![forum.ihusbil.se](https://forum.ihusbil.se/data/assets/logo/ihusbil_backdrop_1500.png)
Fricampingens AirBnB, satsar på framtiden
Nya trender i samhället har nu nått även oss som är intresserad av mobil fritid. Ställplatsernas AirBnB är det senaste, affärsidén utgår från delningsekonomins principer där privatpersoner står som både leverantör och kund. I de nya trender ingår en ökad medvetenhet för miljösmart, hållbar och...
![forum.ihusbil.se](https://forum.ihusbil.se/data/assets/logo/ihusbil-favicon_32x32.png)
Nu börjar vi skönja deras visioner och deras seriösa ambitioner att bli en ledande aktör inom mobil fritid, inte bara i Sverige utan i hela Europa.
Acamps första etapp var att skapa en marknadsplats där fricampare fick kontakt med markägare och vice versa. Nu tar man nästa steg genom att köpa appen och produkten Ställplatser.
Ställplatser är redan bekant för de flesta av oss och har enligt uppgift över 100 000 aktiva användare redan idag.
— Förvärvet av Ställplatser ger oss en stor historisk datauppsättning av destinationer och användarbeteende, och det är det perfekta steget för att nu introducera oss på hela den nordiska marknaden och fortsätta vår resa mot hela Europa", förklarade Öjje Holt, medgrundare Acamp.
Enligt Öjje Holt erbjuder Acamp något unikt inom traveltech-sektorn. Utöver att bara vara ett bokningssystem, eller som en onlineresebyrå för campare, tar det hand om hela syftet med campingupplevelsen – att erbjuda en 360-marknadsplats som täcker alla baser. Företaget har också ett uppdrag att bli en ny global modell för hållbar turism, som återspeglar den dominerande trenden i branschen.
Det där med, ”tar det hand om hela syftet med campingupplevelsen – att erbjuda en 360-marknadsplats som täcker alla baser. Företaget har också ett uppdrag att bli en ny global modell för hållbar turism, som återspeglar den dominerande trenden i branschen” …. Låter fint, men iallafall för undertecknad, väldigt luddigt och skulle behövas en förklaring vad det egentligen betyder. Mera överskådligt och enklare att boka blir det, men om det skapar en mera hållbar turism och skapar en global modell för det, undrar jag om inte det är att ta i?
Men visst med köpet av Ställplatser stärker Acamp sin position i branschen, som blomstrar över hela Europa.
Magnus Grönbek, grundare av Ställplatser konstaterade: —Jag blev väldigt glad över att bli kontaktad av Acamp och eftersom de kunde visa upp ett mycket gediget förarbete, analyser och en plan för framtiden känns det helt tryggt att nu lämna min app till dem. Jag är väldigt exalterad över att följa Acamps resa!"
Öjje fortsatte: — Vi ser fram emot att kunna förena det bästa av de två världar som vi ser Acamp och Ställplatser representera. Vi siktar högt och vi siktar på Europa, men första fokus nu är att etablera oss tillsammans med Ställplatser som den givna campingmarknadsplatsen i Norden för 2022″.
Källa: https://www.eu-startups.com/2022/03...llpatser-and-prepares-for-european-expansion/
Vet att det bland oss brukare finns väldigt blandade känslor till den nya utvecklingen, men personligen tror jag att det här är framtiden för en stor del av marknaden, framförallt i Sydeuropa, för vårt kära fritidsintresse.
Tommy
Senast ändrad: