• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

AGM eller Gel

Har Gel för att bilen levererades med det för nästan sex år sedan. Fungerar utmärkt. Rent kemiskt så är Gel bättre när man har låga, långsamma strömuttag, Dvs. det man har när vi pratar batterier för belysning m.m. Åldras långsammare än andra sätt att bygga blyackumulatorer. Helt olämpliga som startbatterier, som ju kräver plötsliga mycket stora strömuttag under kort tid.
 
GEL har og problemer om en benytter en inverter over et par hundre watt. Husker ikke den eksakte sammenhengen mellom Ah på GEL batteri og maks uttak. AGM tåler mye mer, men har kortere levetid. Hadde GEL i min Flair fra 2008, de holdt i 5 år og ble erstattet med LFP som har holdt i over 10 år uten reduksjon i kapasitet. I dag er det liten prisforskjell mellom de rimeligste LFP drop in pakkene og kvalitets GEL eller AGM i tilsvarende format og en kan ta ut rundt dobbelt så mye fra LFP.
 
Min husbils originalbatterier som var 3x80Ah GEL höll i 11år, även med en inverter på 1500W.

Största nackdelen med GEL är väl det höga priset.
Kräver även rätt laddspänning, för hög spänning kan orsaka gasbubblor i gelen, som skadar batteriet, även för högt strömuttag kan skada batteriet, typ en stor inverter.

AGM är också dyra ifall de är av deep cycle typ, lätt att förväxla med de billigare AGM av startbatteri typ.
AGM kräver också speciell laddare med högre spänning i CV fasen.

Men båda dessa typer av förbrukarbatterier av hög kvalitet kostar idag det dubbla mot Litiumbatterier.

Så vad den befintliga laddaren klarar för batterityp skulle avgöra valet för mej.
 
Klarar inte drop in batterier vad som helst?
Om inte, är det ju inte drop in.
Vad tänker du på Micke?
AGM finns i olika typer av batterier, men alla är väl av drop in modell, ingen bygger väl AGM eller GEL av lösa celler, eller?

En del med äldre fordon, före "start/stopp" kan få problem med dåligt laddad startbatteri/bobatteri ifall man byter från bly/syra till AGM då man inte alltid når upp i optimal spänning för AGM i en del äldre fordon.
 
Jag tänker att ingen laddare har problem med Gel eller AGM, däremot med LiFePo4 batterier.

Tanken slog mig inte att du kunde mena bly-syra batterier när du sa "vad den befintliga laddaren klarar för batterityp".
Jag vill påstå att en vanlig bly/syra-laddare (inte smart med rekond.fas) klarar bättre att ladda upp ett LiFePO4-batteri än ett AGM som vill upp i 14,7V för att må bra.
 
LFP tåler å lades som alle typer bly-syre inkludert GEL og AGM. Vanlige dropin LFP har en begrensning som gjør de mindre egnet som startbatteri, BMS sperrer for belastning over 100 eller 200 A. Det finnes LFP startbatteri - de er uten BMS og relativt små, men med en CCA som klarer store motorer.
 
LFP tåler å lades som alle typer bly-syre inkludert GEL og AGM. Vanlige dropin LFP har en begrensning som gjør de mindre egnet som startbatteri, BMS sperrer for belastning over 100 eller 200 A. Det finnes LFP startbatteri - de er uten BMS og relativt små, men med en CCA som klarer store motorer.
Ja den "svaga" punkten i dropin-litium är ofta det inbyggda bms'et, men det finns ingen anledning att byta ut ett bly/syra-batteri som startbatteri, de gör ett bra jobb där.
 
Är detta fake? Tycker priset är bra!
 
Det är alltid svårt att bedöma priset kontra kvalitet på alla batterier som marknaden översvämmas med, det kan duga gott för ett jobb, men "krokna" för ett annat.

Det viktiga för många av oss är att ladd.stoppet verkligen fungerar under noll grader.
Men ibland även att batteriet klarar att driva en inverter.

Det finns ännu billigare 100Ah LFP nu.
 
Det är alltid svårt att bedöma priset kontra kvalitet på alla batterier som marknaden översvämmas med, det kan duga gott för ett jobb, men "krokna" för ett annat.

Det viktiga för många av oss är att ladd.stoppet verkligen fungerar under noll grader.
Men ibland även att batteriet klarar att driva en inverter.

Det finns ännu billigare 100Ah LFP nu.
NI som har dessa och ställer av Bilen på vintern, Bär ni in LFP batterierna ?
 
Tenkte ikke stort på kuldeproblem da jeg monterte LiFeYPO4 cellene i husbilen, men de klarer å ta i mot 0,1C ned til -40 og med 400Ah så blir 0,1C 40A :D. At de ved + grader kan ta i mot 10C hadde jeg ingen mulighet for å teste 4000A ladning!
 
Är detta fake? Tycker priset är bra!
Köpte du detta? Ska handla själv och såg Lanpwr nämligen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen