• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Albir’s 1:a snitseltråd, hur gör man i en liten plåtis

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Att laga mat i en liten 5,99m plåtis är en utmaning så fort man inte ”bara” ska koka färdigfylld pasta eller några potatisar. Allt annat kräver noga planering (inte minst vid panering av äkta snitslar) och att Marianne ska hålla sig långt borta från husbilen (anledning: jag saknar förkläde, mjölet flyger i luften, citronpeppar studsar i alla riktningar när jag bankar snitslar, för att inte nämna äggvisp).

Huvudregel: snitslar ska bankas, kryddas, mjölas, doppas i äggvisp och sedan i ströbröd, sen stekning i olivolja tills gyllene färg träder fram.

Som sagt, allt handlar om bra planering och då går det bra: fas 1) förarbete
975C4F43-16AA-4075-A022-1F2A7B9983F0.jpeg

Fas 2) stekning UTOMHUS i lugn tempo
6B803CBB-869F-4A14-B2B9-FAD328E3024C.jpeg

…och här kommer glöggprovning, mmmmmmm… fullträff! (Marianne är fortfarande ute på sta’n)
25DAEF8B-D7F6-4995-B3E7-2BB800CEDF4E.jpeg

Vitt riesling till maten var kanon, jag nämnde inget om glöggen ”ännu”…

Ser du benytter Paella pannen til stekingen, en kan trenge noe slik for en ekte snitsel :D
Paellapannan är kanon till mycket. Jag gör världens godaste (matrester) pytt-i-panna med tärnade potatisar i den. Ingenting fäster i botten då pannan har små urgröpningar, bara att vända och steka, verkligen suveränt! Den skall dock användas ute, aldrig inne i husbilen.

Schnitzel ! Brogu, detta görs i Tyskland med massor av ströbröd runt om knappt 1mm bankad skinka så att man blir mätt bara på ”brödet”. Min ”snitsel” är mycket snits(l)igare, lagom bankad kalkon (vitt kött) inbäddad i frigående hönsägg med en aning av ströbröd runt om, mest för färgens och knaprighetens skull. 😋😍

Nu går jag i tankar att göra konst av bruna bönor med Spansk chorizo & min egen pancetta. Återkommer om detta ifall Marianne nappar på idén.

1670379617871.png

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen