• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

3D Printning 3D-printa reservdel

Ch & Ib

Välkänd medlem
Medlem
Bägge mina vred till vårt kylskåp har nu fallerat, och det verkar riktigt svårt att hitta delar.

Electrolux har för länge sedan lagt ner tillverkningen av dom som reservdelar, och dom få tillbehörskedjor jag hittat dom i så kostade dom 500:- styck, om dom fanns i lager.

En av dom hittade jag på en husvagnsskrot, för 199:- + frakt som gjorde det löjligt att beställa.

Vad göra? Varför inte använda det som jag intalade mig själv att bägge mina 3D-skrivare faktiskt skulle vara till för, att skriva ut just små reservdelar.

Min filamentskrivare är nog inte riktigt lämplig till det här (Filament: den typen av skrivare som har en stor trådrulle på toppen och skriver ut med en plasttråd som den smälter och skapar lager efter lager).

Jag misstänkte att den skulle skapa lagren på ett sådant sätt att det skulle bli skört. Det går säkert att motverka med rätt typ av filament, men jag ville istället testa min resin-skrivare jag köpte i höstas med knappt prövar ännu (resin: flytande harts som härdas med UV-ljus som ritas upp på en LCD-panel, lager för lager medans objektet höjs sakta).
Skrivaren jag använder är en Creality LD-002H

Jag ritade upp objektet i Rhinosceros 4. Ett mycket trevligt 3D-program som visade sig vara relativt likt det som jag har arbetat med mest i mitt liv, vilket är 3D-studio r4 (det gamla hederliga Dos-programmet, inte det efterföljande hemska 3DS Max)

Jag gjorde avsiktligt det d-formade hålet i ändan mindre, så att jag kunde öppna upp det för en mer exakt passning med en dremel. Jag visste helt enkelt inte hur bra toleranserna var, men i efterhand kunde jag nog utan vidare gjort det två tiondelar större än axeln direkt och fått en bra passning.

Här ser ni en bild på skrivaren när utskrifter precis är färdig:
printer.jpg

Här ser ni utan kåpan på.
open.jpg

Den löstagbara plattan med objektet med stödben på:
done.jpg

Efteråt behöver man efter att tagit bort stöden och tvättat allt (med vilket medel beror på vilken typ av resin man använder. Vatten, isopropanol eller ett speciellt tvättmedel) att härda den i UV-ljus. En roterande kammare för detta är att föredra:
curing.jpg

Här ses ändan, den till vänster är den trasiga, den till höger är justerad att passa bra på axeln:
end.jpg

Två färdiga axlar, och en original trasig:
3st.jpg

Nu skall det bara sättas på en 1-örad slangklämma på ändan på varje, och sedan måla dom så att det blir lite bättre färgsättning.

Här ser ett par andra provutskrifter. En skyddskåpa för kamera på en drönare, och två stycken handdukshängare för markis (Fiamma):
more.jpg

Förhoppningsvis har man inspirerat någon att införskaffa en skrivare och testa själv...

Gör ett tillägg här med två bilder. Dom färdiga (svartmålade) med 1-örade klämmor på sig för att förhindra sprickbildning och en bild på det färdiga resultatet på panelen.

43483C6D-15F0-44A8-8B05-A9ED2E9A28C9.jpeg
4ADFD3E2-5C88-4117-8535-ACD72B10B971.jpeg

Senast ändrad:
Håller på med modellbygge och jag har sett på olika forum hur man använder just resinskrivare för att tillverka olika delar i modellbygget. verkar som man kan få mer detaljerade utskrifter. Enligt dina bilder ser det suveränt ut.

Nu behöver ju jag inte skaffa någon för nu vet jag var man kan beställa. 🤣

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen