• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Adblue

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Karlstad
Hej stötte på patrull i dag när jag skulle fylla upp bilen med allt. Diesel och gasol gick bra men blev helt stopp när det gäller Adblue inte en dropp allt kom tillbaka upp genom röret och mina händer. Kan det ha blivit en ispropp temperaturer har ju legat ner mot -25° flera dagar i dag varmare ca -11°
Om detta är problemet här i Värmland måste det var ännu större problem i norr som haft nästa dubbelt så kallt
Mvh Hasse
 
Ja, AdBlue fryser vid -11 gr. Men systemet är uppvärmt så att det ska fungera även vid körning i lägre temperaturer. Hur uppvärmningen funkar i själva påfyllningen vet jag inte. Men om du fyller en kall bil kan jag förstå om det är "is". Såvida inte lampan lyser och det är tomt så ska du ju kunna köra. Prova då med att fylla på igen efter ett tag. Hur länge vet jag inte.
 
Ja, AdBlue fryser vid -11 gr. Men systemet är uppvärmt så att det ska fungera även vid körning i lägre temperaturer. Hur uppvärmningen funkar i själva påfyllningen vet jag inte. Men om du fyller en kall bil kan jag förstå om det är "is". Såvida inte lampan lyser och det är tomt så ska du ju kunna köra. Prova då med att fylla på igen efter ett tag. Hur länge vet jag inte.
Den hade nog varit igång minst 1 timme motorn var varm, halv tank adblue troligen en ispropp i röret, får prova i morgon ska ju bli mildare :)
Det skulle varit jobbigare om tanken var tom och man skulle varit på väg någonstans
 
Den hade nog varit igång minst 1 timme motorn var varm, halv tank adblue troligen en ispropp i röret, får prova i morgon ska ju bli mildare :)
Det skulle varit jobbigare om tanken var tom och man skulle varit på väg någonstans
Hej. Jag vet att de finns bilar och maskiner som måste ha värmare i tanken och hela vägen fram för att Adblue ska fungera på motorerna upp i norra Sverige de är ett ganska stort problem men vad göra när denna införs för att klara avgasreningen.
Mvh Umebo
 
Den hade nog varit igång minst 1 timme motorn var varm, halv tank adblue troligen en ispropp i röret, får prova i morgon ska ju bli mildare :)
Det skulle varit jobbigare om tanken var tom och man skulle varit på väg någonstans
Nu ställer jag kanske en dum kontrollfråga men den behöver ställas.
Eftersom du skriver att det kom tillbaka på dina händer tolkar jag det som om du tankar från dunk. Har du tankat från dunk tidigare och lyckats?

Skälet till frågan är att det en bit ner i röret sitter ett lock som måste öppnas, antingen av pistolens (om man tankar från pump) eller dunkens rör. Vissa dunkar har för kort rör för att öppna locket på min Fiat. Då sprutar AdBlue tillbaka. Pistoler på pumpar är alltid tillräckligt långa. Vissa dunkars rör är också tillräckligt långa, men alltså inte alla.
 
Nu ställer jag kanske en dum kontrollfråga men den behöver ställas.
Eftersom du skriver att det kom tillbaka på dina händer tolkar jag det som om du tankar från dunk. Har du tankat från dunk tidigare och lyckats?

Skälet till frågan är att det en bit ner i röret sitter ett lock som måste öppnas, antingen av pistolens (om man tankar från pump) eller dunkens rör. Vissa dunkar har för kort rör för att öppna locket på min Fiat. Då sprutar AdBlue tillbaka. Pistoler på pumpar är alltid tillräckligt långa. Vissa dunkars rör är också tillräckligt långa, men alltså inte alla.
Jag tankande från pump på preem, provade ett par gånger men det kom upp tror jag fick betala för 1,3 liter :) Har tankat där tidigare. Bilen är fiat årsmodell-22. Jag kan prova I möra igen bara -4 nu.
Mvh
 
Jag har en blå rund grej (magnet) som sätts på själva pumpröret så att jag får en fungerande stråle, annars är det tvärnit.
Pumparna måste ha magnet för att fungera. Det är en säkerhetsdetalj för att man inte ska kunna pumpa AdBlue t ex i dieseltanken.
De flesta (?) bilar har magnet i AdBlue-röret som gör att pumpen funkar. Om bilen inte har det måste man ha lös magnet som du har. Så även om man använder pump för att tanka t ex en plastdunk.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen