• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Adblue

Kaj.p

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Tvååker
Bunkras det Adblue nu inför bristen i sommar? Behöver man köpa på sig några dunkar eller finns det ersättning?
 
Förra veckan försökte jag "bunkra" 15 liter till firmabilen på jobbet då jag hörde på ryktesvägen att det skulle ta slut just den veckan i hela sverige, fick fem liter av leverantören med hälsningen att det var den sista dunken de hade.
Idag kollade jag på det igen och kunde konstatera att de ändock fått hem ett par pallar, så jag beställde 40 liter direkt.
Men jag ser lagersaldot vid centrallagret när jag beställer och det ser onekligen ut som det är glest på hyllorna. Om man behöver bunkra egentligen törs jag inte svara på, men nån dunk är nog bra att ha extra.
 
Samme urea oppløsningen selges fra Yarra under et annet varemerke. Problemet er at det er Ukraina og China som er de største leverandører av urea.. Vi hadde en lokal Ad-Blue krise her i Australia noen måneder tilbake - årsak China stoppet shipping av en god del saker, blandt disse urea. Nå er andre kilder funnet her, men leverandørene holder sine kort skult.

Urea var det første organiske produkt til å bli syntetisk generert. stoffene som reagerer med hverandre og danner urea er alle forbindelser av hydrogen og nitrogen. Billigste syntetisering har vært fra olje, men det finnes andre veier.
 
Billigare att tanka Ad-Blue direkt från pump, minns jag rätt så betalade jag runt 8kr/L för någon månad sedan på vår lokala Såifa-tapp.
Den Ad-Blue vi tillverkar heter Air1, jag har inte hört om några störningar i urea-leveranser, men jag har varit ledig i 10 dagar, så jag kan vara dåligt uppdaterad.
 
Så Knut det urea som ska hålla luften fri från kemiska ämnen bidrar alltså till att att urea vilket tillsättes i avgasröret efter motorn och bidrar alltså inte till förbränning och gör att förbränningen av diesel ökar i världen. Låter som en pengamaskin man säljer sånt som smutsar ner för att det ska bli renare avgaser??
Det finns en liten modifikation som lastbilar använder sej av som sätter tom i tanken urea ur spel. Så behöver man aldrig mer tanka Urea. Låter som en bra uppfinning sett ur ett miljöperspektiv låter lite som sketchen "jag tänkte inte på det".
 
Vad är det som urea smutsar ner?
Måste allt förbrännas för att en reaktion skall ske, positiv eller inte?
Är det produktionen som smutsar ner mer än nyttan i bilarna är?
För är det så att det är sämre med tillsatsen än utan är det ju dumt med den.
Ryssland o Ukraina står för nära 10% av världsproduktionen av urea normalt.
 
Senast ändrad:
Urea er og et meget viktig gjødningsmiddel for landbruket. AdBlue eller Air1 er et resultat av at det ble oppdaget at oppvarmet så reagerte det med NOx og spaltet dette farlige stoffet i ufarlige enheter. Blokkerer en i motorkontrollen så en ikke trenger denne tilsatsen så er dieselmotoren veldig helseskadelig lokalt grunnet det store luftoverskuddet i motoren som danner NO forbindelser som en gjerne omtaler som NOx. Kjører en motoren med mindre luftoverskudd reduseres og NOx dannelsen, men dieselforbruket og med det CO2 dannelsen øker.
 
På min arbetsplats (Yara) så stoppade vi bland annat vår urea-fabrik 1987, vår ammoniak fabrik använde olja som råvara och det var inte längre lönsamt. Urea användes på den tiden som gödningsmedel 46% N (kväve), Bostik var även kund, används i limproduktion, även flygplatser köpte våra urea-prills att halkbekämpa sina banor med, håller isfritt i -17C.
Den fabriken hade varit bra att ha idag.

Urea som adblue är bärare av ammoniak som krävs i reningsprocessen som sker katalysatorn på dieselfordon.
 
Senast ändrad:
Om jag inte minns fel var det när högpresterande turbodieslarna kom som problemet med nox upptäcktes en gammal diesel har mera problem med sotpartiklar än med nox. Ja hur man än vänder sig så är ändan bak, och nog har luften blivit renare än tidigare det märker jag som bor nästan på en större väg. Men jag saknar tågen vet inte vart de tagit vägen förr gick ju allt som på räls men nu ska allt lastas på lastbil från något centrallager i holland. Tidigare hade man lagret i affären. Tänk att gå in i en järnaffär där man hade allt och visste allt.
När jag var ung på 60-talet kommer jag ihåg att man inte fick elda på tomten eftersom det rök men att det fick ryka från alla bilar tyckte jag var konstigt rök som rök.
 
@Mr Wook dere produserer ammonium i Sverige, fra hvilket råstoff? Har selv håndtert Birkelands elektriske kanon som ga ideen til Birkeland og Eide sin teknikk for produksjon av Nitrogen gjødning i Rjukan fabrikker, og biproduktet tungtvann.
 
Hej Knut, spännande process https://no.wikipedia.org/wiki/Birkeland-Eyde-prosessen men tyvärr mycket energikrävande, men Norge hade gott om vattenkraft.

Vår process
NH3 +luft --> NO2 / NOx --> HNO3. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ostwald-metoden
HNO3 + NH3 --> NO4NO3

Vi har bara en råvara NH3

Dåvarande Yara som då hette Hydro Agri, stoppade sina Teknisk Nitrat (prills) anläggningar i Rjukan samt en i Herne (Dusseldorf) runt 1990, jag fick åka ner till Herne och lära mej processen innan den stoppades, 1991 startade vi upp produktionen av Teknisk Nitrat (prills) här på min arbetsplats. Jag hann tyvärr aldrig besöka Rjukan.
 
Senast ändrad:
Med dagens planer for solenergi her i Australia så er muligheten til stede for å blåse liv i den gamle prosessen :D. Men mer realistisk er nok hydrogenproduksjon ved elektrolyse og haber-bosch produksjon av ammonium.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen