• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning 230 volt på burk

Dethleffs

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Bjärred
Ger tips på ett alternativ till illaluktande och bullrande elverk och fast installerad inverter. Tycker jag läser att det finns mycket frågor angående inverter och dess installation samt om där är sinusvåg eller inte. Jag själv kokar vatten på gasolspisen och gör kaffe på det och jag eller hustrun har inget behov av att använda hårfön. Det är denna https://ecoflow.se/collections/delta-serien/products/ecoflow-delta-2-max-powerstation jag provar på bilderna. Otroligt flexibel och tyst 30dB. Kan använda den hemma, borta, på jobb, ute eller inne. Elverk kör du inte inomhus och den kräver ingen installation. Jag laddar den via ett vägguttag eller via ett cigg uttag i husbilen. Finns även solcells panel att köpa som tillbehör. Har inte använt den så mycket i husbilen då jag använder gasol till matlagning och kaffebryggning. Och eltandborstar, telefoner, läsplattor o.s.v. har jag sett till att det är USB laddning. Hustruns el cykel kan jag ladda via Power banken. Finns säker många användningsområden då där är Schuko uttag på ena sidan och USB A och C uttag på andra sidan. Den ekonomiske kommer inte runt utan måste köpa bensin till elverket, denna bär du med dig och laddar om du hittar ett vägguttag.

Startar med 99 procent.
99 procent.JPG
I start drar den 1635 watt vilket blir cirka 7A.
1635watt.JPG
97 procent kvar efter jag bryggt två koppar kaffe.
två koppar 2 procent.JPG
Snygg sinuskurva vid 33 watt.
snygg kurva 33 watt.JPG
Lika snygg vid 1522 watts belastning.
lika snygg kurva 1522 watt.JPG
Laddar via mitt cigg uttag i garaget när jag kör.
Ladda i husbilen.JPG
En timme kvar.
Ladda i husbilen 2.JPG
 
Jag gillar iden med den här typen av energilagring då installationen och åverkan på husbilen blir minimal. Investeringen är rätt stor, men, det brukar det bli ändå.
Jämför jag vad min egen batterilagring (agm) med inverter och laddare kostat totalt hittills, som bara har hälften av energimängden av Dethleffs, så känner jag stt det dragit iväg en bit ekonomiskt och det kanske hade varit smartare om jag från början satsat på tex en Delta 2 eller en Delta Max. (12500 - 16000)
Men vrider jag på det igen så hade jag kanske inte behövt solcellsanläggningen alls om jag hade 2048 wattimmar i en sån där, dessutom enkel att flytta över till nästa husbil.
 
Eneste jeg ikke liker med Ecoflow er bruken av NMC kjemi i batteriene selv om det forklarer den lave vekten. En får håpe de har lagt til nok sikkerhets firmware så de kan stoppe termal runaway i batteripakken.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen