• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Airbag eller inte - mitt på instrumentpanelen?

-geva-

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Ingelstad
Jag har för mig att några här har skrivit i någon tråd, att man inte bör montera något inom markerat område pga airbag.
Men inte kan det vara nån sådan där väl?
Vad jag vet så finns airbag bara i ratten och rakt framför passageraren.
Bilen är årsmodell 2011, Ducato.
1711050131856.png

Jag har nämligen tänkt att sätta en sådan på den platsen.
1711050520957.png
 
Det är skillnad på årsmodellerna! Om X250 (före 2014/2015) har en passagerar-airbag, vilket var ett tillval, så är den bred nog att räcka till också för ett 2-personers passagerarsäte. När X290 kom 2014/2015 blev lösningen annorlunda, jag tror det är den som Knut nämner.

Text från Fiat gällande X250:
Passenger side front airbag (opt) It consists of an instantly inflating cushion held in a special compartment located in the instrument board. The cushion volume is greater than the driver's side cushion so as to protect both occupants if there is a two-seat bench in the cab. Its capacity is 120 litres
 
Jag vill minnas att på bilar antingen med passagerarairbag, eller en två-personers airbag (jag kommer inte ihåg vilket av alternativen, eller om det gäller båda), så går det inte att fälla upp I-pad-hållaren i mitten av instrumentpanelen.

Så om den inte går att fälla upp så ska man nog inte montera något där.

Bäst att höra med någon på Fiat innan man gör något tänker jag.
 
Ut i fra bildet for Jumper så er det tydelig at selve passasjer airbag ar montert på midten av dashbordet. Er denne opsjonen valgt så kan en ikke monter noe som helst på midten. Langerstorm har muligens facit svaret, kan holderen felles opp så er det ingen airbag på passasjer siden. Min husk er fra en eldre modell.
 
Svaren o funderingarna ovan bör ju också va av intresse för de som sitter bekvämt tillbakalutade med båda fötterna uppe vid vindrutan. Så de vet var som är mest lämpligt att placera fötterna, i mitten eller mera till höger rakt framför sig.
Tanken är kanske att de snabbt ska dra undan fötterna precis innan en krock?
 
Ut i fra bildet for Jumper så er det tydelig at selve passasjer airbag ar montert på midten av dashbordet. Er denne opsjonen valgt så kan en ikke monter noe som helst på midten. Langerstorm har muligens facit svaret, kan holderen felles opp så er det ingen airbag på passasjer siden. Min husk er fra en eldre modell.
Jag har passagerar airbag som sitter rakt framför passageraren, hållaren på intrumentbrädan är uppfällbar, denna version finns på många husbilar FIAT 2017.
 
Ja här är väl enda lilla fördelen med att inte ha någon airbag. Varken på förar eller passagerarsidan (gammal bil).

Vår instrumentbräda ser ut som en julgran med all möjlig bråte där. Det händer t.o.m. att några fötter åker upp ibland
Inte heller behöver man fundera på att man skall bry sig/ångra sig om någon av prylarna skulle gå sönder vid en eventuell krock 💀
 
Om du menar det jag skrev Pålle så var det tyvärr inte så mycket ironi i det. Vi har tyvärr inga airbags i vår gamla bil och att jag kan sätta saker på brädan är enda fördelen med det.
Jag hade bytt den möjligheten mot ett par airbags alla dagar i veckan.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen