• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

12v-uttag, små och stora?

Henrikss

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Hörby
Jag har idag små 12v-kontakter i bodelen och det är givetvis störigt med adapters. Var hittar jag stora? Vill givetvis att det ska se original ut eftersom det sitter 220-uttag bredvid. Eller finns så man kan byta båda?
C230791F-937D-49AF-97C6-095F020E2B0E.jpeg
 
Det bör det väl göra om du byter kontakterna på förbrukarna.
Sen har jag svårt att se så exakt på din bild, men skruvar du bort ditt uttag från hållaren och sätter dit den andra trodde jag inte det skulle bli så stor skillnad.
 
Tänk på att de du kallar stora inte klarar lika höga strömmar/laster som den standardiserade DIN-kontakten.
Dessutom glappar "cigguttagen" mer.

Men det finns cigg-uttag som du kan skruva fast i stället för de du har, om du gör hålet i plasten större.
Det var några år sedan jag köpte sådana, men Biltema hade då. Vet inte om de har det längre.
De som föreslås ovan fungerar troligen också. Du får limma en ny plastskiva bakom så du försänker uttaget.
Då kommer du kunna stänga locket, när de inte används.
 
Senast ändrad:
Den lille kontakten er normert for 15A mens den stor cigg er maks 10A. Det finnes endel småladere som er innebygget i en ciggplugg, så jeg forstår ønsket om flere slike kontakter. Selv ville jeg montert noen cigg uttak i tillegg til de små, gjorde så på en bil vi hadde. Enklere å borre nye hull enn å utvide de som er for små. En kan da også bytte stikk til de bedre små på sakene hvor det går.
 
Jag har idag små 12v-kontakter i bodelen och det är givetvis störigt med adapters. Var hittar jag stora? Vill givetvis att det ska se original ut eftersom det sitter 220-uttag bredvid. Eller finns så man kan byta båda?
Visa bilaga 13265
Biltema har ordentliga cig.-uttag (den större varianten) för 29,90!!
Jag har satt dit 16 stycken så'na i min bil. Och även USB-vaianten.

M.V.H. Jack43
Cig-uttag..jpg
 
Det bör det väl göra om du byter kontakterna på förbrukarna.
Så har jag gjort, monterat på denna som fungerar med båda varianterna.
 
Så har jag gjort, monterat på denna som fungerar med båda varianterna.
Ja, ett tips till trådskaparen, som då är ett kontaktbyte.
 
Tack för förslag, de hade funkat på tv och totalcool men jag tänkte gå till botten med problemet, nämligen honkontakterna. Det är ju idag dubbeluttag i kombination med 220v och det tycker jag är snygg och ordentlig lösning.
Jag har kompletterat med snygga usb-uttag enl bild. Riktigt snygga, ser ”original” ut och kabeln går ut på baksidan.
 

Bilagor

  • 0B6577A6-83D8-46C6-856B-971704A630EE.jpg
    0B6577A6-83D8-46C6-856B-971704A630EE.jpg
    164,4 KB · Visningar: 14

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen