• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Aldevärmare.

Micke Å

Ny Medlem
Medlem
Ort
Vallentuna
Hej.
Tack för insläpp.
Jag har en fråga ang aldevärmare.Vi har en pilote som vi bytte glykol på verkstad och efter det så känns det som det inte är samma tryck på värmen.
Vet inte vad som är en rimlig förväntan men vid 10 minus och värmen inställd på 15 grader så orkar den inte upp till mer är 6+ när man kör på el 2kwh.
jag vet att man ska kombinera med gas för bästa resultat men vad ska värmare klara av utan att gå på gas?
Står på kontinuerlig drift i inställningar.
 
2 kW vid minus 10 ° är väldigt optimistiskt. Sedan beror det ju på hur väl isolerad husbilen är, men oavsett detta finns det nog inte någon husbil som klarar av det utan att använda gas. Inte min Carthago i alla fall, och den ska vara välisolerad "vinterbil".
har samma erfarenhet, hjälper inte mkt mer med 3KW heller.
Men med el+gas blir det riktigt varmt å mysigt :cool:
 
Hej.
Tack för insläpp.
Jag har en fråga ang aldevärmare.Vi har en pilote som vi bytte glykol på verkstad och efter det så känns det som det inte är samma tryck på värmen.
Vet inte vad som är en rimlig förväntan men vid 10 minus och värmen inställd på 15 grader så orkar den inte upp till mer är 6+ när man kör på el 2kwh.
jag vet att man ska kombinera med gas för bästa resultat men vad ska värmare klara av utan att gå på gas?
Står på kontinuerlig drift i inställningar.
Jag har en gång fått lära mig en grov tumregel( beror ju på bilens volym och isolering) 1 kw = + 10 grader högre än ute temperaturen, 2 kw 20 gr osv.
Så har du -10 ute så skulle alde klara 0 gr inne på 1 kw.
Finns säkert fler tips här som dyker upp.
 
Tiden är en viktig faktor. 2 kW är inte så mycket för att värma upp en kall bil. Men det kan räcka länge för att hålla värmen i en redan uppvärmd och välisolerad bil.
Så ett generellt råd om det är kallt är att starta med kombination gas och el för att sen slå av gasen och se om elen räcker. Dvs om man nu vill använda el. Det går ju bra med bara gasol också. Så man får räkna på ekonomin också.
 
Trikset når en blander nytt glykolvatn er å bruke varmt vatn som inneholder mye mindre luft. Men uansett så trenger en å lufte mange ganger i løpet av første år etter bytte. Om bilen kun har vispen i ekspnsjonstanken så kan det være problemer med å få flyttet luft boblene til utluftingene, er det den store pumpen ved pannan så er problemet mye mindre. På min første Flair så måtte vi parkere med nesen på bilen nedover i en bratt bakke med varmen i gang for å få ut de siste lommene. Den bilen hadde en kort klar slange opp til øverste utlufting bak, bolen kom etter kort tid opp i denne slangen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen