• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Recensioner - så fungerar det

iAdmin

iAdmin
Admin medlem
Medlem
iHusbil kan nu med stolthet berätta att vi har installerat en funktion för Recensioner. :)
Genvägen till Recensioner finns i menyn och systemet är redo att fyllas på.
Tanken är att vi alla tillsammans kan försöka göra detta bra och alla kan lägga upp objekt och alla kan recensera precis allt , på sikt kan detta bli mycket bra och kan bli ett bra sätt att hjälpa varandra att hitta guldkorn eller gira undan för ett potthål.
Vi kommer att kunna recensera många saker, nivåklossar, husbilar, företag av olika slag, webbplatser, appar, mässor, youtubekanaler, bloggare, vloggare, husbilsplatser, och så vidare.


Inledningsvis har vi valt dessa kategorier och vi amins har under testfasen lagt upp några exempel i flertalet av dem:
  1. Husbilsplatser
  2. Appar & Webbtjänster
  3. Uppkopplat
  4. Företag
  5. Tillbehör & Prylar
  6. Evenemang
  7. Kommuner (ej klart eller i drift ännu, vi jobbar på det)
  8. Övrigt
För varje objekt som läggs upp startas en tråd i forumet automatiskt, de trådarna kommer att ha prefixet Recension.
I de automatisk postade trådarna kommer det att postas inlägg automatisk varje gång någon recenserar eller kommenterar mm. och det finns länkar/knappar i dem så att man enkelt kan växla mellan Översikt-Recensioner-Galleri-Diskussion

Funktionen är kraftfull och har många fiffiga funktioner, vi får lära oss av varandra för om jag skriver om precis allt så kommer ingen att orka läsa det.
I följande inlägg kommer jag att beskriva de viktigaste sakerna som att lägga upp ett objekt i systemet och hur man recenserar dem.
Bildexempel på Recensioners startsida, ett objekt, en recension samt hur frågesektionen ser ut.

1642624639978.png1642624739106.png1642624795390.png1642624842540.png

Detta inlägg ingår i en serie med med inlägg som har taggen forumtips.
Vill du söka fram alla inlägg i serien trycker trycker du här: Taggsökning Forumtips
 
Senast redigerad av en moderator:

Att skapa ett objekt i Recensioner​

För att lägga upp något för recension är inte riktigt som att skapa en vanlig tråd eller inlägg, här ska jag försöka lära er hur man gör.
Man gör det i två steg och först skapar man objektet och i ett andra steg recenserar man det.
Steg 1, Skapa objektet
1. Öppna Recensioner
2. Tryck på Skapa objekt uppe till höger och välj kategorin som passar bäst och nu öppnas formuläret/editorn där man lägger in uppgifter
3. Lägg in rubriken - namnet på det objekt du vill skapa
4. Skriv en beskrivning av det du lägger upp. Skriv som du tycker men tänk på att du i steg två kommer att kunna ge betyg och skriva både fördelar och nackdelar.
5. Lägg till en bild eller flera genom att använda Bifoga filer
6. Lägg till en kort beskrivning, ett frivilligt fält och det du skriver här visas i överkant av objektets presentation.
7. Taggar, några taggar är förifyllda men du kan ta bort eller komplettera dem helt efter eget behag.
8. För vissa kategorier finns fältet Plats. I det fältet kan man skriva in ett ortsnamn, koordinater, adress, mm. Då visas en karta i objektet beskrivning med genväg till google maps.
9. Omröstning finns om man vill använda det, men det är inget tvingande alternativ.
10. Du kan spara ditt arbete för att fortsätta en annan gång.
11. När du är klar trycker du på spara och i det ögonblicket läggs objektet upp och en tråd startas i forumet automatiskt.

1642626742468.png
 

Att recensera ett objekt​

Nu går vi igenom hur man recenserar ett objekt som redan finns upplagt i Recensioner, antingen det som du själv skapat med hjälp av föregående inlägg eller ett objekt som någon annan skapat.
När du hittat en objekt du vill recensera:
1. Tryck på knappen Skriv en recension för att öppna formuläret för det.
2. Sätt ett betyg 1-5 efter eget tycke och smak.
3. Fältet Recension titel, ett valfritt fält där man kan skriva en sammanfattning av sin recension.
4. Fördelar, du kan skriva in upp till tio fördelar här, för varje fält du skriver i så öppnas ett fält till att skriva i.
5. Nackdelar, upp till tio nackdelar kan skrivas dit.
6. Recension, här skriver du din egna recension om objektet.
7. Bifoga filer, om du vill kan du ladda upp bilder här till din recension.
8. Rekommenderar du denna? Här bockar du för som du tycker och känner:
Inget val - Nej - Ja - Kanske
9. När u är färdig trycker du på Sänd recension för att ladda upp den, sen är du klar och redo för att gå på nästa grej att recensera. :)

1642629096425.png
 
Senast redigerad av en moderator:
Det där är jag väldigt tveksam till beroende på hur det används blir det personligt kanske man slutar skriva. Jag själv med min bakgrund är emot att betygsätta annat än saker man kan köpa på internet och där finns det ofta redan. Kommer om jag fattat rätt ge admin lite jobb.
 
Det är okej att vara tveksam, men jag tror inte att man behöver vara rädd för alla nya saker i alla lägen, det hämmar farten framåt.
Personligen tycker det är mycket trevligt och bra att kunna läsa recensioner innan jag ska köpa något eller åka till en ställplats mm.
Och ja, det kommer säkert ge admin lite jobb, men det kan vara trevligt att ha något att göra som admin, utan nåt att göra blir det inte särskilt inspirerande.
Jag personligen har nog inte alls samma inställning som dig till detta. :)
Men det är som tur är valfritt att använda det och engagera sig, för de som engagerar sig blir detta ett sätt att hjälpa varandra
 
Senast ändrad:
Klart trevlig funktion. Kan bli hur bra som helst.

Efter att alltid ha klickat in mig på alla nya recensioner som ramlat in så har jag bara en liten kommentar eller önskemål:
När man klickar på länken till recensionen under t.ex. senaste inlägg skulle det vara toppen om man hamnade på fliken Översikt istället för på fliken Diskussion. Då ser man direkt hela beskrivningen av det som recenseras och alla recensioner direkt istället för att man skall behöva leta sig vidare fram till recensionen och produkten. Det blir lite enklare och mer frestande att stanna kvar och verkligen läsa om produkten och alla recensioner.
Kanske inte går?
 
Recensionerna rullar på och jag vill slå ett slag för att fler av oss lägger upp saker och att fler av oss recenserar sakerna som redan ligger upplagda.
Ni får ösa på ordentligt om ni vill och var inte rädda för att göra fel, vi admins städar upp det åt er om det blir lite tokigt. :)

 
Senast ändrad:
Några grejer. :)

1. Vid recension av något, jag ser att flera skriver saker i fältet nackdelar fast ni inte har några nackdelar att presentera.
Det är helt okej att göra så, men fältet är inte tvingande, ser ni inga nackdelar kan ni lämna fältet tomt helt enkelt.

2. Det finns funktionalitet för företag/ansvariga/ägare/mm att kunna göra anspråk på sina listade objekt.
Om någon gör anspråk på sitt objekt så kan de svara på frågor och kommentarer rörande sitt objekt.
Vi får se hur det utvecklas, ingen har gjort det ännu men jag hoppas på att det händer snart. ;)
 
Passar på att slå ett slag för Recensioner igen. :)
Det är en funktion om gör oss unika och det har tillkommit många nya medlemmar sedan jag lyfte denna tråd senast.
Behöver ni hjälp med något så är det bara att hojta till direkt i denna tråd.
 
Senast ändrad:
Passar på att slå ett slag för Recensioner igen. :)
Det är en funktion om gör oss unika och det har tillkommit många nya medlemmar sedan jag lyfte denna tråd senast.
Behöver ni hjälp med något så är det bara att hojta till direkt i denna tråd.
Recensioner är ju en bra funktion. Vore ju ypperligt om de som är ute och åker kan uppdatera bra matställen osv (y) :D
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen