- Ort
- Söderhamn
Vi närmar oss semestertider, många planerar sin resa ner genom Europa och frågan om miljözonen kommer upp som amen i kyrkan och vad som gäller i de olika länderna?
Miljözonerna utökas hela tiden och det kan kännas svårt att vara uppdaterad, men nu har M gjort en aktuell översikt, om vad som gäller just nu ute i Europa, som jag kopierat:
Fler och fler länder inför miljözoner som begränsar tillträde till städerna. Att vara en bilresenär genom Europa ställer därför ökade krav på att förbereda sin resa i god tid.
– Med en relativt ny bil och väl förberedd är bilen fortfarande ett mycket bra sätt att ta sig fram på semester i Europa. Det är bekvämt och du styr själv över din resväg, säger Katja Runestam Prinzell, reserådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Nedan ger vi några exempel på miljözoner som gäller för personbilar och husbilar. Mer information finns på M Sveriges webb.
Tyskland
För att få köra i en Umweltzone ska en dekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Feinstaubplakette och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. Dekalkravet gäller även utlandsregistrerade bilar. I de flesta tyska städer, på vanliga landsvägar och motorvägar behövs ingen miljödekal.
Utöver miljözoner har en del tyska städer utökat kraven och infört förbud mot dieselbilar (Dieselfahrverboten) med euro 5 och äldre i stadskärnan. Syftet är att minska kvävedioxiden i luften. Kontroll av registreringsbevis eller via fordonsregistret sker slumpvis av polis på plats.
Frankrike
En handfull städer har infört permanenta miljözoner Zones à faibles émissions. För att få köra i en miljözon ska en dekal – Vignette Crit´Air – sitta på vindrutan.
Frankrike har två typer av miljözoner. Permanenta (ZFE) där man alltid behöver en godkänd dekal och väderberoende (ZPA) där dekal endast behövs när zonen är aktiverad. Aktivering kan ske från den ena dagen till den andra och annonseras via media.
Spanien
I vissa områden, till exempel Barcelona, är äldre bilar inte tillåtna. I centrala Madrid tillåts endast boende, taxibilar och motorcyklar. Som besökare får du parkera utanför staden och åka kollektivtrafik.
Italien
Förbudsskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Ibland gäller förbudet bara vissa dagar och tider. Det framgår av tilläggstavlan.
Som turist kan du endast få tillträde till dessa miljözoner om du bor på ett hotell som ligger i en zon där du även kan parkera. Hotellet ska anmäla bilens registreringsnummer till myndigheterna.
Belgien
Utlandsregistrerade bilar som vill köra i centrala Antwerpen, Ghent och Bryssel måste uppfylla utsläppskraven och ska lista sig i en databas (kostnadsfritt). Dieselbilar i miljöklass Euro 4 eller äldre betalar dock en avgift i vissa städer.
Nederländerna
Även Nederländerna har infört Milieuzon för att få köra i stadskärnan i Amsterdam, Arnhem, Den Haag och Utrecht. Uppfyller fordonet inte utsläppskravet kan man i vissa fall köpa ett dagspass. Går färden till campingplatsen i Amsterdam genom en LEZ begär du dispens hos myndighet. Läs mer här
Norge
Oslo kan från den ena dagen till en annan stänga staden för dieselbilar om partikelhalten i luften blir för hög. Senast detta hände var den 17 januari 2017.
Danmark
Det finns miljözoner i Köpenhamn, Frederiksberg, Aalborg, Aarhus och Odense. De påverkar tunga dieseldrivna fordon inklusive husbil och registreras på miljzoner.dk innan inpassering. Från 2023 kommer även dieseldrivna personbilar att påverkas.
Grekland
De grekiskregistrerade bilarna ges rätt att köra varannan dag i vissa städer framförallt i Athen, som vissa dagar kan stänga helt för biltrafik. Registreringsnumret styr vilken dag man har rätt att köra. Detta påverkar inte utlandsregistrerade bilar på tillfälligt besök men däremot inhemska hyrbilar.
Ungern
Endast bilar med Specialtillstånd har rätt att köra i Castle District, Margaret Island (Margit-sziget) och i centrala Budapest.
Vid smogvarning i Budapest är även utländska bilar från Euro 4 och äldre förbjudna att köra 06.00–22.00. Motorväg 0 är undantagen.
Med uppvisande av registreringsbevis för icke tillåten bil kan du i stället åka gratis med stadens kollektivtrafik.
England
Betalzonen för miljöavgift Low Emission Zone omfattar hela Stor-London = området innanför ringmotorvägen M25. Vanliga personbilar (även dieseldrivna) och motorcyklar berörs inte, däremot husbilar över 2,5 ton som måste lista sig 10 dagar före inresa. Läs mer här
London omfattas av ytterligare en miljöavgift, Ultra Low Emission Zone (ULEZ) för de fordon som inte uppfyller utsläppskraven Bensin Euro 4, Diesel Euro 6 och MC Euro 3 Läs mer här
I centrala London betalar man trängselavgift Congestion Charge dagtid måndag–fredag kl 07–18, lör-sön + helg 12–18. Miljöbilar och motorcyklar är undantagna. Handikappfordon måste betala, om inte dispens givits i förväg. Läs mer.
Betala senast midnatt samma dag inpassagen gjorts i en butik med payzone-möjlighet (se Store locator eller via hemsidan eller mobiltelefon. Betalar man senare blir det dyrare. Betalar man inte alls lämnas kravet vidare till inkasso.
Källa: M Sverige
Tommy
Miljözonerna utökas hela tiden och det kan kännas svårt att vara uppdaterad, men nu har M gjort en aktuell översikt, om vad som gäller just nu ute i Europa, som jag kopierat:
Fler och fler länder inför miljözoner som begränsar tillträde till städerna. Att vara en bilresenär genom Europa ställer därför ökade krav på att förbereda sin resa i god tid.
– Med en relativt ny bil och väl förberedd är bilen fortfarande ett mycket bra sätt att ta sig fram på semester i Europa. Det är bekvämt och du styr själv över din resväg, säger Katja Runestam Prinzell, reserådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Nedan ger vi några exempel på miljözoner som gäller för personbilar och husbilar. Mer information finns på M Sveriges webb.
Tyskland
För att få köra i en Umweltzone ska en dekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Feinstaubplakette och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. Dekalkravet gäller även utlandsregistrerade bilar. I de flesta tyska städer, på vanliga landsvägar och motorvägar behövs ingen miljödekal.
Utöver miljözoner har en del tyska städer utökat kraven och infört förbud mot dieselbilar (Dieselfahrverboten) med euro 5 och äldre i stadskärnan. Syftet är att minska kvävedioxiden i luften. Kontroll av registreringsbevis eller via fordonsregistret sker slumpvis av polis på plats.
Frankrike
En handfull städer har infört permanenta miljözoner Zones à faibles émissions. För att få köra i en miljözon ska en dekal – Vignette Crit´Air – sitta på vindrutan.
Frankrike har två typer av miljözoner. Permanenta (ZFE) där man alltid behöver en godkänd dekal och väderberoende (ZPA) där dekal endast behövs när zonen är aktiverad. Aktivering kan ske från den ena dagen till den andra och annonseras via media.
Spanien
I vissa områden, till exempel Barcelona, är äldre bilar inte tillåtna. I centrala Madrid tillåts endast boende, taxibilar och motorcyklar. Som besökare får du parkera utanför staden och åka kollektivtrafik.
Italien
Förbudsskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Ibland gäller förbudet bara vissa dagar och tider. Det framgår av tilläggstavlan.
Som turist kan du endast få tillträde till dessa miljözoner om du bor på ett hotell som ligger i en zon där du även kan parkera. Hotellet ska anmäla bilens registreringsnummer till myndigheterna.
Belgien
Utlandsregistrerade bilar som vill köra i centrala Antwerpen, Ghent och Bryssel måste uppfylla utsläppskraven och ska lista sig i en databas (kostnadsfritt). Dieselbilar i miljöklass Euro 4 eller äldre betalar dock en avgift i vissa städer.
Nederländerna
Även Nederländerna har infört Milieuzon för att få köra i stadskärnan i Amsterdam, Arnhem, Den Haag och Utrecht. Uppfyller fordonet inte utsläppskravet kan man i vissa fall köpa ett dagspass. Går färden till campingplatsen i Amsterdam genom en LEZ begär du dispens hos myndighet. Läs mer här
Norge
Oslo kan från den ena dagen till en annan stänga staden för dieselbilar om partikelhalten i luften blir för hög. Senast detta hände var den 17 januari 2017.
Danmark
Det finns miljözoner i Köpenhamn, Frederiksberg, Aalborg, Aarhus och Odense. De påverkar tunga dieseldrivna fordon inklusive husbil och registreras på miljzoner.dk innan inpassering. Från 2023 kommer även dieseldrivna personbilar att påverkas.
Grekland
De grekiskregistrerade bilarna ges rätt att köra varannan dag i vissa städer framförallt i Athen, som vissa dagar kan stänga helt för biltrafik. Registreringsnumret styr vilken dag man har rätt att köra. Detta påverkar inte utlandsregistrerade bilar på tillfälligt besök men däremot inhemska hyrbilar.
Ungern
Endast bilar med Specialtillstånd har rätt att köra i Castle District, Margaret Island (Margit-sziget) och i centrala Budapest.
Vid smogvarning i Budapest är även utländska bilar från Euro 4 och äldre förbjudna att köra 06.00–22.00. Motorväg 0 är undantagen.
Med uppvisande av registreringsbevis för icke tillåten bil kan du i stället åka gratis med stadens kollektivtrafik.
England
Betalzonen för miljöavgift Low Emission Zone omfattar hela Stor-London = området innanför ringmotorvägen M25. Vanliga personbilar (även dieseldrivna) och motorcyklar berörs inte, däremot husbilar över 2,5 ton som måste lista sig 10 dagar före inresa. Läs mer här
London omfattas av ytterligare en miljöavgift, Ultra Low Emission Zone (ULEZ) för de fordon som inte uppfyller utsläppskraven Bensin Euro 4, Diesel Euro 6 och MC Euro 3 Läs mer här
I centrala London betalar man trängselavgift Congestion Charge dagtid måndag–fredag kl 07–18, lör-sön + helg 12–18. Miljöbilar och motorcyklar är undantagna. Handikappfordon måste betala, om inte dispens givits i förväg. Läs mer.
Betala senast midnatt samma dag inpassagen gjorts i en butik med payzone-möjlighet (se Store locator eller via hemsidan eller mobiltelefon. Betalar man senare blir det dyrare. Betalar man inte alls lämnas kravet vidare till inkasso.
Källa: M Sverige
Tommy