• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Allt kan hända när man reser

Lasse

iValberedning
Medlem
När man reser händer det alltid något som ibland är roligt men ibland inte skoj alls

Plötsligt på autobahn ropar hustrun, ooooooooohhhhhhhhhh vet du vad jag glömt ta med. Nä, det vet jag inte och hur skulle jag kunna veta det, jag är ingen tankeläsare. Har glömt osthyveln, detta verktyg som nästan endast finns i Sverige. Hustrun brukar nämligen ha en lagrad hårdost med sig, varför vet jag inte, finns goda ostar i hela Europa, men en lagrad herrgård skall släpas med. Nu uppstod det intressanta, hur får jag nu ostskivor från osten. En briljant idé var potatisskalaren, men det blev inget bra, den heter inte potatisskalare för ingenting. Till slut efter mycket letande hängde det en ensam lilla osthyvel i en affär. Att den sedan skar för tjocka skivor är en annan historia.

1657296197887.png

Senast redigerad av en moderator:
När vi skall ut och resa har jag en ganska kort checklista på ”måste vara med”:
- Carola
- Hundarna
- Dosetten
- Bilnyckeln
och
15CEB3D4-BCE2-4E40-B1F6-D0CED1404D48.jpeg
Ja, den gamla osthyveln från finska Fiskars med det spruckna trähandtaget.

Osthyveln som jag tror är från 50-talet kom i vår ägo för 16 år sedan, då vi köpte en sommarstuga på Tynningö i Stockholms skärgård. Stugan från 40-talet var mycket enkel, men osthyveln som ingick i köpet helt fantastisk. Stugan med inventarier såldes ganska snart, men osthyveln tog vi med oss.

Har förstått att en dag kommer även denna finska kvalitetsprodukt att kasta in handduken och vårt letande efter en efterträdare har varit idogt. Tanken har varit att hitta en ny bra osthyvel som kunde få leva parallellt med den gamle ett tag och på så vis komma in i rollen som vår osthyvel.

Vi har köpt många nya osthyvlar under vägen, det har varit av traditionell design, modernare design, billiga varianter och larvigt dyra osthyvlar, men alla har rönt samma öde, odugliga i jämförelsen med den gamla hederliga finska osthyveln, men…

För drygt ett år sedan var jag på en gammeldags slagauktion och där dök det upp en tårtspade och osthyvel i blankt stål, fortsatt i sin fina blå kartong med tygklädd insida, där namnet Fiskars fanns inbroderat. Troligen en present från 50-talet, som helt enkelt varit för fin att användas och därför fått ligga kvar oöppnad i finskåpet i vardagsrummet och till sist hamna på en auktion.

Gissa om jag var spänd, ja upphetsad är en bättre beskrivning av min sinnesstämning. Hade direkt strategin klar för mig, inga upptrissande bud från mig i början, utan komma in med ett dräpande bud, när budgivningen såg ut av vara slut,

- Auktionsförrättaren; — Ett etui med en fin tårtspade och osthyvel, får jag börja med 50 kronor?
Absolut tystnad i salen….
- Auktionsförrättaren; — Nähä, inga bud på den, då går v……
- Jag, lite nervöst gällt; — Ok då, 50 kronor!
- Auktionsförrättaren pang i bordet; — Den är din.

Här skulle den långa historien om vår osthyvel kunna sluta som en lycklig solskenshistoria om inte….. Ja, vi har flyttat och när vi packade ihop våra grejer i vårt tidigare hem förra hösten, så gömde jag dyrgripen på ett speciellt ställe i flyttpackningen, så att den inte skulle komma bort. Vad hände? Jo, jag kan inte hitta det blå etuiet med dyrgripen, men den finns någonstans i de 10 ouppackade flyttkartongerna uppe på vinden, det är jag säker på, så en dag…. :unsure:

Tommy

Senast ändrad:
På samma ämne.
Särbon hade en ganska ny Fiskars osthyvel, oanvänd.
På frågan varför, svarade hon att skivorna blev typ 5 mm tjocka!
Ett löfte om allt att vinna och inget att förlora, tog jag med osthyveln hem.
Efter lite kreativt hamrande med försiktig handled
och fokuserad blick på städ och arbetsstycke så minsann...
Ca 2 mm tjocka ostskivor levererar nu denna, tidigare utdömda osthyvel.

Vad beträffar ett sprucket trähandtag så se det som en fantastisk möjlighet!
Drag loss, rensa/borra/fila ur, i hålet, där metall-skaftet satt.
Blanda lamineringsepoxy med lämpligt sågspån, avseende färg/nyans.
Häll varsamt ner blandningen i nyrengjorda skaftet, typ en 1/4 fullt.
Tryck in metall-delen igen. Placera i rätt position, på lämpligt underlag, låt härda.
Fyll på mera där sprickan var, bygg formsidor av maskeringstape.
Eller gör ett nytt skaft av ett trästycke med intressant proveniens...

Eller skicka ett PM :)... Gäller endast under avställnings-perioden :)
Förbjud förresten maskindisk samt blötläggning i vatten tills nästa dag!

Det går även att slipa/fila en slö/sliten osthyvel,
om man tar en fil så tunn att den ryms i hyvelns springa.

Eller konvertera en gammal hyvel till den nya korta designen
som är bra på feta ostar som vill klibba fast vid bladet. Se bild

Klipp av bladet 5-10 mm från springan, runda till snitt ytorna med fil,
skärp till den skärande eggen och Volia´!
Så gott som ny osthyvel av gammal avlagd.

Även köksknivar kan få ett nytt liv.
Bilden visar en glapp-rehabiliterad, medelstor, favoritkniv. Troligen 10 år sedan. Se bild.

Tänk vilken miljö-insats i den cirkulära osthyvel-ekonomin som beskrivs här.
Släng dig i ystkaret Greta!

2 Osthyvlar.jpg Kniv.jpg 2 klickbara bilder

Jadu Tomas (Rasken), tror vi representerar två helt skilda världar. ;)

Den här figurinen såldes för lite sedan på Helsingborgs Auktionskammare, till min stora besvikelse hann jag inte med i budgivningen.

F58DADE7-FB74-4830-A27A-33DA5180C7CF.jpeg 4556F613-4E61-4B15-8622-FEAB30056A93.jpeg
93482E97-F149-4696-BAE6-26741951C700.jpeg
Enligt en för mig närstående kvinna, symboliserar denna, endast 20 cm höga figurin, hela mig!?

Figurinen heter helt enkelt, Tummen mitt i handen.:)

Tommy

Den här figurinen såldes för lite sedan på Helsingborgs Auktionskammare, till min stora besvikelse hann jag inte med i budgivningen.

Visa bilaga 11586 Visa bilaga 11587
Visa bilaga 11588
Enligt en för mig närstående kvinna, symboliserar denna, endast 20 cm höga figurin, hela mig!?

Tommy
Tror mig förstå att kvinnan ifråga upptäckt andra fördelar.

Visa bilaga 11588

Tommy
Njae...nu brukar jag ju faktiskt säga att du har tummen mitt på ryggen. Hade den suttit mitt i handen så hade det varit en klar förbättring. ❤️

Visa bilaga 11588

Tommy

Då är vi två med tummen mitt i handen

Det är förvisso begynnande lördagskväll.
Men jag vill ändå passa på att regummera Vårdapparatens skickliga handkirurger.
Centrerad tumme kan förvandlas till en välfungerande perifer dito!
Visserligen kommer ingreppet att lämna vissa spår . Se bif bild.
Men sammantaget kan, jag personligen, säga att fördelarna överväger!

Tummens gamla plats.jpg Klicka för kirurgisk precision!

Nu var du allt lite väl stygg @Carola Dynér så illa är det väl inte och några fördelar lär du väl sett hos honom ;) . Älskar er båda precis som ni är:love:. Två underbara vänner :love:
Ja, det ena utesluter ju inte det andra. Men fakta är fakta och så illa är det faktiskt gällande just det. Som tur är så kan jag kompensera upp en del av det 😉 😘

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen