• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Acamp har förvärvat appen/produkten Ställplatser

23D9E0C9-B116-4407-B23E-0C88C57D0BB8.jpeg
Skrev tidigare om Acamps nyemission på 25 miljoner SEK och deras planerade satsningar.​

Nu börjar vi skönja deras visioner och deras seriösa ambitioner att bli en ledande aktör inom mobil fritid, inte bara i Sverige utan i hela Europa.

Acamps första etapp var att skapa en marknadsplats där fricampare fick kontakt med markägare och vice versa. Nu tar man nästa steg genom att köpa appen och produkten Ställplatser.

Ställplatser är redan bekant för de flesta av oss och har enligt uppgift över 100 000 aktiva användare redan idag.

— Förvärvet av Ställplatser ger oss en stor historisk datauppsättning av destinationer och användarbeteende, och det är det perfekta steget för att nu introducera oss på hela den nordiska marknaden och fortsätta vår resa mot hela Europa", förklarade Öjje Holt, medgrundare Acamp.

Enligt Öjje Holt erbjuder Acamp något unikt inom traveltech-sektorn. Utöver att bara vara ett bokningssystem, eller som en onlineresebyrå för campare, tar det hand om hela syftet med campingupplevelsen – att erbjuda en 360-marknadsplats som täcker alla baser. Företaget har också ett uppdrag att bli en ny global modell för hållbar turism, som återspeglar den dominerande trenden i branschen.

Det där med, ”tar det hand om hela syftet med campingupplevelsen – att erbjuda en 360-marknadsplats som täcker alla baser. Företaget har också ett uppdrag att bli en ny global modell för hållbar turism, som återspeglar den dominerande trenden i branschen” …. Låter fint, men iallafall för undertecknad, väldigt luddigt och skulle behövas en förklaring vad det egentligen betyder. Mera överskådligt och enklare att boka blir det, men om det skapar en mera hållbar turism och skapar en global modell för det, undrar jag om inte det är att ta i?

Men visst med köpet av Ställplatser stärker Acamp sin position i branschen, som blomstrar över hela Europa.

Magnus Grönbek, grundare av Ställplatser konstaterade: —Jag blev väldigt glad över att bli kontaktad av Acamp och eftersom de kunde visa upp ett mycket gediget förarbete, analyser och en plan för framtiden känns det helt tryggt att nu lämna min app till dem. Jag är väldigt exalterad över att följa Acamps resa!"

Öjje fortsatte: — Vi ser fram emot att kunna förena det bästa av de två världar som vi ser Acamp och Ställplatser representera. Vi siktar högt och vi siktar på Europa, men första fokus nu är att etablera oss tillsammans med Ställplatser som den givna campingmarknadsplatsen i Norden för 2022″.

Källa: https://www.eu-startups.com/2022/03...llpatser-and-prepares-for-european-expansion/

Vet att det bland oss brukare finns väldigt blandade känslor till den nya utvecklingen, men personligen tror jag att det här är framtiden för en stor del av marknaden, framförallt i Sydeuropa, för vårt kära fritidsintresse.

Tommy

 
Senast ändrad:
Appen "Ställplatser" är den vi använder mest.
Så mycket enklare och snabbare än den som exempel vis erbjuds på HBK. Har inte provat den som är här på ihusbil ännu, men den är väl som den på HBK.

Ska bli spännande och se hur de tänkt utveckla den vidare nu av Acamp.
 
Finns en artikel i dagens DI https://www.di.se/digital/airbnb-for-camping-koper-konkurrent/ Där nämns även nämner andra konkurrenter och den gemensamma nämnare verkar ju bl.a vara bokning av ställplatser och just förbokning är ju vad många husbilister är emot. Så spontanåkningen blir nog ännu svårare framöver.
Konkurrensen är hård. Di Digital har de senaste åren rapporterat om flera liknande svenska ”Airbnb för camping”-koncept som Campcation, Hollistay och Housecar.
 
Så spontanåkningen blir nog ännu svårare framöver.
Jag är inte så säker på det.
Som jag ser det ökar spontanåkningen.

Cenario med bokningsapp:
Vi sitter och kollar på vart vi vill åka.
Javisst, vi vill åka till Skåne. (exempelvis)
Men, det är ju alltid fullt på ställplatserna, vågar vi chansa att åka 40 mil till Skåne?
Kollar i appen, hittar och bokar en plats där vi dessutom får plats och med den service vi vill ha.
Startar motorn och hissar stödbenen.......

Cenario utan bokningsapp
Vi sitter och kollar på vart vi vill åka.
Javisst, vi vill åka till Skåne. (exempelvis)
Men, det är ju alltid fullt på ställplatserna, vågar vi chansa att åka 40 mil till Skåne?
Nej.
Vi åker till ett ställe där det garanterat finns lediga platser, missar det vi igentligen ville uppleva. (Skåne)
Startar motorn och hissar stödbenen.......
 
Jag är inte så säker på det.
Som jag ser det ökar spontanåkningen.

Cenario med bokningsapp:
Vi sitter och kollar på vart vi vill åka.
Javisst, vi vill åka till Skåne. (exempelvis)
Men, det är ju alltid fullt på ställplatserna, vågar vi chansa att åka 40 mil till Skåne?
Kollar i appen, hittar och bokar en plats där vi dessutom får plats och med den service vi vill ha.
Startar motorn och hissar stödbenen.......

Cenario utan bokningsapp
Vi sitter och kollar på vart vi vill åka.
Javisst, vi vill åka till Skåne. (exempelvis)
Men, det är ju alltid fullt på ställplatserna, vågar vi chansa att åka 40 mil till Skåne?
Nej.
Vi åker till ett ställe där det garanterat finns lediga platser, missar det vi igentligen ville uppleva. (Skåne)
Startar motorn och hissar stödbenen.......

Kan ju bara dra exempel hur vi har det här nere på Algarve kusten där man i princip stängt alla platser som inte var fullgoda ställplatser eller campingar. Så har man nu väl hittat en plats står man på den betydligt längre tid än vad man gjorde innan och den utvecklingen kommer nog o bli hemma också iallfall på attraktiva platser. Ett annat resultat är ju att dessa "bokningappar" tar en avgift på 10-20 % och så klart kommer den o läggas på befintligt ställplatspris.
 
Ja, prisnivån på ställplatser är för oss helt ointressant.
Vi tar in på campingar (bokar plats om risk för upptaget) till samma/lägre pris, och har då extremt bra med utrymme, och alla faciliteter tillgängliga.
Vevar ut markisen, tar fram 1000 kubikaren ur garaget, parkerar den intill husbilen, och ställer fram grillen.

Som sagt, ställplats är inget för oss. (om den inte är näst intill gratis.)
 
Efter att jag publicerade notisen ovan, skickade jag direkt en länk till Öjje Holt på Acamp, för att han skulle få tillfälle att svara på min frågeställning;
”Det där med, ”tar det hand om hela syftet med campingupplevelsen – att erbjuda en 360-marknadsplats som täcker alla baser. Företaget har också ett uppdrag att bli en ny global modell för hållbar turism, som återspeglar den dominerande trenden i branschen” …. Låter fint, men iallafall för undertecknad, väldigt luddigt och skulle behövas en förklaring vad det egentligen betyder. Mera överskådligt och enklare att boka blir det, men om det skapar en mera hållbar turism och skapar en global modell för det, undrar jag om inte det är att ta i?”

Öjje svarade direkt med vändande post:

”Hej Tommy,

Vårt fokus är primärt Europa, men vi kommer aldrig att tumma på vårt fokus på hållbar turism.

https://www.acamp.com/sv/sustainable-tourism

Det innefattar flera saker, bl.a samarbetet med Håll Sverige rent som exempel samt "Clean camping" initiativet.

https://www.acamp.com/sv/media/hall-sverige-rent-och-acamp-lanserar-clean-camping

Med 360 så menade jag att vi på sikt vill erbjuda så mycket mer än bara övernattningar, att bli en partner för "syftet" med resan är ett steg dit, dvs att vi tillsammans med värdarna erbjuder spännande aktiviteter och upplevelser.

Vi kommer att allt eftersom garanterat ha än mer fokus på att ligga i framkant, både vad gäller att skapa en 360 marknadsplats, och då givetvis med fokus på hållbarhet, så det finns flera spännande planer och ideer, men inget som vi vill kommunicera mer om i dagsläget. :)


Tack Öjje då blev innehållet i orden mera konkret och bekräftar Acamps strävan till en mer hållbar turism, precis som vår egen målsättning.

Tommy
 
Med referens till Kajs inlägg #3 ovan, hittade jag den aktuella artikeln som pressmeddelande, som jag därför kan kopiera och lägga ut här. Intressanta planer inför framtiden, eller vad säger du?

Airbnb för camping köper konkurrent​

Svenska Acamp köper upp appen Ställplatser och samlar nu över 100.000 användare i Norden. Nu är siktet inställt på export i Europa. ”Vår vision är att bli Europas bästa marknadsplats för hållbar turism”, säger Öjje Holt, medgrundare.​



Nystartade Acamp lanserades 2021 och beskriver sig som något av ett Aribnb för campare. På plattformen samlas nu annonser från Skåne till Tornedalen, där campare kan hyra ställplatser att parkera husbilen på av privatpersoner. För besväret tar Acamp en provision på 10 procent av intäkterna.

”Jag är med i de stora Facebook-grupperna som campare samlas i. Varje dag är det tre frågor som dyker upp: Finns det plats att stå på orten jag ska åka till? Är platsen ledig och vad ska man göra när man väl är där?”, säger Öjje Holt, medgrundare och kommersiell chef på Acamp.

Acamp är hans tredje bolagssatsning. Bland annat anslöt han som medgrundare av Acast 2013, och har hunnit arbeta en vända som Nordenchef på Spotify. Tidigare i år fyllde Acamp kassan med 25 miljoner kronor. Pengarna kommer från Spintop Ventures, LRF Ventures and Centripetal Capital och ska gå till att anställa fler medarbetare och utveckla produkten – liksom ett förvärv av appen Ställplatser för hemlig summa.

”De kommer att fortsätta under samma varumärke som tidigare och gör att vi snabbt når ut till många fler campare. Primärt i Sverige men även i Danmark och Norge. Vi kan med stor säkerhet säga att de är Nordens största 'community' kring camping.”

Men Acamp har siktet inställt även bortom de nordiska gränserna. Inom det närmsta året planerar man att inkludera norra Europa i sin plattform. Öjje Holt pekar framför allt ut den tyska marknaden som viktig, men även Nederländerna lockar. Utöver möjligheten att hyra en ställplats att campa på kan användare även boka och annonsera upplevelser i samband med resan. Med fokus på produktutveckling är planen även att användare ska kunna köpa upplevelser tillsammans med ställplatsen via deras plattform. I dagsläget kan campingsugna till exempel boka en plats intill en pub för hantverksöl eller vid en ranch.

”Vi vet att mer än 80 procent vill ha något att göra när de kommer fram till platsen de ska campa på. Man vill göra något vare sig det handlar om att äta god mat och dryck till att klättra i berg. Vår plattform ska täcka hela syftet med att resa, inte bara själva övernattningen.”

Med det nya kapitalet inräknat har Acamp nu tagit in 40 Mkr sedan start. Störst ägare är i dag Centripetal Capital, därefter Spintop Ventures och LRF. Man har även ett antal mindre aktieägare – bland dessa finns artisterna Salem Al Fakir, Vincent Pontare och Agnes Carlsson.

Vad har ni för långsiktiga mål?
”Om jag campar i Europa nu så måste jag ladda ner x antal appar för varje nytt land. Vår vision är att bli Europas bästa marknadsplats för hållbar turism.”
Källa: Acamp

Tror att det här blir verklighet i framtiden, men främst i de populära områden där vi med husbilar tenderar att flocka oss,

Tommy
 
Senast ändrad:
Samma här. Vad jag vill göra och vad jag vill se bestämmer hur jag åker. Övernattning bestäms av om det ligger längs färdvägen eller ej plus att det ligger på lämplig dagsetapp från föregående övernattning (och jag vill inte stå i städer). Själva resandet, och det jag vill se längs vägen, är målet med resan. Övernattningsstället är inte målet. Jag betraktar mig som huvudsakligen en "vagabonderande" typ av husbilsåkare.
 
Då tillhör vi de övriga 20%.
Jag hör också till den skaran och jag reagerar också lite på ordvalet: ”Vi vet att mer än 80 procent vill ha något att göra när de kommer fram till platsen de ska campa på"
Jaha tänker jag, jag är annorlunda igen, passar inte in i mönstret denna gång heller. (inget nytt egentligen)
De förutsätter att alla åker runt och campar och att 80 % vill göra något mer när de campar.
Men vet jag, de kan nog ha rätt, jag vet ju bara att jag inte riktigt passar in perfekt i målgruppen affärsmodellen är byggd för, men det är nog vanligare än vad det är ovanligt när det gäller mig. :)
 
Hittade ytterligare en intervju med Acamps VD Öjje Holt, som jag tolkar främst vänder sig till ägare utav potentiella framtida ställplatser.

Tommy

Skapade marknadsplats för ställplatser med över 100 000 användare​

Med mångårig erfarenhet från höga poster på företag som Apple, Microsoft, Spotify och Acast har serieentreprenören Öjje Holt sedan 2019 valt att lägga sin tid och energi på en av hans stora passioner: att få upptäcka nya platser att campa på.

Efter många år med husbil hittade han en lucka på marknaden: möjligheten att inte bara hitta och boka nya platser att campa på – utan även att kunna betala snabbt och smidigt på samma app.

”Folk är vana att hantera allt inom samma app och tjänst, man vill inte skickas runt mellan olika sidor och appar för att boka en helgutflykt” säger Öjje Holt.

Började i liten skala​

Tillsammans med medgrundaren Paul Berggren föddes därför Acamp som idag är en nordisk marknadsplats för camping och ställplatser med över 100 000 aktiva användare.

”Acamp föddes ur en frustration över att det var så svårt att hitta små, personliga platser som för oss var mer attraktiva än de traditionella och stora campingplatserna”, berättar Öjje.

”Vi började i en ganska liten skala under 2021 för att bygga en riktigt vass produkt istället för att bara rusa framåt,” forsätter Öjje. ”Det som började med femtio utvalda värdar i Sverige under försommaren 2021 har idag blivit en nordisk
marknadsplats med över 100 000 aktiva användare”

Acamp avslutade 2021 med att ta in 25 miljoner från bland annat Spintop Ventures och LRF Ventures varav den senare nu även fungerar som en kontaktyta till de över 130 000 medlemmarna i Lantbrukarnas Riksförbund där många är markägare.

”Här ser ju vi en oerhört spännande möjlighet att göra det lätt för markägare att nå ut till den extremt snabbväxande campingbranschen. Vi vill öka utbudet på små och genuina upplevelser, så oavsett om du driver verksamhet eller om du
’bara’ kan erbjuda stilla och vacker natur så vet vi att det är just det som den nya generationen campare söker. Vi snackar gårdsmejerier, mikrobryggerier eller gårdsbutiker som nu även kan sätta upp en handfull ställplatser och på så vis
får en helt ny inkomst.”

Viktigt att det är lätt att komma igång med​

Genom att göra det lätt för markägare som tidigare aldrig erbjudit ställplatser vill Acamp erbjuda ett kraftfullt verktyg för att stärka lokala ekonomier och lokal besöksnäring. Detta ser Acamp som en hållbar satsning för ett hållbart samhälle
där fler ska upptäcka närliggande resmål istället för att flyga runt jordklotet för att ha semester.

När våren nu står runt hörnet börjar redan många av Acamps värdar se tillströmningen av husbilar, särskilt under helger. Antalet värdar i Sverige, Norge och Danmark kommer att öka drastiskt under 2022.

”Just nu är det fullt fokus på att skala verksamheten, och det vill vi göra med hjälp av smarta, långsiktiga partnerskap. Därför uppmuntrar jag alla som är intresserade och som ser en möjlighet i detta att kontakta oss för ett möte eller
ett besök från vår egna husbil som också får agera mobilt kontor under delar av året”, avslutar Öjje.
 
Är Acamp årets skämt eller har jag missuppfattat något? Kollade deras app med sikte på Öland. Fanns en plats, Wikegårds till ett pris av 200 SEK. En plats på Öland. Och fel pris. Enligt Wikegårds hemsida kostar en natt 170 SEK just nu.
Men jag kanske har missat något. Upplys mig gärna.
 
Är Acamp årets skämt eller har jag missuppfattat något? Kollade deras app med sikte på Öland. Fanns en plats, Wikegårds till ett pris av 200 SEK. En plats på Öland. Och fel pris. Enligt Wikegårds hemsida kostar en natt 170 SEK just nu.
Men jag kanske har missat något. Upplys mig gärna.
Om det är ett skämt får stå för dig, men att döma något nytt och innovativt efter ett exempel känns inte rätt.

Saker och ting händer hela tiden, kallas visst för utveckling och det är flera unga framgångsrika företag som är inne på samma spår som Acamp just nu.

Intresset för naturen, det orörda har kommit för att stanna. Den senaste som ser en framtid och affärsmöjlighet i det är det svenska riskkapitalbolaget VNV Global, som går in i holländska campingbokningsföretaget Campspace.

Campspace som i grunden har ungefär samma affärsidé som Acamp, startade 2017 och har sedan vuxit med 300 procent varje år och har nu över 2.000 unika boenden att erbjuda i över 30 länder.

Nu tar bolaget in 3 miljoner Euro i en nyemission där VNV Global tar den största delen.

Skall bli spännande att följa utvecklingen.

Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen