera. Jag hoppas på det.

Din text från eLearn gav mig tanken att söka där och då även efter demontering. Jag hittar dock inget om det och tyvärr, som du skriver, kommer man, åtminstone just nu, inte åt nyare varianter.
Men någon här har förhoppningsvis själv någon gång demonterat sitt spröt och kan kommentera. Jag hoppas på det.
Jag har letat i eLearn både för 250 och 290/295 utan att hitta något mer än det jag kopierade ovan. Samtidigt vet jag att jag har sett en beskrivning någonstans…. Kanske dyker det upp i minnet senare.

Kan vara värt att testa med ett större jordplan på befintlig antenn.
En hel del antenner sitter monterade direkt i plasten, och det blir inte bra.
Större jordplan än taket på en plåtis kan jag knappast få.
Jag har inga större problem men eftersom jag har ett gammal längre spröt liggande vill jag gärna testa. Jag blev väldigt förvånad över att jag inte kunde skruva av sprötet.

Så kan det vara. Och det är just detta jag vill ha bekräftat. Eller om de är skruvade samman.

Om en månad ska bilen på service och då ska jag fråga verkstan. Men om någon här någon gång skruvat av ett spröt på en sådan eller har mer information så är ni välkomna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen