• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Garagerenovering – Mein Hobby

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Täby
När vi bytte bil sist så blev vi med en Hobby 690 -05 och som alltid så finns det en del man vill fixa till när man byter bil. Den känslan blir kanske också starkare när man som vi byter till en mycket äldre och ”mer begagnad” bil än den man hade innan.
Garaget var något som definitivt behövde fixas till för att passa oss.

Här kommer lite bilder på hur det såg ut i garaget när vi köpte bilen och hur det blev efter pimpningen. Kanske kan det inspirera någon annan.

En tidigare ägare hade varit kreativ och byggt en ordentligt stabil hyllkonstruktion som tyvärr tog upp halva garaget. Det passade inte oss då vi vill kunna få med oss våra cyklar och vår livsviktiga kylbox(kalla öl) så det var bara till att riva ut.
1.jpg2.jpg



Hyllkonstruktionen bestod av skivor ordentligt hopnitade med aluminiumprofiler som sen i sin tur var popnitade i bakväggen, taket och i golvet. Rejält byggt men borde ju inte vara några problem att få loss tänkte jag, bara att borra ur popnitarna och hiva ut… Men ack nej, man hade fått för sig att man skulle popnita OCH limma fast aluminiumprofilerna i bilen. Ett helvete att få loss och givetvis såg golv, vägg och tak ut som skit efteråt med stora hål efter popnitarna och ett helt förstört ytskikt.
Vad är det för fel med att använda vanliga skruvar?
Givetvis måste detta fixas till så det ser snyggt ut annars mår man bara dåligt varenda gång man öppnar lastluckan.
4.jpg



Det fick bli inköp av nålfiltsmatta och golvmatta på Hornbach och Spraylim på Biltema. Vill minnas filtmattan kostade ca 40:- m2, golvmattan 150:- m2 och kontaktlimmet 75:- flaskan.
Väggar och tak klädde jag sen in med filtmattan. Det blev en hel del pysslande och trixande att få dit den exakt. Det är ju inte helt lätt att ensam hantera stora måttanpassade relativt tunna tygstycken när man har ett kontaktlim som hugger direkt…
Det underlättade att använda häftpistol och först bara häfta fast ena halvan av styckena på exakt plats för att sen limma den andra halvan. När limmat torkat var det bara att ta bort alla klammer och limma den andra halvan.
Golvmattan fick ligga lös. Bra om man skall städa eller om det kommer in vatten på golvet.
6.jpg7.jpg


För att bättre kunna nyttja golvytan så sågade jag till en plattform i Plywood för att kunna ställa upp kylboxen, stolarna och lite annat på. Plattformen skruvade(!) jag fast med aluminiumprofiler i väggarna och satte två stödben under som stöd.
Jag satte den så högt så att plastbackar, grill, strandstolar och lite annat kan skjutas in under. Matta limmades fast på skivan och lite surrningsöglor kom även dit på några ställen. En vinkelprofil för att kunna hålla kylboxen på plats blev det också.
9.jpg


Några hyllor fick även komma upp på främre väggen. Hyllan högst upp gjorde jag lite längre så den rymmer alla stag till markisens gavlar. Smidigt att inte behöva hålla på med en förvaringsväska för dom delarna.
8.jpg


Bord och stolar är näst efter cyklar det knöligaste att hålla på med när man skall lägga till eller kasta loss. Bordet fick jag ur vägen genom att hänga upp det i taket direkt innanför luckan med hjälp av en hemmasnickrad snabbupphängning. Värre är det med stolarna som vi måste tråckla ut genom den lilla lastluckan på andra sidan. Det har sitt pris om man snabbt skall kunna fiska upp en kall ur kylboxen…
Belysningen var från början en ganska kass glödlampsvariant som satt direkt innan för luckan till höger. Jag ersatte den med 3 skenor med ledlister mitt på taket istället. Kylboxen fick sig även en bättre och säkrare strömanslutning istället för den tidigare glappande ciggkontakten.
10.jpg




Jag måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet. Det känns faktiskt lite ”premium” nu när man öppnar luckan, tänder belysningen och kikar in :)

11.jpg12.jpg
 
När vi bytte bil sist så blev vi med en Hobby 690 -05 och som alltid så finns det en del man vill fixa till när man byter bil. Den känslan blir kanske också starkare när man som vi byter till en mycket äldre och ”mer begagnad” bil än den man hade innan.
Garaget var något som definitivt behövde fixas till för att passa oss.

Här kommer lite bilder på hur det såg ut i garaget när vi köpte bilen och hur det blev efter pimpningen. Kanske kan det inspirera någon annan.

En tidigare ägare hade varit kreativ och byggt en ordentligt stabil hyllkonstruktion som tyvärr tog upp halva garaget. Det passade inte oss då vi vill kunna få med oss våra cyklar och vår livsviktiga kylbox(kalla öl) så det var bara till att riva ut.
Visa bilaga 309Visa bilaga 310



Hyllkonstruktionen bestod av skivor ordentligt hopnitade med aluminiumprofiler som sen i sin tur var popnitade i bakväggen, taket och i golvet. Rejält byggt men borde ju inte vara några problem att få loss tänkte jag, bara att borra ur popnitarna och hiva ut… Men ack nej, man hade fått för sig att man skulle popnita OCH limma fast aluminiumprofilerna i bilen. Ett helvete att få loss och givetvis såg golv, vägg och tak ut som skit efteråt med stora hål efter popnitarna och ett helt förstört ytskikt.
Vad är det för fel med att använda vanliga skruvar?
Givetvis måste detta fixas till så det ser snyggt ut annars mår man bara dåligt varenda gång man öppnar lastluckan.
Visa bilaga 311



Det fick bli inköp av nålfiltsmatta och golvmatta på Hornbach och Spraylim på Biltema. Vill minnas filtmattan kostade ca 40:- m2, golvmattan 150:- m2 och kontaktlimmet 75:- flaskan.
Väggar och tak klädde jag sen in med filtmattan. Det blev en hel del pysslande och trixande att få dit den exakt. Det är ju inte helt lätt att ensam hantera stora måttanpassade relativt tunna tygstycken när man har ett kontaktlim som hugger direkt…
Det underlättade att använda häftpistol och först bara häfta fast ena halvan av styckena på exakt plats för att sen limma den andra halvan. När limmat torkat var det bara att ta bort alla klammer och limma den andra halvan.
Golvmattan fick ligga lös. Bra om man skall städa eller om det kommer in vatten på golvet.
Visa bilaga 313Visa bilaga 314


För att bättre kunna nyttja golvytan så sågade jag till en plattform i Plywood för att kunna ställa upp kylboxen, stolarna och lite annat på. Plattformen skruvade(!) jag fast med aluminiumprofiler i väggarna och satte två stödben under som stöd.
Jag satte den så högt så att plastbackar, grill, strandstolar och lite annat kan skjutas in under. Matta limmades fast på skivan och lite surrningsöglor kom även dit på några ställen. En vinkelprofil för att kunna hålla kylboxen på plats blev det också.
Visa bilaga 315


Några hyllor fick även komma upp på främre väggen. Hyllan högst upp gjorde jag lite längre så den rymmer alla stag till markisens gavlar. Smidigt att inte behöva hålla på med en förvaringsväska för dom delarna.
Visa bilaga 316


Bord och stolar är näst efter cyklar det knöligaste att hålla på med när man skall lägga till eller kasta loss. Bordet fick jag ur vägen genom att hänga upp det i taket direkt innanför luckan med hjälp av en hemmasnickrad snabbupphängning. Värre är det med stolarna som vi måste tråckla ut genom den lilla lastluckan på andra sidan. Det har sitt pris om man snabbt skall kunna fiska upp en kall ur kylboxen…
Belysningen var från början en ganska kass glödlampsvariant som satt direkt innan för luckan till höger. Jag ersatte den med 3 skenor med ledlister mitt på taket istället. Kylboxen fick sig även en bättre och säkrare strömanslutning istället för den tidigare glappande ciggkontakten.
Visa bilaga 317




Jag måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet. Det känns faktiskt lite ”premium” nu när man öppnar luckan, tänder belysningen och kikar in :)

Visa bilaga 318Visa bilaga 319
Snyggt jobbat!
Ligger många timmars jobb bakom detta.
Hur gjorde du upphängningen av bordet?

Kjell
 
Snyggt jobbat!
Ligger många timmars jobb bakom detta.
Hur gjorde du upphängningen av bordet?

Kjell
Ena kortsidan på bordet sticks in en U-profil och sen hålls andra kortsidan upp med ett par vridspärrar direkt innanför luckan. Stroppen sitter mest där för att säkra att benen inte fälls ned när det guppar. Kan lägga in en bättre bild lite senare.
 
Ena kortsidan på bordet sticks in en U-profil och sen hålls andra kortsidan upp med ett par vridspärrar direkt innanför luckan. Stroppen sitter mest där för att säkra att benen inte fälls ned när det guppar. Kan lägga in en bättre bild lite senare.
Tycker att detta tips är väl värt att ta efter och ser fram emot en bild eller två.
 
Som lovat så kommer här lite bilder på bordsupphängningen.

En bit in skruvade jag fast en U-profil i aluminium som jag sticker in bordskivans ena kortsida i. I ändarna på profilen bockade jag även till små styrklackar för att få bordet att centrera och hindra det från att kunna röra sig i sidled.
1 Hela profilen.jpg2 Profil vä.jpg



I bärlisten i taket precis innanför luckan skruvade jag fast ett par klossar som jag fasat till för att kunna fungera som vridbara lås och upphängning av bordets andra kortsida. Franska träskruv med stora brickor på båda sidor om klossarna får dom att bli lagom tröga att vrida och samtidigt väldigt stadiga.
Här är dom i öppet läge
3 Öppet.jpg


Klossarna i låst läge
4 Spärrat.jpg


Bordet på plats. Stroppen sitter som sagt mest där för att hindra benen från att kunna ploppa ur sina fästen under färd.
5 Hela bordet.jpg
 
Som lovat så kommer här lite bilder på bordsupphängningen.

En bit in skruvade jag fast en U-profil i aluminium som jag sticker in bordskivans ena kortsida i. I ändarna på profilen bockade jag även till små styrklackar för att få bordet att centrera och hindra det från att kunna röra sig i sidled.
Visa bilaga 525Visa bilaga 526



I bärlisten i taket precis innanför luckan skruvade jag fast ett par klossar som jag fasat till för att kunna fungera som vridbara lås och upphängning av bordets andra kortsida. Franska träskruv med stora brickor på båda sidor om klossarna får dom att bli lagom tröga att vrida och samtidigt väldigt stadiga.
Här är dom i öppet läge
Visa bilaga 527


Klossarna i låst läge
Visa bilaga 528


Bordet på plats. Stroppen sitter som sagt mest där för att hindra benen från att kunna ploppa ur sina fästen under färd.
Visa bilaga 529
Snyggt!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen