• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Alde 3020 compact

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Behöver lite hjälp!
Har alltid haft truma luft värme.
Nu har Alde.
När vi i torsdags lämnade hemmet så hade vi glykol till i mellan min och Max.
Natten och dagen torsdag och fredag allt fungerade bra 21 grader och jämn skön värme.
Nu i natt runt 12 tiden så varje gång värmen satt igång så lätt det som en bäck typ porlande i 5-6 sekunder. Sedan typ knackningar där vi har våra huvuden när vi sover, när Aldén slutade jobba så hördes det som 5-6 bubblor bubblade upp, så höll det på hela natten.
Läste lite om luftning och kollade på glykol nivån. I öppningen som man kollar nivån så ser jag ingen glykol. Monterar ner plast höljet och ser att det är jätte lite glykol kvar!

Vad har hänt???

Ska iväg och köpa glykol för att klara 1 natt till, sedan är vi hemma
 

Bilagor

  • 9DF6DDD8-C30B-4292-A12F-6850F7553471.jpeg
    9DF6DDD8-C30B-4292-A12F-6850F7553471.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 17
Det låter som om det är en läcka någonstans. Du har inte hittat vart den försvunna glykolen tagit vägen?
Alternativt så har det inte varit korrekt fyllt/luftat från början?
 
I bästa fall bara luft i systemet som tagit sig fram till expensionskärlet och sänkt nivån. I sämsta fall läckage antingen i någon koppling eller i pannkroppen. Börja med att fylla på och se vad som händer. Om glykolen bara försvinner ner i kärlet är det dags att leta efter läcka. Kolla även om det är blött på uppsamlingsplåten under aldepannan. Är det det så har du troligen en läcka i pannkroppen och då måste den bytas.
 
Det låter som luft i systemet, har du en läcka ska det inte bubbla, utan bara sänka nivån i exp.kärlet, då det är ett "öppet system".
Du kan väl ändra pumphastighet, sätt den på högsta flöde under färd, så borde ev. kvarvarande luft åka med till kärlet, se till att det finns tillräcklig nivå i kärlet hela tiden så inte pumpen skickar med luft ut i systemet igen.
Jag har inte Alde själv, men jag har för mej att det är ett enkretssystem, då borde det gå lätt att flytta ev. kvarvarande luft.
Jag har Trumas vattenburna, med tre kretsar, där är det svårare att få bort ev. luft med metoden ovan.
 
Senast ändrad:
Behöver lite hjälp!
Har alltid haft truma luft värme.
Nu har Alde.
När vi i torsdags lämnade hemmet så hade vi glykol till i mellan min och Max.
Natten och dagen torsdag och fredag allt fungerade bra 21 grader och jämn skön värme.
Nu i natt runt 12 tiden så varje gång värmen satt igång så lätt det som en bäck typ porlande i 5-6 sekunder. Sedan typ knackningar där vi har våra huvuden när vi sover, när Aldén slutade jobba så hördes det som 5-6 bubblor bubblade upp, så höll det på hela natten.
Läste lite om luftning och kollade på glykol nivån. I öppningen som man kollar nivån så ser jag ingen glykol. Monterar ner plast höljet och ser att det är jätte lite glykol kvar!

Vad har hänt???

Ska iväg och köpa glykol för att klara 1 natt till, sedan är vi hemma
Parker bilen i en sluttning,låt pumpen gå på högsta fart, lufta i högsta nipplarna först.
 
Det låter som luft i systemet, har du en läcka ska det inte bubbla, utan bara sänka nivån i exp.kärlet, då det är ett "öppet system".
Du kan väl ändra pumphastighet, sätt den på högsta flöde under färd, så borde ev. kvarvarande luft åka med till kärlet, se till att det finns tillräcklig nivå i kärlet hela tiden så inte pumpen skickar med luft ut i systemet igen.
Jag har inte Alde själv, men jag har för mej att det är ett enkretssystem, då borde det gå lätt att flytta ev. kvarvarande luft.
Jag har Trumas vattenburna, med tre kretsar, där är det svårare att få bort ev. luft med metoden ovan.
Visst kan det bubbla även om det är en läcka. Så gjorde det på min läckande panna. Tror det beror på att läckaget är mindre än den mängd som fylls på.
 
Om man tittar noga på bilden av expensionskärlet så ser det ju ut som att det står kylvätska kvar i slangarna. Om det är så borde det betyda att du inte har något läckage utan att det är luft i systemet.
 
Tack för alla svar!
Husvagn Svensson har påsk öppet, åkte dit då vi ligger på campingen i Lidköping. De sa att det händer ofta vid första uppstarten efter ca 2-3 dygn sjunker nivån med 2-3 dl, den dunstar helt enkelt. Jag köpte och fyllde på, det är automatisk luftning på denna modell så inom 2 h så ska allt va som vanligt!!
Vi kollar om 2 timmar!
Glad påsk 🐣
 
Om det nu hade varit så att pannan frusit och börjat läcka så kan jag tipsa om att man kan få ersättning för utbytet av pannkropp på försäkringen. I mitt fall som har Folksam som försäkringsbolag fanns en åldersgräns på 8 år för husbilen för att ersättningen skulle utgå.
 
Frostsprenging skulle egentlig ikke forekomme om det er tilstrekkelig styrke på glukolen, men om den er marginal så er det først og fremst slanger som dyttes av alurørene. Skjer dette så tømmes anlegget for glykol. Opplevde dette for 20 år siden, hadde sjekket glykolen og den skulle holde omlag -20. Det var -30 i en periode der bilen stod. Fikk trykkprøvet pannen etterpå og den var ikke skadet, men flere slagekoblinger hadde hoppet av.
 
Det kan vara temperaturskillnaden som gör att det knäpper i elementet.
När pumpen startar skickar den ut väldigt varmt vatten i värmesystemet. Då blir det stora temperaturskillnader. Det finns ju ingen shunt som reglerar vattentemperaturen.

Jag har för mig att det är ettrörssystem i bilen. Då är det första elementet mycket varmare än det sista. Du kan testa med att sänka varvtalet på pumpen.
Då blir det lägre flöde i hela systemet och de första elementen kommer att svalna av mer än tidigare. Då kommer även temperaturskillnaden vara lägre på tilloppet till det sista elementet.
Har du lite tur kommer det att fungera.
 
Behöver lite hjälp!
Har alltid haft truma luft värme.
Nu har Alde.
När vi i torsdags lämnade hemmet så hade vi glykol till i mellan min och Max.
Natten och dagen torsdag och fredag allt fungerade bra 21 grader och jämn skön värme.
Nu i natt runt 12 tiden så varje gång värmen satt igång så lätt det som en bäck typ porlande i 5-6 sekunder. Sedan typ knackningar där vi har våra huvuden när vi sover, när Aldén slutade jobba så hördes det som 5-6 bubblor bubblade upp, så höll det på hela natten.
Läste lite om luftning och kollade på glykol nivån. I öppningen som man kollar nivån så ser jag ingen glykol. Monterar ner plast höljet och ser att det är jätte lite glykol kvar!

Vad har hänt???

Ska iväg och köpa glykol för att klara 1 natt till, sedan är vi hemma
Lite sent: Men ska Du lufta Alde så se till att änden på bilen där kärlet sitter är högt upp, stå i backe eller på klossar, vrid termostaten till högsta, starta pannan på gasol låt den gå på högsta effekt, ställ pumpen 12 volt på 3, öppna locket på kärlet, lägg trasor runt om, det skvätter nämligen när luftbubblorna kommer upp. Håll koll på Nivån får inte bli slut.. fyll på och fyll på, när det slutat bubbla sätt på locket.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen